Pourrahnama, Z., Alizadeh, R., Gholami Shekarsaraee, M. (2024). A Study of the Young and Middle-Aged Generations’ Perception of Freedom in Iran (Case Study: Citizens of Rasht). , 21(4), 1-30. doi: 10.22067/social.2023.82685.1356
Zahra Pourrahnama; Reza Alizadeh; Mohammadreza Gholami Shekarsaraee. "A Study of the Young and Middle-Aged Generations’ Perception of Freedom in Iran (Case Study: Citizens of Rasht)". , 21, 4, 2024, 1-30. doi: 10.22067/social.2023.82685.1356
Pourrahnama, Z., Alizadeh, R., Gholami Shekarsaraee, M. (2024). 'A Study of the Young and Middle-Aged Generations’ Perception of Freedom in Iran (Case Study: Citizens of Rasht)', , 21(4), pp. 1-30. doi: 10.22067/social.2023.82685.1356
Pourrahnama, Z., Alizadeh, R., Gholami Shekarsaraee, M. A Study of the Young and Middle-Aged Generations’ Perception of Freedom in Iran (Case Study: Citizens of Rasht). , 2024; 21(4): 1-30. doi: 10.22067/social.2023.82685.1356
A Study of the Young and Middle-Aged Generations’ Perception of Freedom in Iran (Case Study: Citizens of Rasht)
1MSc in Social Science Research, Koushyar Non-Governmental and Non-Profit Institute, Rasht, Iran
2Assistant Professor in Research Institute of Guilan Studies, University of Guilan, Rasht, Iran
3Associate Professor of Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
Abstract
The article aims to explore the perception of freedom among two generations, young and middle-aged citizens of Rasht, by drawing on the theories of Ronald Inglehart and Isaiah Berlin. According to Berlin's theory, freedom is a crucial element in the context of values, personal rights, and the private and social lives of individuals. Furthermore, based on Inglehart's theory, generational shifts and changes in values give rise to diverse perspectives in various domains among citizens. The article employs a quantitative research method, and data collection is conducted using a questionnaire. Accordingly, a sample of 384 participants was selected through random cluster sampling from the young group aged 18–29 years and the middle-aged group aged 40–49 years. According to the findings, the mean perception of freedom in the younger generation and the middle-aged generation were 2.60 and 2.63, respectively. Both scores are slightly above the average, but there is a minor difference between the two groups. However, the perception of individual freedom was slightly higher in the middle-aged group. Social capital levels were not significantly different between the two groups, while feelings of social deprivation were slightly higher in the middle-aged group, though the difference was not statistically significant. The average religiosity score was 3.13 for the younger generation and 3.55 for the middle-aged group, which are both above average. This suggests a statistically significant in religiosity between the two generations, which is generalizable to the statistical population. Based on the results of multiple regression analysis, the variables of social deprivation, social capital, and religiosity explain 24% of the variation in the perception of freedom, with religiosity exerting the highest direct impact on this perception.
آزاده، ا؛ نوابخش، م؛ و حقیقتیان، م. (1400).بررسی تفاوتهای سه نسل انقلاب اسلامی نسبت بهارزشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 53، 9-31.
آزادارمکی، ت. (1383). طبیعت نظام ارزشی جامعه ایرانی: مادی، فرامادی یا تلفیقی. نامه پژوهش فرهنگی، 10، 1-16.
آوتویت، ب. ت. (1392). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیست. (ح. چاووشیان، مترجم). تهران: نشر نی.
اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. (م. وتر، مترجم). تهران: کویر.
اینگلهارت، ر؛ و ابرامسون پ. آ. (1378). امنیت اقتصادی و دگرگونی ارزشی. (ش. شفیعخانی، مترجم). نامۀ پژوهش، (14 و 15)، 59-106.
برلین، آ. (1368). چهار مقاله درباره آزادی. چاپ اول، (م.ع. موحد، مترجم). تهران: خوارزمی.
بشیریه، ح. (1386). لیبرالیسم و محافظه کاری. چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
بوبیو، ن. (1376). لیبرالیسم و دموکراسی. (ب. گلستان، مترجم). تهران: نشر چشمه.
جاویدی، ا؛ احمدی، ح؛ و رجبی، م. (1400) مطالعۀ جامعهشناختی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر شکاف نسلی: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی، 2، 1-32.
.جنگجوی، ف؛ و کلهر، ح. (1396 ). تحلیل آزادی تجمعات و تظاهرات در نظام حقوقی ایران و اسناد بینالمللی. مجله تحقیقات حقوق شهروندی، 2، 107-130.
خواجهسروی، غ. ر.؛ و نادری، م. (1392). آزادی در گفتمان فقاهتی انقلاب اسلامی ایران. مجله جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،2، 27-55.
رهبر، ع؛ خرمشاد، م؛ آدمی، ع؛ و والی، ع. ( 1399 ). تبیین تفاوتهای نسلی در جامعۀ امروز ایران بر پایۀ ارزشهای هویتی.فصلنامه مطالعات ملی، 81 ، 47-65.
زهیری، ع. (1398). گذرنسلی در تجربۀ جمهوری اسلامی ایران. فصلنامۀ پژوهشهای انقلاباسلامی، 28، 95 -117.
سریعالقلم، م. (1399). اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی. تهران: گاندی.
سریعالقلم، م. (1402). اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجاریه. تهران: فروزانروز.
طالبان، م؛ عسکری، ا؛ و طالبان، ح. (1396). نگرش به ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی: شکاف یا تفاوت نسلی. فصلنامۀ اندیشه سیاسی در اسلام، 12 ، 113-137.
علمی، ز؛ شارعپور، م؛ و حسینی، س. ا. ح. (1384). سرمایۀ اجتماعی و چگونگی تأثیر آن براقتصاد. فصلنامه تحقیقات اقتصادی، 71، 239-296.
قاسمیحیدری، ف؛ و حاجیانپور، ح. (1400). مفهوم آزادی و کاربرد آن در گفتمان روشنفکران عصر مشروطه در ایران. مجله پژوهشنامۀ فرهنگ و معارف اسلامی، 1، 52-70.
کاظمیپور، ع. م. (1387) . نسل ایکس؛ بررسی جامعهشناختی نسل جوان ایرانی. تهران: نی.
یوسفی، ن. (1383). شکاف بین نسلها. تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
Breskaya, O., Francis, L. J., & Giordan, G. (2020). Perceptions of the Functions of Religion and Attitude toward Religious Freedom: Introducing the New Indices of the Functions of Religion (NIFoR). Religions, 11(10), 507.
Amin, H. (2002). Freedom as a Value in Arab Media: Perceptions and Attitudes Among Journalists, Political Communication, 19:2, 125-135.
McKenna, U., & Francis, L. J. (2017). Muslim attitude toward freedom of religious clothing and symbols in schools within the UK: The effect of religious and theological factors. Religione e Società, 32 (87). 50-58.
donnell, M. (1985). Age and Generation. London: Tavistock Publictions.
Schihalejev, O. (2013). Religious Education Influencing Students' Attitudes: A Threat to Freedom?, Religion & Education, 40:1, 20-34, DOI: 10.1080/15507394.2013.745366.
Stark, R., & Glock, Ch. (1970). American piety: The Nature of Religious Commiment. USA: University of California.