تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,847 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,342,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,574,473 |
تحلیل تأثیر تصویر مقصد بر وفاداری گردشگران (مطالعۀ موردی: شهر تبریز) | ||
جغرافیا و توسعه فضای شهری | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1396، صفحه 57-75 اصل مقاله (924.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/gusd.v4i1.53763 | ||
نویسندگان | ||
امید علی خوارزمی؛ لیلی ابراهیمی* | ||
دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، آزمون یک مدل نظری از تصویر مقصد و ارائۀ یک رویکرد یکپارچه بر ادراک وفاداری به مقصد با بررسی نظری و شواهد تجربی در روابط علّی و معلولی میان اجزای تصویر، تصویر کلی و وفاداری به مقصد است. پژوهش حاضر با شش فرضیه ارائه شده است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ آمار ی نامشخص برابر 384 نفر برآورد شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری(SEM) و با نرم-افزارهای SPSS و SmartPLS انجام شد. نتایج نشان داد که تصاویر منحصربهفرد شناختی و عاطفی به ترتیب تأثیر مثبتی بر تصویر کلی دارند. همچنین، تصویر کلی به عنوان واسطه بین انواع تصویر و وفاداری به مقصد عمل میکند و تأثیر مثبت بر تمایل به بازدید و توصیۀ مقصد داشته است. انجام آزمون تی جهت بررسی وضع موجود تصاویر نیز وضعیت مطلوب سه تصویر را در شهر تبریز تأیید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر مقصد؛ اجزای تصویر؛ وفاداری؛ مدل معادلات ساختاری؛ تبریز | ||
مراجع | ||
1. اجل، د. ال. (1388). مدیریت گردشگری پایدار میراثی برای آینده. (ح. ر، جعفری، ح. ر؛ موسائی، ع. ر؛ هویدی، ح، مترجمان). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
2. تقوایی، م. و مبارکی، ا. (1389). بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامهریزی توریسم در آن. جغرافیا و برنامهریزی (دانشگاه تبریز)، 15 (33)، 82-59
3. تقوایی، م.، عبداللهزاده، م.، پورعیدی وند، ل. و افشارپور، ف. (1392). تحلیلی بر مکانیابی مراکز اقامتی در شهر تبریز با بهرهگیری از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP). فضای جغرافیایی، 13 (43)، 189-171
4. حیدری چیانه، ر. (1387). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. تهران: انتشارات سمت
5. دولتآبادی، ف. و یعقوبزاده، ر. (1388). گردشگری فرهنگی و راهکارهای مناسب برای ارتقای آن در جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی دفتر گسترش تولید علم
6. شکوئی، ح. (1354). مقدمه بر جغرافیای جهانگردی. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز
7. ضرغام بروجنی، ح. (1389). برنامهریزی توسعۀ جهانگردی؛ رویکردی همپیوند و پایدار. تهران: انتشارات مهکامه
8. کارشکی، ح. (1391). روابط ساختاری خطی در تحقیقات علوم انسانی (مبانی و راهنمای آسان کاربرد نرمافزار لیزرل). تهران: انتشارات آوای نور
9. کاظمی، م. (1385). مدیریت گردشگری. تهران: انتشارات سمت
10. کلب، ب. ام. (1390). بازاریابی گردشگری برای شهرها با تأکید بر برندگذاری و رویدادهای ویژه برای جذب گردشگران. (موحدی، ع؛ کهزادی، س؛ ایزدی، پ، مترجمان) تهران: انتشارات آذرخش
11. Ahmed, Z. U. (1991). The influence of the components of a state's tourist image on product positioning strategy. Tourism Management, 12(4), 331-340
12. Baloglu, S., & Love, C. (2005). Association meeting planners' perceptions and intentions for five major US convention cities: The structured and unstructured images. Tourism Management, 26(5), 743-752
13. Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26(4), 868-897
14. Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657-681
15. Bigne, J. E., Sanchez, M. I., & Sanchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: Inter-relationship. Tourism Management, 22(6), 607-616
16. Çakmak, E., & Isaac, R. K. (2012). What destination marketers can learn from their visitors’ blogs: An image analysis of Bethlehem, Palestine. Journal of Destination Marketing and Management, 1(1), 124-133
17. Castro, C. B., Armario, E. M., & Ruiz, D. M. (2007). The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination's image and tourists’ future behavior. Tourism Management, 28(1), 175-187
18. Chakoui, H. (1975). Introduction to geography of tourism. Tabriz: Tabriz University Press
19. Chen, C. F., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism Management, 28(4), 1115-1122
20. Chen, N., Ji, S., & Funk, D. C. (2014). An extended study on destination image decay of sport tourists over time. Journal of Destination Marketing & Management, 2(4), 241-252
21. Chi, C. G. Q., & Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach. Tourism Management, 29(4), 624-636
22. Crompton, J. L. (1979). An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research, 17(4), 18-23
23. Del Bosque, I. R., & San Martin, H. (2008). Tourist satisfaction a cognitive-affective model. Annals of Tourism Research, 35(2), 551-573
24. Driscoll, A., Lawson, R., & Niven, B. (1994). Measuring tourists' destination perceptions. Annals of Tourism Research, 21(3), 499-511
25. Echtner, C. M., & Ritchie, J. B. (1993). The measurement of destination image: An empirical assessment. Journal of Travel Research, 31(4), 3-13
26. Falk, R. F., & Miller, N. B. (1992). A primer for soft modeling. Ohio: University of Akron Press
27. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382-388
28. Gallarza, M. G., Saura, I. G., & Garcı́a, H. C. (2002). Destination image: Towards a conceptual framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56-78
29. Hosany, S., Ekinci, Y., & Uysal, M. (2006). Destination image and destination personality: An application of branding theories to tourism places. Journal of Business Research, 59(5), 638-642
30. Huang, W. J., Chen, C. C., & Lin, Y. H. (2013). Cultural proximity and intention to visit: Destination image of Taiwan as perceived by Mainland Chinese visitors. Journal of Destination Marketing & Management, 2(3), 176-184
31. Lee, J. N., & Kim, Y. G. (1999). Effect of partnership quality on IS outsourcing success: Conceptual framework and empirical validation. Journal of Management Information Systems, 15(4), 29-61
32. Lee, S., Scott, D., & Kim, H. (2008). Celebrity fan involvement and destination perceptions. Annals of Tourism Research, 35(3), 809-832
33. Lertputtarak, S. (2011). The relationship between destination image, food image, and revisiting Pattaya, Thailand. International Journal of Business and Management, 7(5), 111-121
34. Liljander, V., Polsa, P., & Van Riel, A. (2009). Modelling consumer responses to an apparel store brand: Store image as a risk reducer. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(4), 281-290
35. Lin, C. T., & Huang, Y. L. (2009). Mining tourist imagery to construct destination image position model. Expert Systems with Applications, 36(2), 2513-2524
36. Luque-Martinez, T., Del Barrio-Garcia, S., Ibañez-Zapata, J. Á., & Molina, M. Á. R. (2007). Modeling a city’s image: The case of Granada. Cities, 24(5), 335-352
37. MacKay, K. J., & Fesenmaier, D. R. (1997). Pictorial element of destination in image formation. Annals of Tourism Research, 24(3), 537-565
38. Pike, S. (2002). Destination image analysis: A review of 142 papers from 1973 to 2000. Tourism Management, 23(5), 541-549
39. Qu, H., Kim, L. H., & Im, H. H. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, 32(3), 465-476
40. Ramkissoon, H., Uysal, M., & Brown, K. (2011). Relationship between destination image and behavioral intentions of tourists to consume cultural attractions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(5), 575-595
41. San Martin, H., & Del Bosque, I. A. R. (2008). Exploring the cognitive–affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation. Tourism Management, 29(2), 263-277
42. Stepchenkova, S., & Li, X. R. (2014). Destination image: Do top-of-mind associations say it all? Annals of Tourism Research, 45, 46-62
43. Uysal, M., Chen, J. S., & Williams, D. R. (2000). Increasing state market share through a regional positioning. Tourism Management, 21(1), 89-96
44. Walmsley, D. J., & Jenkins, J. M. (1993). Appraisive images of tourist areas: Application of personal constructs. The Australian Geographer, 24(2), 1-13
45. Woodside, A. G., & Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of Travel Research, 27(4), 8-14
46. Wu, W. W. (2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis. Expert Systems with Applications, 37(1), 134-139
47. Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-
analysis. Tourism Management, 40, 213-223 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |