روحی, احسان, ابوالقاسمی, حسن, امیری, اد. (1402). بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد. سامانه مدیریت نشریات علمی, 35(3), 75-84. doi: 10.22067/jacsm.2023.77061.1124
احسان روحی; حسن ابوالقاسمی; اد امیری. "بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد". سامانه مدیریت نشریات علمی, 35, 3, 1402, 75-84. doi: 10.22067/jacsm.2023.77061.1124
روحی, احسان, ابوالقاسمی, حسن, امیری, اد. (1402). 'بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد', سامانه مدیریت نشریات علمی, 35(3), pp. 75-84. doi: 10.22067/jacsm.2023.77061.1124
روحی, احسان, ابوالقاسمی, حسن, امیری, اد. بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1402; 35(3): 75-84. doi: 10.22067/jacsm.2023.77061.1124
بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد
1گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
2گروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردسی مشهد
چکیده
طراحی و توسعه ایرفویلهایی با کارایی بالا برای پیشرفت صنعت هوانوردی از اهمیت اساسی برخوردار است. در زاویههای حمله بزرگتر، نیروی برآ بیشتر و باند پرواز کوتاهتر حاصل میشود. اما در زاویه حمله بالا، پدیده جدایش جریان رخ میدهد بهطوری که بعد از زاویه واماندگی جریان بهطور کامل از سطح بالای بال جدا شده و افت شدید برآ و افزایش پسا را به همراه دارد. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از سطح متحرک در نسبت سرعتهای بالا بر روی ایرفویل ناکا 0012، از جدایش جریان جلوگیری و با افزایش نیروی برآ و کاهش نیروی پسا، عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012 بهبود یابد. منظور از نسبت سرعت، نسبت سرعت سطح متحرک به سرعت جریان آزاد است. در این پژوهش از شبیهسازی عددی در نرمافزار تجاری انسیس فلوئنت و همچنین مدل آشفتگی k-ω-SST با الگوریتم حل سیمپل استفاده شده است و شبیه سازی بهصورت دوبعدی انجام شده است. نوع گسستهسازی معادلات بهصورت پیشفرض بوده و در ابتدا از حلگر فشار مبنا استفاده شده است. استفاده از سطح متحرک بهصورت یک استوانه دوار در لبه حمله ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعتهای بالا علاوه بر جلوگیری از جدایش جریان و افزایش برآ، پسا را منفی کرده که نشان از ایجاد نیروی پیشرانش دارد. از بین تمامی حالات شبیهسازی شده، نسبت سرعت 20 در زاویه حمله 24 درجه با ضریب برآ 564/3 و ضریب پسا 185/0-، مطلوبترین عملکرد آیرودینامیکی را داشته است.