قدیمی مقدم, حامد, امامی, فرشته, منصوری, محمد رضا. (1403). ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 37(1), 45-70. doi: 10.22067/jfcei.2024.84877.1261
حامد قدیمی مقدم; فرشته امامی; محمد رضا منصوری. "ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی". سامانه مدیریت نشریات علمی, 37, 1, 1403, 45-70. doi: 10.22067/jfcei.2024.84877.1261
قدیمی مقدم, حامد, امامی, فرشته, منصوری, محمد رضا. (1403). 'ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی', سامانه مدیریت نشریات علمی, 37(1), pp. 45-70. doi: 10.22067/jfcei.2024.84877.1261
قدیمی مقدم, حامد, امامی, فرشته, منصوری, محمد رضا. ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی. سامانه مدیریت نشریات علمی, 1403; 37(1): 45-70. doi: 10.22067/jfcei.2024.84877.1261
ارزیابی لرزه ای پل های بتنی چند دهانه با پایه های ساخته شده از بتن فوق توانمند با استفاده از منحنی شکنندگی
1گروه مهندسی عمران ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرا ن
2گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
چکیده
پلها نقش حیاتی در اتصال مسیرهای حملونقل، مدیریت ترافیک، و دسترسی به مکانهای استراتژیک نظامی، سیاسی و اجتماعی ایفا میکنند که اهمیت آنها بهویژه در زمان بحران آشکار میشود. زمینلرزهها جزء حوادث غیرقابلپیشبینی هستند که عملکرد شریانهای حیاتی حملونقل را مختل میکنند و منجر به تخریب این سازههای مهم میشوند. استفاده از فناوریهای نوآورانه، مانند بتن فوق توانمند، بهعنوان یک راه امیدوارکننده برای افزایش انعطافپذیری سازه و کاهش آسیب مطرح میشود. این بتن بهواسطه طرح اختلاطی که دارد دارای ساختاری یکپارچه و همگن، نفوذپذیری پایین و دوام بالا است که میتواند موجب افزایش ظرفیت مقاومت پل در برابر نیروهای لرزهای و محدودکردن انتشار آسیب شود. یکی از مؤثرترین روشها برای ارزیابی آسیبپذیری لرزهای پلها، تحلیل شکنندگی است، روشی که با استفاده از شاخصهای آسیب، سطوح آسیب را تحت اثر پارامترهای لرزهای بیان میکند. این مطالعه عملکرد لرزهای پلهای شهری با سیستم تیر - دال بتنی با پایههایی ساخته شده از بتن فوق توانمند با ارتفاع ۵ و ۸ متر را ارزیابی می کند؛که تجزیهوتحلیل آن با استفاده از نرمافزار CSI Bridge انجام شده و شتابنگاشتهای مناسبی از حوزه دور و نزدیک جهت تحلیل دینامیکی افزاینده (IDA) و محاسبه سطوح خسارت انتخاب گردید؛ نتایج بیان میکند احتمال فراگذشت آسیب در پایههای ساخته شده با بتن فوق توانمند نسبت به پایههای ساخته شده با بتن معمولی کمتر است. با بررسی سطوح شدت در میانه خسارت مشاهده میگردد که ظرفیت نهایی بتن فوق توانمند در سطح عملکرد فروریزش حداقل ۷ درصد و حداکثر ۲۶ درصد بهبود عملکرد نسبت به بتن معمولی داشته است.