تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,845 |
تعداد مقالات | 19,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,082 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,520,215 |
تبیین عوامل مؤثر بر شکل گیری پایگاه رأی نامزدها و نمایندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (نمونه پژوهی: ادوار هفتم تا دهم انتخابات درحوزه انتخابیه مَمَسَنی) | ||
پژوهش های جغرافیای سیاسی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، اسفند 1397، صفحه 1-37 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقالات علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/pg.v3i10.73185 | ||
نویسندگان | ||
هادی اعظمی* 1؛ وحید صادقی1؛ سید محمد حسین حسینی2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
جغرافیای انتخابات به عنوان گرایشی از جغرافیای سیاسی به بررسی ابعاد فضایی انتخابات می پردازد. ازجمله موارد مورد بررسی جغرافیای انتخابات مبحث پایگاه رأی نامزدهای انتخاباتی است. پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان در هر حوزه انتخابیهای تحت تأثیر ساختار اجتماعی، نوع نگرش و جهانبینی رأی دهندگان شکل می گیرد. در حوزه انتخابیه مَمَسَنی به دلیل ساختار ایلی - عشیرهای، پایگاه آرای نامزدها و نمایندگان در درجه نخست متأثر از متغیر طایفه و زیستگاه جغرافیایی است. با وجود این، ضمن اینکه هر کدام از این بازیگران سیاسی به آرای خود در طایفه و زادگاه خود پُشتگرم هستند، میکوشند در قلمرو هر طایفه، جریان سازی و نفوذ کنند که این امر منجر به فضاسازی و ساخت شبکه های اجتماعی میشود. این عمق ها و شبکه ها که به صورت «سامان یافته»، «تصادفی» و «ترکیبی» (پیوندی) هستند صرفاً محدود به قلمرو جغرافیایی زادگاه بازیگران انتخاباتی نیست، بلکه به واسطة شناسه هایی نظیر گرایش های زادگاهی - طایفه ای، پیوندهای قومی و خویشی (خویشاوندگرایی) با ساکنان طایفه دیگر، منافع اقتصادی و توسعه عمرانی در قلمرو رقیب، تعامل اجتماعی توده مردم با یکدیگر، آراء رقابتی یا بسیج نیروهای پُرشور، دیگر قلمروها را نیز شامل می شود که در نهایت به واسطة ابزارهای ساخت اجتماعی نظیر «فرهنگ»، «زبان» و «ارتباط»، پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان را تقویت و متأثر میسازند. از این رو، این پرسش مطرح میشود که عواملِ موثر بر پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان در حوزه انتخابیه ممسنی کدامند؟ به نظر میرسد، ضمن پارادایم مسلط الگوی رأی زادگاهی و طایفه ای در حوزه انتخابیه ممسنی، وجود برخی مکانها، فضاها و شبکه های اجتماعی در اَشکال مختلف، نقش مُکمل را در کنار پایگاه ثابت رأی (طایفه ای) نامزدها و نمایندگان ایفاء میکند. به عبارتی نتایج پژوهش نشان داد، پایگاه آرای نامزدها و نمایندگان طوایف بَکِش، جاوید و رُستم در حوزه انتخابیه ممسنی، طی ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم انتخابات در درجه نخست، متاثر از عواملِ محیطی و هویتی نظیر هویت جغرافیایی و طایفه ای بوده است و در مَرتبه بعد سازه هایی همچون شبکه های اجتماعی تصادفی، سامان یافته و ترکیبی که به وسیله ابزارهای ساخت اجتماعی (فرهنگی، زبانی و ارتباطی) شکل گرفته اند، پایگاه رأی این بازیگران انتخاباتی را تقویت و جهت داده است. روش تحقیق مقاله، ماهیتی توصیفی ـ تحلیلی دارد و دادههای مورد نیاز به روش کتابخانه ای (اسنادی) و میدانی (مشاهده) گردآوری شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جغرافیای انتخابات؛ شبکه اجتماعی؛ ساخت اجتماعی؛ طایفه گرایی و حوزه انتخابیه مَمَسَنی | ||
مراجع | ||
1. Abbasi, E., Pourjan, B., & Mandegar, A. (2015). A comparative study about communicative situation of the north Middle East with central Asia in comparison with other areas of the Middle East. Central Eurasia Studies, 8(2), 289-309.
2. Banihashmi, M. G. (2015). Elections and political stability in Islamic Republic of Iran. Strategic Studies, 18(3), 139-170.
3. Bashiriyeh, H. (2003). Training political knowledge (Basics of theoretical and fundamental politics). Tehran, Iran: Negah Moaser.
4. Davarpanah, H. (2006). English for the Students of political Science. Tehran, Iran: SAMT.
5. Estes, T. (2006, January). Where the votes are: The electoral geography of the coming democratic majority. In The Forum, 3(4). Retrieved from http:// www. beperss. com
6. Fakhraie, S. (1994). Theory of network and its relationship with structuralism in sociology. Journal of Persian Language and Literature, 37(153&154), 139-154.
7. Ghasemi, F. (2012). A step toward providing a new theory of regional balance of power. International Quarterly of Geopolitics, 8(1), 172-213.
8. Hafeznia, M., & Kavianirad, M. (2009). New horizons in political geography. Tehran, Iran: SAMT.
9. Hafeznia, M., & Kavianirad, M. (2014). The philosophy of political geography. Tehran, Iran: Research Institute of Strategic Studies Press.
10. Heywood, A. (2016). politics (A. Alem, Trans.). Tehran, Iran: Ney.
11. Hosseini Ghomi, M. (2016). Investigation of social structure changes (relational structure): Sociological study network links in Tehran Market. Applied Sociology, 27(64), 153-170.
12. Iran Statistics Center. (2016). General census of population and housing (1395). Retrieved from https://www.amar.org.ir
13. Jones, M., Jones, R., Woods, M., Whitehead, M., Dixon, D., & Hannah, M. (2007). An introduction to political geography. (Z. Pishgahifard & R. Akbari, Trans.). Tehran, Iran: Research Institute of Strategic Studies Press
14. Kaviani Rad, M. (2013). Geography of elections with an emphasis on presidential elections. Tehran, Iran: Kharazmi.
15. Kaviani Rad, M. (2014). Spatial distribution of public presence in the eleventh presidential election. Strategic Studies, 17(1), 37-62.
16. Kaviani Rad, M., & Gharehbeigi, M. (2017). Geography of elections: Basics, concepts and approaches. Tehran, Iran: Research Institute of Strategic Studies.
17. Lopez, K., & Scott, J. (2006). Social construction (H. Ghazian, Trans.). Tehran, Iran: Ney.
18. Mirahmadi, F, S., & Kaviani Rad, M. (2017). Explanation of Dominant Approaches in Electoral Geography. Political Spatial Planning, 1(2), 105-116.
19. Moosavi, Y. (2008). The concept of social construct in new sociological investigations. Social Sciences, 11, 88-91.
20. Patti, Charles (2006). Electoral Geography for: Encyclopedia of Human geography, p2.
21. Roumina, E., & Sadeghi, V. (2015). Investigation of the effect of tribalism on voting pattern (Case Study: Nourabad Mamasani Township). International Quarterly of Geopolitics, 11(3), 84-116.
22. Sadeghi, V. (2014). [Investigating the effect of tribalism on voting pattern (Case Study: Nourabad Mamasani Township). (Unpublished master’s thesis). Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
23. Zarghani, S. H., & Razavinezad, S. M. (2013). The Analysis of ethnicity in the voting patterns of candidates in the tenth presidential elections. Journal of Spatial Planning, 17(3), 109-126
24. Zarghani, S. H., & Razavinezad, S. M. (2016). Investigation of the spatial distribution of voting patterns in the 11th Iranian presidential election. International Quarterly of Geopolitics, 12(42), 73-104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |