آقازاده، فرزین. (1389). ضحّاک ماروَش. تهران: ققنوس.
آیدنلو، سجاد. (1388). «نکتههایی از روایات پایان کار ضحاک». کاوشنامه. سال دهم. شمارۀ 18. صص48-9.
ابن بلخی. (1385). فارسنامه. تصحیح گای لیسترانج و رینولد الن نیکلسون. تهران: اساطیر.
احمدی، بابک. (1389). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگه.
اسدی توسی، علی بن احمد. (1376). گرشاسپنامه. به اهتمام حبیب یغمایی. تهران: دنیای کتاب.
اوستا. (1391). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. تهران: مروارید.
ایرانشان بن ابیالخیر. (1377). کوشنامه. به کوشش جلال متینی. تهران: علمی.
بارت، رولان. (1389). اسطورهـ امروز. ترجمۀ شیریندخت دقیقیان. تهران: مرکز.
بهار، مهرداد. (1391). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگه.
بیرلین، ج.ف. (1392). اسطورههای موازی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز.
بیرونی، ابوریحان. (1389). آثار الباقیه. ترجمۀ اکبر داناسرشت. تهران: امیرکبیر.
پرورش، مرتضی. (1386). «از کی دست به کشتن برادرهایمان زدیم». فصلنامۀ نویسار. سال اول. شمارۀ اول. صص 66-56.
پیاژه، ژان. (1384). ساختارگرایی. ترجمۀ رضا علیاکبرپور. تهران: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
تسلیمی، علی؛ نیکویی، علیرضا؛ بخشی، اختیار. (1384). «نگاهی اسطوره شناختی به داستان ضحاک و فریدون بر مبنای تحلیل عناصر ساختاری آن». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. سال سی و هشتم. شمارۀ سوم. صص 176-157.
جامع التفاسیر نور. (1391). مرکز تحقیقات علوم اسلامی: قم.
حسینی، روحالله؛ محمودزاده، اسدالله. (1385). «بررسی ساختار تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریۀ تقابل لویاستروس»، پژوهش ادبیات معاصر جهان. دورۀ یازدهم. شمارۀ سیویکم. صص 64-43.
حصوری، علی. (1388). سرنوشت یک شمن از ضحاک به اودن. تهران: چشمه.
حقپرست، لیلا. (1394). «اسطورهشناسی ساختاری؛ طرحی کارآمد برای تبیین اسطورههای هندوایرانی»، پژوهشنامۀ ادب حماسی. سال یازدهم. شمارۀ نوزدهم. صص 177-159.
خالقی مطلق، جلال. (1393). یادداشتهای شاهنامه. جلد اول. تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
خطیبی، ابوالفضل. (1379). «باز هم ماجرای ضحاک ماردوش». کتاب ماه هنر. شمارۀ 25 و 26. صص 58-56.
دیکسون کندی، مایک. (1390). دانشنامۀ اساطیر یونان و روم. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: طهوری.
دینکرد پنجم. (1388). ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: معین.
رستگار فسایی. (1379). فرهنگ نامهای شاهنامه. جلد نخست. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رفایی قدیمی، رضا؛ قوام، ابوالقاسم. (1394). «نظام تقابلهای زبانی مهمترین عامل شکلگیری معنا در روایت ضحاک و فریدونِ شاهنامه». پژوهشنامۀ ادب حماسی. سال یازدهم. شمارۀ 20. صص 71-57.
ستّاری، جلال. (1388). جهان اسطورهشناسی10ـ (اسطورۀ ایرانی). چاپ دوم. تهران: مرکز.
سرکاراتی، بهمن. (1378). سایههای شکار شده، تهران: قطره.
سهرابنژاد، علیحسن. (1391). «تقابل دوگانۀ نشانهها در داستان ضحاک». کاوشنامه، شمارۀ 25. صص 134-115.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن. (1385). فرهنگ نمادها. جلد چهارم. ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
صدیقیان، مهیندخت. (1386). فرهنگ اساطیری - حماسی ایران (به روایت منابع بعد از اسلام). جلد یکم. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفا، ذبیح الله. (1369). حماسهسرایی در ایران. چاپ پنجم. تهران: امیرکبیر.
ضیمران، محمد. (1389). گذار از جهان اسطوره به فلسفه. چاپ سوم. تهران: هرمس.
فرنبغدادگی. (1390). بندهش. ترجمۀ مهرداد بهار. چاپ چهارم. تهران: توس.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه. تصحیح دکتر جلال خالقی مطلق. چاپ نخست. تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
فروید، زیگموند. (1389). تمدن و ملالتهای آن. ترجمۀ محمد مبشری. چاپ پنجم. تهران: ماهی.
فریزر، جیمز. (1386). شاخۀ زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. چاپ چهارم. تهران: آگه.
کریستنسن، آرتور. (1387). کاوۀ آهنگر و درفش کاویانی. ترجمۀ منیژه احدزادگان آهنی. تهران: طهوری.
کزازی، میرجلال الدین. (1388). مازهای راز. تهران: مرکز.
کولیر، جاناتان. (1390). بارت. ترجمۀ حسین شیخالاسلامی. چاپ نخست. تهران: افق.
گرانت، مایکل؛ هیزل، جان. (1390). فرهنگ اساطیر کلاسیک. ترجمۀ رضا رضایی. تهران: ماهی.
گردیزی، ابوسعید بن ضحاک. (1384). زین الاخبار. به اهتمام رحیم رضازاده ملک. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
لویاستروس، کلود. (1390). اسطوره و تفکر مدرن. ترجمۀ فاضل لاریجانی و علی جهانپولاد. تهران: فرزان روز.
لویاستروس، کلود. (1385). اسطوره و معنا. ترجمۀ شهرام خسروی. تهران: مرکز.
لویاستروس، کلود. (1373). «بررسی ساختاری اسطوره». ترجمۀ بهار مختاریان و فضلالله پاکزاد. ارغنون. ش4. صص 160-135.
لویاستروس، کلود. (1358). نژاد و تاریخ. ترجمۀ ابوالحسن نجفی. تهران: پژوهشکدۀ علوم ارتباطی و توسعۀ ایران.
مجمل التواریخ و القصص. (1318). تصحیح محمدتقی بهار. تهران: کلالۀ خاور.
مولانا، جلالالدین. (1384). مثنوی. تصحیح قوامالدین خرمشاهی. تهران: دوستان.
میرعابدینی، ابوطالب. (1388). فرهنگ اساطیری - حماسی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
میری اصل، کلثوم. (1391). «بررسی تقابلهای دوگانه در رمان روی ماه خدا را ببوس». بوستان ادب. دورۀ چهارم. ش 2. صص150-129.
نیکوبخت، ناصر؛ اکبری گندمانی، هیبت الله؛ محمدی کلهسر، علیرضا. (1389). «فلز و قداست آن در اساطیر ملی و متون دینی». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. سال ششم. ش 18. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب. صص 200-177.
واحددوست، مهوش. (1387). نهادینههای اساطیری در شاهنامۀ فردوسی. تهران: سروش.
هینلز، جان راسل. (1393). شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
هانزن، کورت هاینریش. (1374). شاهنامۀ فردوسی، ساختار و قالب. ترجمۀ کیکاووس جهانداری. تهران: فرزان روز.
یونگ، کارل گوستاو. (1376). چهار صورت مثالی: مادر، ولادت مجدد، روح، چهرۀ مکّار. ترجمۀ پروین فرامرزی. مشهد: مؤسسۀ چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.