Ahmadi, H., Kharazmi, O., Rahnama, M. (2025). Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad). , 22(4), 1-24. doi: 10.22067/jgrd.2022.70367.1032
Hasan Ahmadi; Omid Ali Kharazmi; Mohammad Rahim Rahnama. "Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad)". , 22, 4, 2025, 1-24. doi: 10.22067/jgrd.2022.70367.1032
Ahmadi, H., Kharazmi, O., Rahnama, M. (2025). 'Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad)', , 22(4), pp. 1-24. doi: 10.22067/jgrd.2022.70367.1032
Ahmadi, H., Kharazmi, O., Rahnama, M. Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad). , 2025; 22(4): 1-24. doi: 10.22067/jgrd.2022.70367.1032
Modeling the Shopping Pattern of Religious Tourists (Case study: Religious Tourists in Mashhad)
1MA in Urban Management, Department of Geography and Urban Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2Assistant Professor, Department of Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3Professor, Department of Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Abstract
Shopping tourism serves as an economic-social phenomenon that plays a significant role in the economic development of tourist destinations. This type of tourism is not only deemed as an economic activity but also as a part of the travel experience. Shopping tourism is recognized as a combination of two global industries: tourism and retail. It describes purchasing at various travel destinations acting as a driving force for generating employment, income, and both direct and indirect benefits. This research aims to model the shopping pattern of pilgrims and tourists residing in 3- and 5-star hotels in Mashhad. This is an applied study that uses a descriptive-analytical method. For the descriptive section, central tendency-dispersion indices, and for the inferential section, structural equations were used. The statistical population consisted of the religious tourist population in Mashhad, (n=31,188,664 people). Of this figure, 9,792,252 people stayed in 3-star hotels and 776,552 people stayed in 5-star hotels. A sample of 380 people was selected using the Cochran method. The data analysis was conducted using SPSS and Amos software. The findings suggest that psychological factors are explained by 43% through social and cultural indices and they are one hundred percent influenced by three underlying factors, i.e. marketing mix factors (price, distribution and product), and cultural-social and individual factors. The results show that tourism development should be informed by a comprehensive planning process that is tailored to the consumption needs and purchasing patterns of pilgrims and tourists to improve the quality of travel, the tourist-friendliness of the city, and ultimately higher number and quality of pilgrim trips.
خبرگزاری جمهوری اسلامی.(1398). ایرنا. 4 شهریور. 1922/7489.
رفیعی، ه؛ پارساپور، س؛ و رهنما، ع. (1395). تأثیر ویژگیهای مراکز خرید بر رضایت و تمایل به خرید بیشتر گردشگران؛ مطالعۀ موردی مراکز خرید شهر مشهد. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد. مشهد. (42) 25-44.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی. (1396). مشهد.
سروری، م؛ رفیعی، ه؛ رهنما، ع؛ و نورایی، م. (1395). بررسی خصوصیات اقتصادی و دموگرافیک مؤثر بر رضایت زائران و گردشگران از بازار: مقایسۀ بازار سنتی و جدید. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد. تهران. (241)، 241-252.
سقایی، م؛ مآفی، ع؛ جوانبختقهفرخی، ز. (1391). تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلانشهرها؛ مطالعه موردی کلانشهر مشهد. مجلۀ مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، دوره 2(8)، 77-101.
شکوهی، م؛ صباغیآبکوه، ش؛ معینی، ع؛ و خزاعینژاد، ف. (1399). ارزیابی اثرات گردشگری براساس ادراکات جامعۀ میزبان (مطالعه موردی: منطقه ثامن مشهد). مجلۀ جغرافیا وتوسعۀ ناحیهای، 18 (1)، 23-49.
شعبانیفرد، م؛ پوراحمد، ا؛ حسینی، ع؛ و رشیدی، م. (1388). بررسی سنجش ظرفیت پذیرش گردشگری شهری ومدلسازی شهرهای گردشگری پایدار از بعد کالبدی (نمونه موردی منطقۀ 12 تهران. نشریۀ تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 11. 47-74.
طهماسبی، ا؛ و روشنیان، س. (1395). ویژگیها و رفتار خرید گردشگران بانه. فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، 11(36)، 31-59.
عنابستانی، ع؛ حسینی، م؛ و طالبی، ه. (1395). بررسی تأثیر نقش پلیس بر امنیت گردشگران (مطالعه موردی: شهر شاندیز). جغرافیا و توسعۀ فضای شهری . دوره سوم. 2. (23) 141-159.
فروغزاده، س؛و رضویزاده، ن. (1395). تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری ، دوره 4(8)، 23-49.
فرهودی، ر.، شورچه، م.، صبوری، ح (1389). برآورد اثرات تغییرات فصلی بر درآمد گردشگری معبد آناهیتا با تحلیل رگرسیونی. جغرافیا و توسعه، 8 ،45-62.
قادری، ط؛ عظیمیهاشمی، م؛ و بخشی، ه. (1392). بررسی رفتار کنش خرید سوغات در بین گردشگران مذهبی. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار. همدان. (35) 35-48.
کاظمی، م. (1386). مدیریت گردشگری. تهران: سمت.
مرادنژاد، ج؛ باقری، ح؛ پوربرات، و. (1383). بررسی سازوکارها و روند توسعۀ گردشگری خرید در مناطق مرزی ایران. اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین. همدان. (89). 87-101.
مرکز آمار و اطلاعات شهرداری مشهد، (1397). سالنامۀ آماری. مشهد.
مشکینی، ا؛ اعظم نبوی، م؛ و پورطاهری، م. (1393). ارزیابی عوامل مؤثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری-تفریحی(مطالعۀ موردی مراکز تجاری منطقۀ نمونه گردشگری سپاد مشهد). برنامهریزی و آمایش فضا، 18(1)، 109-134.
نرگسی، ش؛ بابکی، ر؛ و عفتی، م. (1397). بررسی رابطۀ بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعۀ مالی در ایران (1368- 1395). فصلنامۀ اقتصاد مالی، 12 (44)، 41-67.
Agata Wawrzyniak،, Furaiji, F., & Łatuszyńska, M. (2012). An Empirical Study of the Factors influencing Consumer Behaviour in the Electric Appliances Market. CONTEMPORARY ECONOMICS,130-149.
Bieger، , & Laesser, C. (2004). Information Sources for Travel Decisions: Toward a Source Process Model. Journal of travel research 42(4), 357-371.
Butler، W. (1991). West Edmonton Mall as a tourist attraction. The Canadian Geographer/Le Géographe canadien Department of Geography, University of Western Ontario, London, Ontario, Canada N6A 5C,2, 287-295.
Cañizares،, Cañizares، S., Núñez Tabales, J., & Fuent. (2014). Local residents’ attitudes towards the impact of tourism development in Cape Verde. Tourism &Management Studies 10, 87-96.
Cohen،, Prayag، G., & Moital, M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Consumer behaviour in tourism. Current Issues in Tourism 17(10) ، 872-909.
Crick-Furman. D., & Prentice، (2000). Modeling tourists’ multiple values. Annals of Tourism Research، 27(1), 62-97.
Hoyle، (2012). Handbook of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford press.
Tribe ، (1997). The indiscipline of tourism. Annals of Tourism ResearchVolume 24، Issue 3, 638-657.
Kassarjian، H. (1971). Personality and consumer behavior: A review. Journalof Marketing Research 8(4), 409-418.
Kotler،, & Caslione, J. (2009). How marketers can respond to recession and turbulence. Journal of Customer Behaviour 8(2), 187-191.
Lutz، (2005). Cultural Tourism: Trends and prospects. University of Birmingham.
McCormick، R. (2001). Shopping Paper presented at the Travel Industry. Association of America Marketing Outlook Forum225
Mihajlović،, & Koncul، N. (2016). Changes in consumer behaviour – the challenges for providers of tourist services in the destination. Economic Research-Ekonomska Istraživanja، 914-937.
Rittichainuwat ، B., & Chakraborty، G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management،30، 410–418.
Seongseop Kim،, Timothy، D. J., & Hwang، J. (2017). Understanding Japanese tourists’ shopping preferences using the Decision Tree Analysis method. Tourism Management 32(3), 544-554.
Timothy، J. (2005). Shopping tourism، retailing، and leisure. Channel View Publications. Clevedon. Buffalo. Toranto. Chris Cooper (University of Queensland, Australia) 14-200.
World Tourism Organization Report. (2011). WTO, 15-45.