انقروی، اسماعیل. (1349). شرح کبیر انقروی. ترجمۀ عصمت ستّارزاده. جزء دوم از دفتر اوّل. تهران: چاپخانۀ میهن.
باربور، ایان. (1374). علم و دین. ترجمۀ بهاءالدّین خرّمشاهی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پورنامداریان، تقی. (1375). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی؛ تحلیلی از داستانهای عرفانی- فلسفی ابن سینا و سهروردی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پورنامداریان، تقی. (1384). گمشدۀ لب دریا؛ تأمّلی در معنی و صورت شعر حافظ. چاپ دوم. تهران: انتشارات سخن.
توکّلی، حمیدرضا. (1389). از اشارتهایدریا؛ بوطیقای روایت در مثنوی. چاپاوّل. تهران: انتشاراتمروارید.
جمادی، سیاوش. (1392). زمینهها و زمانۀ پدیدارشناسی. تهران: انتشارات ققنوس.
جیمز، ویلیام. (1343). دین و روان. ترجمۀ مهدی قائنی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
جیمز، ویلیام. (1393). تنوّع تجربه دینی. ترجمۀ حسین کیانی. چاپ دوم. تهران: انتشارات حکمت.
رینه، توما. (1385). «اضطراب هستی». ترجمۀ چیترا رهبر. مجلّۀ سمرقند. ش 13 و 14. صص 39-45
زرّینکوب، عبدالحسین. (1386ب). نردبان شکسته. چاپ سوم. تهران: انتشارات سخن.
ژوزف، ادوارد. (1368). طوطیان؛ بحثیدربارۀ داستان طوطی و بازرگان. چاپ دوم. تهران: انتشارات اساطیر.
سارتر، ژان پل. (بیتا). هستی و نیستی. ترجمۀ عنایتالله شکیباپور. نسخۀ الکترونیکی. مؤسّسۀ تهران: انتشارات شهریار.
سارتر، ژان پل. (1384). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی. تهران: انتشارات نیلوفر.
طاهری، قدرت الله. (1392). روایت سرّ دلبران؛ بازجست تجربه زندگی و تجارب تاریخی مولانا در مثنوی. چاپ اوّل. تهران: انتشارات علمی.
طلیعهبخش، منیره و علیرضا نیکویی. (1396). «معرفت و موقعیتهای مرزی در مثنوی مولوی». دو فصلنامه ادبیات عرفانی دانشگاه الزهراء. سال نهم. شماره 16. بهار و تابستان 1396. صص 83- 116
عطّار نیشابوری، فریدالدّین. (1388). اسرارنامه. مقدّمه. تصحیح و تعلیقات محمّدرضا شفیعیکدکنی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات سخن.
فروزانفر، بدیعالزّمان. (1333). مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی. چاپ اوّل. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فروزانفر، بدیعالزّمان. (1385). مولانا جلالالدّین محمّد مشهور به مولوی. تهران: انتشارات معین.
فروزانفر، بدیعالزّمان. (1373). شرحمثنوی شریف. ج اوّلودوم. چاپ هفتم. تهران: انتشارات علمی-فرهنگی.
کیرکگور، سورن. (1385). ترس و لرز. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. چاپ پنجم. تهران: نشر نی.
لامارک، پیتر. (1396). فلسفۀ ادبیات. ترجمۀ میثم محمّدامینی. چاپ اوّل. تهران: فرهنگ نشر نو.
مککواری، جان. (1377). فلسفۀ وجودی. ترجمۀ محّدسعید حنایی کاشانی. تهران: انتشارات هرمس.
مککواری، جان. (1396). مارتین هایدگر. ترجمۀ محمّدسعید حنایی کاشانی. تهران: انتشارات هرمس.
ملکیان، مصطفی. (1387). مشتاقی و مهجوری. چاپ سوم. تهران: نشر نگاه معاصر.
مولانا، جلالالدّین محمّد. (1393). فیه ما فیه. تصحیح بهمن نزهت؛ تهران: انتشارات سخن.
مولانا، جلالالدّین محمّد. (1393). مثنوی معنوی. مجلّد اوّل (دفتر اوّل و دوم). تصحیح مجدّد و ترجمه حسن لاهوتی. چاپ اوّل. تهران: میراث مکتوب.
نجفی، زهره. (1395). «بررسی و تفسیر رمزگانهای متنی در داستان طوطی و بازرگان مثنوی». فنون ادبی. سال هشتم. ش ماره دوم (پیاپی15). تابستان. صص 191-200
وارنوک، مری. (1396). اگزیستانسیالیسم. ترجمۀ حسین کاظمی یزدی. چاپ اوّل. تهران: ماهگون.
وال، ژان. (1345). اندیشۀ هستی. ترجمه باقر پرهام. تهران: انتشارات کتابخانۀ طهوری.
هایدگر، مارتین. (1389). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان. چاپ اول. تهران: نشر نی.
یاری گلدرّه، سهیل. (1392). «منبعی دیگر برای حکایت طوطی و بازرگان». گزارش میراث. دورۀ دوم. سال هفتم. شماره سوم و چهارم. مرداد-آبان 1392. ص 62.
یاسپرس، کارل. (1377). عالم در تفکّر فلسفی. ترجمۀ محمد عبادیان. چاپ اوّل. تهران: نشر پرسش.
یاسپرس، کارل. (1383). کوره راه خرد. ترجمۀ مهبد ایرانیطلب. چاپ دوم. تهران: نشر قطره.