تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,310,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,542,620 |
ساخت و اعتباریابی مقیاس فقر اطلاعاتی | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، دی 1400، صفحه 83-104 اصل مقاله (742.92 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/infosci.2021.24147.0 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین فرج پهلو1؛ منصور کوهی رستمی2؛ کیومرث بشلیده3؛ ندا پورخلیل* 4 | ||
1استاد/ دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار/ دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد / دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4عضو نهاد کتابخانه های عمومی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: فقر اطلاعاتی نشاندهنده وضعیتی است که گروه ها و افراد دسترسی کافی و برابر به اطلاعات کمّی و کیفی یا توانایی استفاده از آن را ندارند. هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش فقر اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش «آمیخته اکتشافی» انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی، مؤلفه های فقر اطلاعاتی با استفاده از مرور متون و با استفاده از نظرها و دیدگاه خبرگان و صاحب نظران با روش دلفی گردآوری شده و بهعنوان پایه و اساس بخش کمّی مورد استفاده قرار گرفته اند و سپس در بخش کمّی جهت اعتباریابی مقیاس از تحلیل عامل استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه افراد 15 سال به بالای شهر اهواز بود. یافته ها: نتایج تحلیل عامل، 31 گویه را تأیید نمود که این گویه ها با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی در 5 عامل سواد رسانهای و اطلاعاتی، دسترسی به اینترنت، دسترسی به کتاب، عوامل رفتاری و مهارت های دیجیتالی دسته بندی شدند. نتیجه: بررسی تعاریف متعدد ابعاد مختلف فقر اطلاعاتی نشان داد این پدیده را میتوان در چهار بعد اساسی دسته بندی کرد که هر کدام میتوانند زیرمجموعههای خود را داشته باشند. بنابراین به نظر میرسد کمبود دسترسی به اطلاعات، ضعف در مهارت دستیابی و استفاده از اطلاعات و رفتارها و دیدگاه های فرهنگی و اجتماعی فرد میتواند وضعیتی را شکل دهد که منجر به فقر اطلاعاتی گردد. در پژوهش حاضر نیز وجود همین ابعاد در تبیین فقر اطلاعاتی تأیید شد و مؤلفههای دسترسی (کتاب و اینترنت)، مهارت دیجیتالی، استفاده (شامل سواد رسانهای و اطلاعاتی) و رفتارهای فرهنگی تأیید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
فقر؛ اطلاعات؛ فقر اطلاعاتی؛ مقیاس؛ ساخت و اعتباریابی | ||
مراجع | ||
آمارنامه کلانشهر اهواز (1397). زیر نظر معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز. اهواز: روابط عمومی و امور بینالملل شهرداری اهواز.
ابوالقاسم، سمانه. (1396). میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. بازیابی شده در 25 دی 97 از : https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3260d33ea7bf110069693c47886caf61
کوهی رستمی، منصور و پورخلیل، ندا (1397). جستاری در مفهوم فقر اطلاعاتی. مجله تعامل انسان و اطلاعات، 5(4)، 63-50. بازیابی شده در 17 فروردین 98 از : https://www.magiran.com/paper/2167616
رامین مهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1395). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل). تهران: ترمه.
رجبی، سمیه، کیانی، محمدرضا و نوکاریزی، محسن (1395). ابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (1)، 145-166. بازیابی شده در 31 شهریور 98 از : https://www.magiran.com/paper/1625343
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای. ترجمه احمد علیقلیان، افشین خاکباز. تهران: طرح نو
کیس، دونالد (1393). جستوجوی اطلاعات بررسی تحقیقات دربارهی اطلاعیابی، نیازهای اطلاعاتی، و رفتار اطلاعاتی. ترجمه زاهد بیگدلی؛ با همکاری شبنم شاهینی، روحالله خادمی، سیده صدیقه طاهرزاده موسویان، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
Akhtar, S. & Melesse, M. (1994(. Africa, information and development: IDRC’s experience. Journal of information science, 20(5), 314-322. https://doi.org/10.1177/016555159402000502 Britz, J. J. (2004). To know or not to know: a moral reflection on information poverty. Journal of information science, 30(3), 192-204. https://doi.org/10.1177/0165551504044666 Buckley, F. J. (1987). Knowledge: access issues. The Information Society, 5(1), 45-50. https://doi.org/10.1080/01972243.1987.99600 Buschman, J. (1998). History and theory of information poverty. In K. M. Venturella (Ed.), Poor People and Library Services, 16-28. Jefferson, NC: McFarland & Company. Retrived 15, February 2020 from http://www.progressivelibrariansguild.org/PL/PL16/070.pdf Chatman, E. A. (1996). The impoverished life: world of outsiders. Journal of American Society for Information Science, 47(3), 193-206. Doi/10.1002/(SICI)1097-4571(199603)47:3<193::AID-ASI3>3.0.CO;2-T Childers, T., & Post, J. A. (1975). The Information-Poor in America. New Jersey: Scarecrow Press Doctor, R. D. (1991). Information technologies and social equity: confronting the revolution. Journal of the American Society for Information Science, 42(3): 216-228. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199104)42:3<216::AID-ASI7>3.0.CO;2-Y Eastin, M. S., & LaRose, R. (2000). Internet self-efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of computer-mediated communication, 6(1), JCMC611. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2000.tb00110.x Flor, A. (2001). ICT and poverty: the indisputable link. In: Paper for Third Asia Development Forum on “Regional Economic Cooperation in Asia and the Pacific”. Organised by Asian Development Bank 11–14 June 2001, Bangkok, Thailand Available from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?rep=rep1andtype=pdfand doi=10.1.1.196.8822 Floridi, L. (2001). Information ethics: an environmental approach to the digital divide. Philosophy in the Contemporary World, 9(1), 1-4. Haywood, T. (1995). Info-rich—info-poor: Access and exchange in the global information society. London: Bowker SAUR. Hsu, Y. L., Lee, C. H., & Kreng, V. B. (2010). The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert Systems with Applications, 37(1), 419-425. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.05.068 Jordan, G. (2004). The causes of poverty—Cultural vs. structural: Can there be a synthesis? Perspectives in Public Affairs, 1, 18-34. Retrieved 12 June, 2020, from: http://www.asu.edu/mpa/Perspectives_docs/Jordan.pdf Kenway, J. (1996). The information superhighway and post-modernity: The social promise and the social price. Comparative Education, 32(2), 217-231. https://doi.org/10.1080/03050069628858 Lievrouw, L. A., & Farb, S. E. (2003). Information and equity. Annual review of information science and technology, 37(1), 499-540. Retrieved 15 March, 2020, from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi:10.1.1.89.3932&rep=rep1&type=pdf Marcella, R., & Chowdhury, G. (2020). Eradicating information poverty: An agenda for research. Journal of Librarianship and Information Science. https://doi.org/10.1177/0961000618804589 Mckeown, A. (2016). Overcoming Information Poverty: Investigating the Role of Public Libraries in the Twenty-first Century. Chandos Publishing. Parker, E. B. & Dunn, D. A. (1972). Information technology: Its social potential. Science, 176(4042), 1392-1399. Retrieved 1 May 2019 from https://www.jstor.org/stable/1734567 Ponelis, S. R. & Britz, J. J. (1998). Information wealth and information poverty, ongepubliseerde manuskrip. Pretoria: Universiteit van Pretoria. Robins, W. & Webster, F. (1999). Times of technoculture: from the information society to the virtual life. London: Routledge. https://doi.org/10.1177/135485650000600312 Rodgers, H. R. (2000). American poverty in a new era of reform. Armonk, NY: ME Sharpe, Inc. DOI: 10.5860/CHOICE.38-1060 Thompson, K. M. (2006). Multidiscipinary Approaches to Information Poverty and Their Implications for Information Access. Retrived 12 May 2019 from: https://fsu.digital.flvc.org/islandora/object/fsu%3A175942/ Yu, L., Zhou, W., Yu, B., & Liu, H. (2016). Towards a comprehensive measurement of the information rich and poor: based on the conceptualization of individuals as information agents. Journal of Documentation, 72(4), 614-635. Doi:10.1108/JDOC-03-2015-0032 Warschauer, M. (2003). Reconseptualising the digital divide. [Online]. Available from: http://www.firstmonday.dk/issues/issue7_7/warschauer/. DOI: 10.5210/fm.v7i7.967 Worthington, Roger L., and Tiffany A. Wittaker. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. Couns Psychol 34: 806–38. Available from:http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?rep=rep1andtype=pdfand doi=10.1.1.196.8822 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |