تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,847 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,349,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,592,304 |
بررسی تجربی و عددی ورق یک و دولایه آلومینیوم 3105 با اتصالات مکانیکی تحت ضربۀ سقوط آزاد | ||
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک | ||
مقاله 8، دوره 30، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 109-123 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/fum-mech.v30i2.79107 | ||
نویسندگان | ||
آرش بشیری1؛ مجتبی حسینی1؛ حسین حاتمی* 2 | ||
1دانشگاه لرستان | ||
2Lorestan University | ||
چکیده | ||
ورقها در شاخههای متنوعی از صنایع تکنولوژی مدرن از قبیل صنایع خودروسازی، صنایع دریایی، علوم هوا فضا، صنایع اپتیک، صنایع هستهای و مهندسی سازه مورد استفادۀ زیادی میباشند. یکی از مهمترین مشکلاتی که در طراحی وجود دارد ضعف آنها در برابر ضربه میباشد. ضربات مختلفی توسط اجسام خارجی، درحین ساخت، کارکرد و یا نگهداری سازه به آن وارد میشود، به همین جهت مقاومسازی و افزایش استحکام ورقها در برابر ضربه، بخش وسیعی از مطالعات پژوهشگران را تشکیل داده است. این مطالعه برای سه سطح انرژی ضربه (سه ارتفاع سقوط آزاد) انجام گرفته است. ورقهای مورد استفاده از جنس AL3105 و با ابعاد 220*230 میلیمتر و با ضخامت 1 و 2 میلیمتر روی هم قرارگرفته و توسط پیچ و مهره بههم متصل میشوند. ورقها بهصورت کاملاً آزاد بر روی فیکسچر قرار میگیرند. جنس پیچها از نوع پیچ با استاندارد din933 میباشد. در روش تجربی شتاب ضربهزننده توسط سنسور شتابسنج اندازهگیری شده و تغییرشکل ماندگار ورق پس از اتمام ضربه اندازهگیری میشود. پارامترهای مورد ارزیابی شامل مقدار شتاب ضربه بر روی ورق، میزان تغییرشکل ماندگار و مقدار جذب انرژی برای ورقها میباشد. برای مدلسازی عددی از نرمافزار المان محدود آباکوس استفاده شده است. مقایسۀ نتایج حاصل از روش تجربی و عددی نشان میدهد که این دو روش تحقیق دارای نتایج نزدیک بههم میباشند. همچنین نتایج نشان میدهد که جذب انرژی در ورقهای یکلایه بیشتر از ورقهای دولایه است، همچنین شتاب در ورقهای دولایه بیشتر از ورقهای یکلایه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ورق آلومینیومی؛ آزمایش سقوط آزاد؛ تغییرشکل ماندگار؛ شتاب ضربه؛ جذب انرژی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
1. Qian, Y. and Swanson, S.R., "A Comparison of Solution Techniques for Impact Response of Composite Plates", Composite Structures, Vol. 14, pp. 177-192, (1990).
2. Her, S.C. and Liang, Y.C., "The Finite Element Analysis of Composite Laminates and Shell Structures Subjected to Low Velocity Impact", Composite Structures, Vol. 66, pp. 277-285, (2004).
3. Caprino, G., Spataro, G. and Del Luongo, S., "Low- Velocity Impact Behavior of Fiberglass-Aluminum Laminates", Composites: Part A, Vol. 35, pp 605-616, (2004).
4. Roy, P.K. and Ganesan, N., "Dynamic Stress Analysis of a Tapered Cantilever Square Plate Under Impact Load", Computer & Structures, Vol. 49, No. 2, pp. 275-281,) 1993).
5. Sabouri, H., Ahmadi, H. and Liaghat, G.H., "Ballistic, Impact Perforation Into Glare Target: Experiment Numerical Modeling and Investigation of Aluminium Stacking Sequence", International Journal Vehicle Structures & Systems, Vol. 3, No. 1, pp. 178-183, (2011).
6. Kitada, T., "Ultimate strength and ductility of concrete-filled steel bridge piers", Engineering Structures, Vol. 20, Nos. 4~i, pp. 347-354, (1998).
7. Olsson, R., "Improved Theory for Contact Indentation of Sandwich Panels", Journal of AIAA Vol. 34, No. 6, pp.1238-1244, (1996).
8. Ustaa, F., Mullaoglu, F., Türkmen, H.S., Balkan, D., Mecitoglu, Z., Kurtaran, H. and Akay, E., "Effects of Thickness and Curvature on Impact Behaviour of Composite Panels", Journal of Procedia Engineering, No. 167, pp. 216-222, (2016).
9. Zhang, L.W., Song, Z.G., Qiao, P. and Liew, K.M., "Modeling of Dynamic Responses of CNT-Reinforced Composite Cylindrical Shells Under Impact", Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, Vol. 313, pp. 889-903, (2016).
10. Choubini, M., Liaghat, Gh.H. and Hossein Pol, M., "Investigation of energy absorption and deformation of thin walled tubes with circle and square section geometries under transverse impact loading", Modares Mechanical Engineering, Vol. 15, No. 1, pp. 75-83, (2015). (In Persian).
11. Malvern, L.E., Sierakowski, R.L., Ross, C.A. and Cristescu, N., "Impact Failure Mechanisms in Fiber-Reinforced Composite Plates", High Velocity Deformation of Solids, pp. 120-131,(1975).
12. Bidi, A. Liaghat, Gh. and Rahimi, Gh, "Experimental and numerical analysis of impact on curved steel- polyurea bi-layer panels", Journal of Science and Technology of Composites, Vol. 3, No. 3, pp. 207-214, (2016). (In Persian).
13. Olsson, R., "Improved Theory for Contact Indentation of Sandwich Panels", Journal of AIAA, Vol. 34, No. 6, pp. 1238-1244, (1996).
14. Choi, I.H. and Hong, C.S., "New Approach for Simple Prediction of Impact Force History on Composite laminates", Journal of AIAA, Vol. 132, No. 10, pp. 2072-272, (1994).
15. Hatami, H. and Fatholahi, A.B., "The theoretical and numerical comparison and investigation of the effect of inertia on the absorbent collapse behavior of single cell and two-cell reticular under impact loading", Amirkabir Journal of Mechanical Engineering, Vol. 50, pp. 51-60, (2017)
16. Ghodsbin Jahromi, A. and Hatami, H., "Numerical Behavior Study of Expanded Metal Tube Absorbers and Effect of Cross Section Size and Multi-Layer under Low Axial Velocity Impact Loading", Amirkabir Journal of Mechanical Engineering, Vol. 49, pp. 685-696, (2018).
17. Hatami, H. and Hossein, M., "Elastic-Plastic Analysis of Bending Moment–Axial Force Interaction in Metallic Beam of T-Section", Journal of Applied and Computational Mechanics, Vol. 5, pp. 162-173, (2019).
18. Hatami, H., Hosseini, M. and Yasuri, A.K., "Perforation of Thin Aluminum Targets Under Hypervelocity Impact of Aluminum Spherical Projectiles", Materials Evaluation, Vol. 77, pp.
411-422, (2019).
19. Rad, M.S., Hatami, H., Alipouri, R., Nejad, A.F. and Omidinasab, F., "Determination of energy absorption in different cellular auxetic structures", Mechanics & Industry, Vol. 20, pp. 302-317, (2019). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |