1. احمدلو، ح. و افروغ، ع. (١٣٨١). رابطۀ هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. مطالعات ملی، 4 (13)، ۱۴۴-۱۰۹.
2. ادﻳﺒﻲ ﺳﺪه، م.، ﻳﺰدﺧﻮاﺳﺘﻲ، ب.، رﺑﺎﻧﻲ ﺧﻮراﺳﮕﺎﻧﻲ، ع. و ﻋﺒﺎسزاده، ل. (۱۳۸۸). سنجش سرمایۀ اجتماعی میان گروهی (طیف سام). رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، 10 (38)، ۲۲۰-۱۹۳.
3. ازکیا، م. و غفاری، غ. (۱۳۸۰). بررسی رابطۀ بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی سازمانیافتۀ روستاییان در نواحی روستایی شهرستان کاشان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 9 (36)، ۲۰۶-۱۷۵.
4. افشار، س. (۱۳۹۳). بررسی میزان هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تبریز. پایاننامۀ منتشرنشدۀ کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.
5. اﻓﻀﻠﯽ، ر. و ﺿﺮﻏﺎﻣﯽ، ب. (۱۳۸۸). تحلیل بنیادهای ﭘﺎﯾﺪار ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ و ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻗﻮﻣﯽ در ایران. پژوﻫﺶﻫﺎی ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ، (70)، ۹۰-۷۷.
6. پورقلی، م. (١٣٨٦). قومیتگرایی در آذربایجان؛ ماهیت و عملکرد. حصون، (14)، ١۹٢-٢١۵.
7. رضایی، ا.، احمدلو، ح. (١٣٨٤). نقش سرمایۀ اجتماعی در روابط بین قومی و هویت ملی: بررسی جوانان تبریز و مهاباد. مطالعات ملی، (٢٤)، 34-7.
8. صالحی امیری، ر. (١٣٨۵). مدیریت تنوع قومی مبتنی بر نظریههای سرمایۀ اجتماعی. راهبرد، (٤۰). 50-27.
9. طرزی، ت.، علایی نسب، م. و عبدی اردیزی، ط. (١٣٨٨). بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در امنیت اجتماعی. مطالعات امنیت اجتماعی، (١٨)، 140-125.
10. علیپور، پ.، زاهدی، م. ج. و شیانی، م. (۱۳۸۸). اعتماد و مشارکت (بررسی رابطۀ بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در شهر تهران). جامعهشناسی ایران، 10 (2)، ۱۳۵-۱۰۹.
11. قادرزاده ا. و شفیعینیا، ع. (۱۳۹۱). تأثیر ساختار اجتماعی آموزش بر قومگرایی دانشجویان. علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، (۵۹)، ۲۰۶-۱۶۵.
12. کتابی، م.، ادیبی سده، م.، قاسمی، و. و صادقی ده چشمه، س. (۱۳۸۹). سنجش اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در مراکز شهرستانهای چهارمحال و بختیاری. جامعهشناسی کاربردی، ۲۱ (۴)، ۱۲۲-۹۷.
13. گر، ت. (١٣۷۷). اقلیتها، ملیگراها و برخوردهای سیاسی. مطالعات راهبردی. (مترجم: حمیدرضا کریمی)، (1)، 232-207.
14. گیدنز، آ. (١٣٨٤). چشماندازهای جهانی. (مترجم: حمیدرضا جلاییپور). تهران: طرح نو.
15. محسنی تبریزی، ع. و هاشمی، م. ر. (۱۳۹۰). تأثیر اینترنت بر هویت اجتماعی دانشآموزان (مطالعۀ موردی: دبیرستانهای شهر اراک در سال 1388-1387)، 3 (2)، 179-157.
16. ﻧﻮاﺑﺨﺶ، م.، ﻋﻄﺎر، س. و اﺑﻮاﻟﺤﺴﻨﯽ، ر. (۱۳۹۱). روﯾﮑﺮد ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺷﺒﮑﻪای: ﺗﻌﻤﯿﻢ اﻧﺪﯾﺸۀ ﺳﺮﻣﺎیۀ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﺮصۀ ﺗﺤﻠﯿﻞ دوﻟﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت توسعۀ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﺮان، 4 (2)، ۲۱-۷.
17. یوسفی، ع. و اصغرپور ماسوله، ا. ر. (۱۳۸۸). قوممداری و اثر آن بر روابط بین قومی در ایران. جامعهشناسی تاریخی، (۱)، ۱۴۴-۱۲۵.
18. Brehm, J., & Rahn, W. (1997). Individual-level evidence for the causes and consequences of social capital. American Journal of Political Science, 41(3), 999-1023.
19. Gillinson, S. (2004). Why cooperate?: A multi-disciplinary study of collective action. Retrieved from https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/2472.pdf
20. Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: A network theory revisited. Sociological Theory, 1, 201-233.
21. Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
22. Gudykunst, W. B., & Kim, Y. Y. (2002). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. New York, NY: McGraw-Hill.
23. Hooghe, M. (2008). Ethnocentrism. In In W. A. Darity (Ed.), International encyclopedia of the social sciences (pp. 1-5). Philadelphia, PA: MacMillan Reference.
24. Lin, N., Ensel, W. M., & Vaughn, J. C. (1981). Social resources and strength of ties: Structural factors in occupational status attainment. American Sociological Review, 46(4), 393-405.
25. Lin, Y., & Rancer, A. S. (2003). Ethnocentrism, intercultural communication apprehension, intercultural willingness‐to‐communicate, and intentions to participate in an intercultural dialogue program: Testing a proposed model. Communication Research Reports, 20(1), 62-72.
26. Nesse, R. M. (2000). How selfish genes shape moral passions. Journal of Consciousness Studies, 7(1-2), 227-231.
27. Neuliep, J. W., & McCroskey, J. C. (1997). The development of a U.S. and generalized ethnocentrism scale. Communication Research Reports, 14(4), 385-398.
28. Neuliep, J. W., Chaudoir, M., & McCroskey, J. C. (2001). A cross‐cultural comparison of ethnocentrism among Japanese and United States college students. Communication Research Reports, 18(2), 137-146.
29. Parker, D., & Song, M. (2006). Ethnicity, social capital and the Internet. Ethnicities, 6(2), 178-202.
30. Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York, NY: Simon & Schuster.
31. Putnam, R. D., Leonardi, R., & Nanetti, R. Y. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton, NJ: Princeton University Press.
32. Robinson, A. L. (2016). Ethnic diversity, segregation, and ethnocentric trust in Africa. Retrieved from http:// afrobarometer.org/ sites/ default/ files/ publications / Working %20 papers / afropaperno166 .pdf
33. Shaffer, M. A., Harrison, D. A., Gregersen, H., Black, J. S., & Ferzandi, L. A. (2006). You can take it with you: Individual differences and expatriate effectiveness. Journal of Applied Psychology, 91(1), 109-125.
34. Sinkovics, R., & Holzmüller, H. (1994, May). Ethnocentrism: A key determinant in international corporate strategy formulation? A workshop paper presented at EIBA International Conference, Warsaw, Poland.
35. Stone, W. (2001). Measuring social capital: Towards a theoretically informed measurement framework for researching social capital in family and community life. Melbourne, Australia: Australian Institute of Family Studies.
36. Sumner, W. G. (2014). Folkways: A study of the sociological importance of usages, manners, customs, mores, and morals. Boston, MA: Create Space Independent.
37. Wrench, J. S., Corrigan, M. W., McCroskey, J. C., & Punyanunt-Carter, N. M. (2006). Religious fundamentalism and intercultural communication: The relationships among ethnocentrism, intercultural communication apprehension, religious fundamentalism, homonegativity, and tolerance for religious disagreements. Journal of Intercultural Communication Research, 35(1), 23-44.