1دانشکده مهندسی مکانیک ساخت و تولید، دانشگاه سمنان، ایران
2دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
عملیات حرارتی سختگردانی یکی از مهمترین فرآیندهایی است که در ساخت قطعه سیلندر دستگاه روغنکشی انجام میشود. در طول عملیات حرارتیدهی، تنشهای حرارتی ایجاد شده که در حین فرآیند روغنکشی در اثر فشار ناشی از دوران ماردون باعث ایجاد عیوب داخلی در قطعه میگردد که عمر مجموعه را به شدت کاهش داده و منجر به شکست آن میگردد. این پژوهش به مطالعه تجربی و شبیهسازی سیکلهای عملیات حراتی سختگردانی سیلندر دستگاه روغنکشی ساخته شده از فولاد زنگ نزن مارتنزیتی 420 پرداخته است. از آنجایی که علت اصلی شکست قطعه سیلندر، وجود تنشهای باقیمانده است، لذا سیکلی که در آن تنش پسماند قطعه کمترین مقدار است، به عنوان حالت بهینه انتخاب شده است. برای اطمینان از صحت نتایج شبیهسازی، نمونههای آزمایشگاهی با ابعاد مشخص از همان جنس تهیه شده و سیکلهای مختلفی به روش تاگوچی طراحی شد. در ادامه نمونههای استاندارد تست کشش از نمونههای آزمایشگاهی سخت شده تهیه شده و رفتار مکانیکی نمونهها باهم مقایسه شده است. در نهایت بهترین سیکل سختگردانی با پیشگرم مرحله اول در دمای 790 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه، پیشگرم مرحله دوم در دمای 900 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه، آستنیته کردن در دمای 1065 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه، کوئنچ در روغن 80 درجه سانتیگراد به مدت 10 ثانیه، تمپر مرحله اول در دمای 370 درجه سانتیگراد به مدت 90 دقیقه و تمپر مرحله دوم در دمای 370 درجه سانتیگراد به مدت 90 دقیقه بدست آمده است.
[8] D.W. Kim, H.H. Cho, W.B. Lee, K.T. Cho, Y.G. Cho and S.J. Kim, and H.N. Han, “ A finite element simulation for carburizing heat treatment of automotive gear ring incorporating transformation plasticity” , Materials & Design, vol.99, pp.243-253, (2016). https://doi.org/10.1016/j.matdes.2016.03.047
[9] Beckermann RH. Simulation of Heat Treatment Distortion. Research Engineer, 2Professor, Department of Mechanical and Industrial Engineering.