تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,797,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,092,516 |
تکلیف ما لایطاق در اندیشۀ مولانا و متکلمان مسلمان | ||
فقه و اصول | ||
دوره 31، شماره 2، بهمن 1378، صفحه 209-228 اصل مقاله (1.95 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jfiqh.2000.42574 | ||
نویسنده | ||
حسین حیدری* | ||
دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
1-برپایه قادر مطلق و لایسأل دانستن خداوند و عدم اعتقاد به قاعدۀ مهم کلامی و حسن و قبح عقلی،اشاعره جایز و ممکن می دانستند که خداوندبندگانش را نسبت به انجام دستوراتی فراتر ازقدرت و توان(مالایطاق)آنان،مکلف سازد و به دلیل عدم انجام مأمورٌبه ،در روز قیامت مؤاخذه و عقاب کند.2-معتزله،شیعه و ماتریدیه با اعتقادبه حکمت،عدل،و کرم الهی و نیز عقلی وذاتی شمردن حسن و قبح افعال،تکلیف مالایطاق را از این جهت که نتیجه ای ندارد،فعلی عبث می شمارندومؤاخذه بندگان رادراین گونه موارد،حتی از طرف خداوند،قبیح می دانند و معتقدندکه از سوی باری تعالی چنین اوامری صادر نشده است و ثواب وعقاب بندگان منحصردر اعمال اختیاری و مقدور آنان است.3-با نگاهی به آرا واقوال مولانا جلال الدین-بویژه در بحث های مربوطبه جبر واختیاروتشبیه و تنزیه-در می یابیم که او دراین باب،موضع معتزله،شیعه و ماتریدیه دارد وصراحتا بیان می کند که خالق اختر و گردون ،امر و نهی جاهلانه نکرده است وهمچنین در مورد کسانی که با داعیۀ قادرتر دانستن خداوند به جواز تکلیف مالایطاق معتقدند،می گوید آنان گرچه که احتمال عجز و ناتوانی را از خداوند دفع کرده اند،ولی اورا سفیه و جاهل پنداشته اند. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |