تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,875 |
تعداد مقالات | 19,730 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,553,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,695,823 |
استخراج ویژگیهای آیرودینامیکی چتر ریبونی توسط تست کشش خودرو | ||
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 شهریور 1402 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jacsm.2023.76405.1116 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا سلیمی* 1؛ امیر حمزه فرج الهی2؛ امیرحسین محسنی3؛ محمود ایوبی4 | ||
1استادیار، پژوهشگاه هوافضا، تهران، ایران | ||
2دانشکده مهندسی-دانشگاه امام علی (ع) | ||
3گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
4گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چترهای ریبونی به عنوان کاهندههای سرعت و یا پایدارساز برای محمولههای پرسرعت و هواپیماها استفاده میشوند. ضریب تخلخل بالا و شکل هندسی متفاوت آنها به دلیل عملکرد این چترها در سرعتهای بالا میباشد. در مقاله حاضر یک چتر ریبونی مسطح برای بازیابی یک محموله فضایی 350 کیلوگرمی مشخص طراحی و با استفاده از مجموعهای از نرم افزارها بارهای آیرودینامیکی و سازهای وارد بر آن محاسبه میشود. جنس چتر طراحی شده نایلون 66 بوده، قطر پرباد شده آن 2/1 متر میباشد. در ابتدا به معرفی انواع روشهای تست چتر پرداخته میشود. پس از طراحی اولیه چتر، خروجی طراحی مدلسازی و شبیهسازی میشود. در نهایت برای ارزیابی طراحی چتر ترمزی، از تست کشش چتر بوسیله خودرو به منظور صحهگذاری استفاده شده است. مقایسه نتایج شبیهسازیها و دادههای تجربی حاصل از آزمون کشش خودرو مطابقت قابل قبولی با یکدیگر دارند که نشان از کارایی آزمون کشش خودرو به عنوان یک روش کم هزینه برای اندازهگیری تقریبی ضریب پسا و پایداری چتر در سرعتهای پایین دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی چتر ترمزی؛ شبیهسازی چتر؛ بازیابی محموله فضایی؛ چتر ریبونی؛ تست کشش خودرو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |