تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,533,800 |
زندگی برهنه، مسخِ واقعیت و خشونت در پسران نیکل | ||
مطالعات زبان و ترجمه | ||
مقاله 3، دوره 55، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 65-92 اصل مقاله (497.93 K) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlts.2021.72891.1077 | ||
نویسنده | ||
زهرا طاهری* | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به بررسی مفاهیم «مسخِ واقعیت» و «خشونت» و تأثیر آن بر «دیگری نژادی» میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهرهگیری از نظریّات منتقدانی نظیر باتلر و ژیژک و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «خشونت آشکار/سوبژکتیو»، «خشونت پنهان/ ابژکتیو» و «سوگ» در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که ساختار سیاسی آمریکایی، علیرغم داعیۀ دموکراسی و تساوی، از چه روشهایی در راستای حفظ ساختار سنّتی آپارتاید استفاده میکند؟ بدین منظور، رمان پسران نیکل (2019)، اثر کلسان وایتهد بررسی میشود تا با تمرکز بر انواع خشونت و روشهای «مسخِ واقعیت» به چگونگی حذف تدریجی «دیگری نژادی» و درنتیجه حفظ سلسلهمراتب قدرت بپردازد. چنین استدلال میشود که اعمال پدیدۀ «مسخِ واقعیت» علیه «دیگرینژادی»، نسخۀ افراطی «زیستسیاست» فوکویی است؛ چراکه همانند «زیستسیاست»، در این پدیده نیز قتلِ «دیگرینژادی» از سوی غرب با مصونیت قضایی همراه است؛ با این تفاوت که در پدیدۀ «مسخ واقعیت»، ماهیّت وجودیِ «دیگرینژادی» از همان ابتدای امر انکار میشود: یعنی، «دیگریِ» غرب ابتداً با مکانیسمهای بازنمایی، از ردۀ «انسانیت» خارج و سپس به «مرگ مدنی» دچار میشوند، بهطوریکه گویا هرگز فردی نبوده که زنده باشد تا قربانی جنایتی شود. درچنینحالتی، «دیگری» با کمترین هزینۀ سیاسی و درنتیجه بدون «سوگ» از اجتماع حذف میشود. گستردگی این امر، دال بر تقلیلیافتگی مفهوم «انسانیت» و خشونت عمیق ساختاری در عصر حاضر است. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت؛ مسخِ واقعیت؛ باتلر؛ کلسان وایتهد؛ زیستسیاست؛ سوگ | ||
مراجع | ||
احمدزاده بیانی، ب.، اسدیامجد، ف.، و اخوان، ب. (1398). نشانهشناسی تطبیقی مفهوم «قدرت» در طعم گیلاسِ عباس کیارستمی و هملت ماشینِ هاینر مولر براساس نظریة انسانشناسیادبی پیر بوردیو. مطالعات زبان و ترجمه، 52(2)، 157- 184.
خزاعی، ع.، تائبی نقندری، ز.، و عسکرزاده طرقبه، ر. (1401). ضعف و شکستهای دستگاههای ایدئولوژیک (ISA) بر اساس نظریه آلتوسر در رمان پرتقال کوکی (۱۹۶۲). مطالعات زبان و ترجمه. https://jlts.um.ac.ir/article_42127.html
عسکرزاده طرقبه، ر.، و موسوی تکیه، م. (1395). رابطه قدرت و خشونت نگاه در نمایشنامه در بسته. مطالعات زبان و ترجمه، 49(1)، 83- 100.
Agamben, G. (1998). Homo sacer: Sovereign power and bare life. California, CA: Stanford University Press.
Agamben, G. (2005). State of exception, (K. Attell, Trans.). Chicago, IL: University of Chicago Press.
Ajana, B. )2013(. Governing through biometrics: The biopolitics of identity. New York, NY: Palgrave Macmillan.
Butler, J. (2004a). Precarious life: The powers of mourning and violence. London, England: Verso.
Butler, J. (2004b(. Undoing gender. New York, NY: Routledge.
Butler, J. )2009(. Framesof war: When is life grievable? London, England: Verso.
Butler, J. )2016). Rethinking vulnerability and resistance. In J. Butler, Z. Gambetti & L. Sabsay (Eds.), Vulnerability in resistance (pp. 12-27). Durham, NC: Duke University Press.
Downey, A. (2009). Zones of indistinction: Giorgio Agamben’s ‘bare life’ and the politics of aesthetics. Third Text, 23)2(, 109–125.
Foucault, M. )1975). Punish and discipline. London, England: Lane Allen.
Giroux, H. A. (2008). Beyond the biopolitics of disposability: Rethinking neoliberalism in the new gilded age. Social Identities, 14)5(, 587-620.
Hopkins, W. A. (2020). The Nickel Boys’ Elwood through the scope of Joseph Campbell’s Hero’s Journey. Journal of English Language and Literature, 13)2(, 1222-1225.
Le Marcis, F. (2019). Life in a space of necropolitics. Ethnos, 84(1), 74-95.
Martín-Salván, P. (2022). A jail within a jail: Concealment and unveiling as narrative structure in Colson Whitehead’s The Nickel Boys. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 63(2), 204-219.
Najafzade, R. (2015). Bio-politics, in Foucault, Agamben, and Negri: From a disciplinary society to a control society. Contemporary Political Studies, 5(14), 149-172.
Strickland, A. (2021). Ghosts of past, present, and future: On political purpose and critical hope in Colson Whitehead’s The Nickel Boys. Criterion: A Journal of Literary Criticism, 14(1), 69-79.
Taheri, Z. (2020). The study of campzenship and homo sacer in Monica Ali’s in the Kitchen. Critical language and Literary Analysis, 17(24), 277- 305.
Varman, R., & Al-Amoudi, I. (2016). Accumulation through derealization: How corporate violence remains unchecked. Human Relations, 69(10), 1909-1935.
Whitehead, C. )2019(. The Nickel Boys. New York, NY: Doubleday.
Zizek, S) .2008(. Violence: Six sideways reflections. New York, NY: Picado.
Zizek, S. (2002). Welcome to the desert of the real. London, England: Verso. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |