تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,407 |
تعداد مقالات | 15,342 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,047,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 577,695 |
بررسی تأثیر بکارگیری روش تفکر شبکهای بر فرهنگ یادگیری زبان آموزان زبان فرانسه براساس الگوی ابعاد فرهنگی هافستد | ||
مطالعات زبان و ترجمه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1399 | ||
نوع مقاله: مقالات علمیپژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/lts.v54i3.88853 | ||
نویسندگان | ||
آراده فسنقری1؛ حمیدرضا شعیری ![]() ![]() | ||
1'گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ارتباط بین فرایند یاددهی- یادگیری و مقولة فرهنگ در دهههای اخیر توجه صاحبنظران حوزة آموزش را به خود معطوف کرده است؛ از نظر این محققان، فرایند یاددهی- یادگیری پدیدهای است که در بستر اجتماع و تحت تأثیر عوامل و متغیرهای فرهنگی شکل میگیرد: به همین دلیل نمیتوان مطالعات فرهنگ و یادگیری را از یکدیگر جدا دانست و تأثیر متغیرهای فرهنگی بر جریان یاددهی-یادگیری را نادیده گرفت. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا از سویی به مطالعة ویژگیهای فرهنگی فراگیران ایرانی بپردازد و از سویی دیگر، امکان تغییر این ویژگیهای فرهنگمحور را بررسی و واکاوی کند. به منظور تحقق اهداف پژوهش و دستیابی به الگویی بهینه و کاربردی در زمینة فرایند یاددهی - یادگیری زبان فرانسه، مقالة حاضر تأثیر روش تفکر شبکهای بر فرهنگ یادگیری زبانآموزان ایرانی را در چارچوب الگوی ابعاد فرهنگی هافستد مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با روش شبه آزمایشی در بین 48 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 98- 97 دانشگاه حکیم سبزواری انجام گرفت. برای سنجش مؤلفههای فرهنگ یادگیری جامعة آماری از پرسشنامة محققساختة ابعاد فرهنگی هافستد استفاده شد. بررسی و تحلیل دادهها بیانگر تفاوت آماری معنادار بین ابعاد فاصلة قدرت، فردگرایی – جمعگرایی، مردنگری- زننگری، جهتگیری بلندمدت – جهتگیری کوتاه مدت و عدم تفاوت آماری معنادار بین بعد ابهام گریزی در گروههای آزمایش و کنترل بود. یافتههای پژوهش از یک سو نشان داد که بکارگیری شیوة تفکر شبکهای میتواند ابعاد فرهنگی هافستد را بهطور معناداری متأثر سازد؛ ازسویی دیگر، دریافتیم که بکارگیری این روش امکان و بستر مناسبی را برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری زبانآموزان فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ یادگیری؛ تفکر شبکهای؛ ابعاد فرهنگی هافستد؛ زبانآموز زبان فرانسه؛ فرایند یاددهی - یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 |