تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,844 |
تعداد مقالات | 19,488 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,257,735 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,485,613 |
مقایسه اثربخشی تمرینات گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی با درمان گروهی هیجانمدار بر بهزیستی روانشناختی در بیماران بستری شده و بهبود یافته از کرونا | ||
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1402، صفحه 64-86 اصل مقاله (663.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/tpccp.2023.78684.1359 | ||
نویسندگان | ||
سمانه حاتمی1؛ مسعود خاکپور* 2؛ محمدرضا صفاریان طوسی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره و روانشاسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران، | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی تمرینات گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان گروهی هیجانمدار بر بهزیستی روانشناختی بیماران بستری شده و بهبود یافته از کرونا انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با 3 گروه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بیمارانی که در 3 ماه دوم سال 1400 در بیمارستان امام رضا شهر مشهد (ع) بستری و سپس از کرونا بهبود یافته بودند. نمونه آماری برای هر گروه 15 نفر که با روش در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در 3 گروه جایگزین شدند. گروه آموزش اول هشت جلسه 45 دقیقهای درمان گروهی هیجانمدار و گروه آزمایش دوم هشت جلسه 120 دقیقهای درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی دریافت کردند، اما گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف(Ryff., 1989) گردآوری و با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار 23SPSS تحلیلشد. یافتهها: هر دو درمان بر تمامی مولفههای بهزیستی روانشناختی در گروه های آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس آزمون موثر است (05/0> p) و این نتایج تا مرحله پیگیری نیز پایدار ماند. اما، درمان گروهی هیجانمدار اثر بیشتری بر مولفه هدفمندی داشتهاست (05/0> p). نتیجه: درمان ها میتوانند به عنوان روشهای مداخلهای موثر بر افزایش بهزیستی روانشناختی در بیماران بستری شده و بهبود یافته از کرونا قلمداد شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ ذهن آگاهی؛ درمان هیجان مدار؛ بهزیستی روانشناختی | ||
مراجع | ||
References Armour, C., McGlinchey, E., Butter, S., McAloney-Kocaman, K., & McPherson, K. E. (2021). The COVID-19 psychological wellbeing study: understanding the longitudinal psychosocial impact of the COVID-19 pandemic in the UK; a methodological overview paper. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 43, 174-190. https://doi.org/10.31234/osf.io/9p4tv Arslan, G. (2016). Psychological maltreatment, emotional and behavioral problems in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child abuse & neglect, 52, 200-209. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.09.010 Bayani, A., Koocheky, A., & Bayani, A. (2008). Validity and reliability of Ryff scale of psychological well-being. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(2), 146-151. https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1563013 (in persian) Beasley, C. C., & Ager, R. (2019). Emotionally focused couples therapy: A systematic review of its effectiveness over the past 19 years. Journal of Evidence-Based Social Work, 16(2), 144-159. https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1563013 Behan, C. (2020). The benefits of meditation and mindfulness practices during times of crisis such as COVID-19. Irish journal of psychological medicine, 37(4), 256-258. https://doi.org/10.1017/ipm.2020.38 Bishop, C. (2004). Antagonism and relational aesthetics. https://doi.org/10.1162/0162287042379810 Burke, J., & Arslan, G. (2020). Positive education and school psychology during COVID-19 pandemic. Journal of Positive School Psychology, 4(2), 137-139. https://doi.org/10.47602/jpsp.v4i2.243 de Cates, A., Stranges, S., Blake, A., & Weich, S. (2015). Mental well-being: an important outcome for mental health services? The British Journal of Psychiatry, 207(3), 195-197. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.114.158329 Dolhanty, J., & Lafrance, A. (2019). Emotion-focused family therapy for eating disorders. https://doi.org/10.1037/0000112-018 Dubey, N., Podder, P., & Pandey, D. (2020). Knowledge of COVID-19 and its influence on mindfulness, cognitive emotion regulation and psychological flexibility in the Indian community. Frontiers in psychology, 11, 589365. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.589365 Greenberg, L. J., Warwar, S. H., & Malcolm, W. M. (2008). Differential effects of emotion-focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. Journal of Counseling Psychology, 55(2), 185. https://doi.org/10.1037/0022-0167.55.2.185 Huppert, F. A., & So, T. T. (2013). Flourishing across Europe: Application of a new conceptual framework for defining well-being. Social indicators research, 110, 837-861. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9966-7 Kabat-Zinn, J. (2005). Guided Mindfulness Meditation (Guided Mindfulness) [UNABRIDGED] (Audio CD). Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 9(32), 27-36. (in persian) Koren, R., Woolley, S. R., Danis, I., & Török, S. (2021). Measuring the Effectiveness of the Emotionally Focused Therapy Externship Training in Hungary done through Translation. Journal of Marital and Family Therapy, 47(1), 166-182. https://doi.org/10.1111/jmft.12443 Malinauskas, R. (2017). Psychological wellbeing and self-esteem in students across the transition between secondary school and university: A longitudinal study. Psihologija, 50(1), 21-36. https://doi.org/10.2298/psi160506003m Mason, A. E., Epel, E. S., Kristeller, J., Moran, P. J., Dallman, M., Lustig, R. H., Acree, M., Bacchetti, P., Laraia, B. A., & Hecht, F. M. (2016). Effects of a mindfulness-based intervention on mindful eating, sweets consumption, and fasting glucose levels in obese adults: data from the SHINE randomized controlled trial. Journal of behavioral medicine, 39, 201-213. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.02.009 Matiz, A., Fabbro, F., Paschetto, A., Cantone, D., Paolone, A. R., & Crescentini, C. (2020). Positive impact of mindfulness meditation on mental health of female teachers during the COVID-19 outbreak in Italy. International journal of environmental research and public health, 17(18), 6450. https://doi.org/10.3390/ijerph17186450 Muqodas, I., Kartadinata, S., Nurihsan, J., Dahlan, T., Yusuf, S., & Imaddudin, A. (2020). Psychological well-being: A preliminary study of guidance and counseling services development of preservice teachers in Indonesia. International Conference on Educational Psychology and Pedagogy-" Diversity in Education"(ICEPP 2019), https://doi.org/10.2991/assehr.k.200130.080 Otu, A., Charles, C. H., & Yaya, S. (2020). Mental health and psychosocial well-being during the COVID-19 pandemic: The invisible elephant in the room. International journal of mental health systems, 14, 1-5. https://doi.org/10.1186/s13033-020-00371-w Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069 Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4), 719. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719 Sagone, E., & De Caroli, M. (2016). Are value priorities related to dispositional optimism and resilience? A correlational study. Contemporary Educational Researches Journal, 6(1), 11-20. https://doi.org/10.18844/cerj.v6i1.481 Sandstrom, G. M., & Dunn, E. W. (2014). Social interactions and well-being: The surprising power of weak ties. Personality and Social Psychology Bulletin, 40(7), 910-922. https://doi.org/10.1177/0146167214529799 Santabárbara, J., Lasheras, I., Lipnicki, D. M., Bueno-Notivol, J., Pérez-Moreno, M., López-Antón, R., De la Cámara, C., Lobo, A., & Gracia-García, P. (2021). Prevalence of anxiety in the COVID-19 pandemic: An updated meta-analysis of community-based studies. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 109, 110207. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2020.110207 Saricali, M., Satici, S. A., Satici, B., Gocet-Tekin, E., & Griffiths, M. D. (2022). Fear of COVID-19, mindfulness, humor, and hopelessness: A multiple mediation analysis. International journal of mental health and addiction, 20(4), 2151-2164. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00419-5 Taneva, S. (2016). What is psychological well-being and how it changes throughout the employment cycle? Thompson-de Benoit, A., & Kramer, U. (2021). Work with emotions in remote psychotherapy in the time of Covid-19: a clinical experience. Counselling Psychology Quarterly, 34(3-4), 368-376. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1770696 Wielgus, B., Urban, W., Patriak, A., & Cichocki, Ł. (2020). Examining the associations between psychological flexibility, mindfulness, psychosomatic functioning, and anxiety during the COVID-19 pandemic: A path analysis. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8764. https://doi.org/10.3390/ijerph17238764 Xiang, Y.-T., Yang, Y., Li, W., Zhang, L., Zhang, Q., Cheung, T., & Ng, C. H. (2020). Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed. The Lancet Psychiatry, 7(3), 228-229. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(20)30046-8 Zarate, K., Maggin, D. M., & Passmore, A. (2019). Meta‐analysis of mindfulness training on teacher well‐being. Psychology in the Schools, 56(10), 1700-1715. https://doi.org/10.1002/pits.22308 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |