آدلر، مارتیمر، و وندرون، چارلز (1371). چگونه کتاب بخوانیم. ترجمه محمد صرافی تهرانی. مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
استربرگ، جی کریستین (1384). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه احمد پوراحمد و علی شماعی. یزد: دانشگاه یزد.
باستانی، سوسن، کمالی، افسانه، و صالحی هیکویی، مریم (1387). سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 16 (61)، ۴۱-۸۱.
پالهنگ، زینب (1389). بررسی اثربخشی مطالعه کتابهای غیردرسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 88-89. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
تاجداران، منصور، پیوستهگر، مهرانگیز، و مرادی، فیضیه (1393). بررسی میزان تأثیر کتابدرمانی بر افزایش خودپنداره نوجوانان دختر دارای 11 - 16 سال عضو کتابخانههای عمومی شهر خرمآباد. اندیشههای نوین تربیتی، 10(4)، 117-130.
حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
حسینی، سیده حدیث، و بابایی، هدی (۱۳۹۴). اثربخشی مطالعه روزانه شعر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان. در سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، مؤسسه اطلاعرسانی نارکیش.
دهقانپور، مهدیه (1394). تأثیر مطالعه منابع غیردرسی بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 6 (23)، 105-133.
سالاری، محمود، و عابدینی دوکی، مریم (1395). بررسی تأثیر وضعیت مطالعه بر کیفیت زندگی زنان شهر ساری. در فرهنگ خواندن: مبانی نظری و راههای عملی ایجاد، توسعه و نهادینه کردن رفتار خواندن (صص. 285-296). به کوشش سید مهدی حسینی. تهران: چاپار؛ سنندج: دانشگاه کردستان.
ظریفقاسمیان، نعیمه (1395). واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 2 (1)، 57-75.
یاری، شیوا (1394). خواندن در محیط دیجیتال. در همایش ملی خواندن، دانشگاه کردستان، 28-29 آبان 1394. برگزار شده توسط دانشگاه کردستان و نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
Black, J.E., & Barnes, J.L. (2015). The effects of reading material on social and non-social cognition. Poetics, 52, 32–43. Retrieved March 30, 2017, from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304422X15000558
Bundy, A. (2008). A Nation Reading for Life: the Challenge for Australia’s Public Libraries. Retrieved august 30, 2016, from http://www.thefreelibrary.com/A+nation+reading+for+life%3A+the+challenge+for+Australia's+public...-a0190747231
Busayo, I.O. (2005). The reading habits of undergraduates as deduced from the use of the library: a case study of the university of Ado-Ekiti, Nigeria. Nigerbiblios, 16 (1-2), 60-70.
Eden, M. B., and Ofre, E.T. (2010). Reading and Internet Use Activities of Undergraduate Students of the University of Calabar, Calabar, Nigeria. African Journal of Library, Archives and Information Science, 20 (1), 11-18.
Hettinger, H. R. and Knapp, N.F. (2001). Supporting underachieving readers in the elementary classroom. The Reading Teacher, 55 (1), 26-29.
Loan, F.A. (2012). Impact of the internet surfing on reading practices and choices. Webology, 9 (1). Retrieved august 30, 2016, from http://www.webology.org/2012/v9n1/a94.html.
Mumper, M. L., & Gerrig, R.J. (2017). Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 109-120.
Poorsoti, S., & Davatgari Asl, H. (2016). Effect of extensive reading on grammatical accuracy and fluency of EFL learners' writing performance. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 3 (2), 188-201.
Satija, M.P (2002). Reading and book culture. Herald of Library Science, 41 (1/2), 55-59.
Suk, N. (2017). The Effects of Extensive Reading on Reading Comprehension, Reading Rate, and Vocabulary Acquisition. Reading research quarterly, 52(1), 73-89.
Tamir, D.I., Bricker, A.B., Dodell-Feder, D., & Mitchell, J.P. (2015). Reading fiction and reading minds: the role of simulation in the default network. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 0 (0), 1-10. Retrieved March 26, 2017, from http://jasonmitchell.fas.harvard.edu/Papers/Tamir_neurolit_2016.pdf