تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,776 |
تعداد مقالات | 18,924 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,740,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,001,865 |
شناخت دستاوردها و اثرات عملی خواندن در بین اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 105-127 اصل مقاله (658.52 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/riis.v0i0.70435 | ||
نویسندگان | ||
شیوا یاری ![]() | ||
1دانشگاه تهران | ||
2کتابخانه عمومی الغدیر | ||
چکیده | ||
مقدمه: نظر به اهمیت خواندن برای فرد و جامعه و پایین بودن سرانه خواندن در کشوری چون ایران، پژوهشگران، اندیشمندان و مسئولان حوزه خواندن از جمله مجموعه کتابخانههای عمومی کشور سالهاست که هر یک به شیوهای در تلاشاند تا بتوانند با ارائه راهکارها، برنامهها، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساختها و تبلیغات مناسب، افراد را به سمت خواندن جذب کنند. در این میان، بارها از مفید بودن خواندن و مزایای آن بحث شده است. در اهمیت خواندن و وجود مزایا و منافع فراوان آن برای فرد و جامعه تردیدی وجود ندارد، اما آنچه مهم است این است که در نهایت خواندن، عملاً چه آثار و نتایجی در زندگی افراد اهل مطالعه داشته است. به دیگر سخن، دستاوردها و اثرات عملی خواندن در زندگی افراد چیست؟ از اینرو، پژوهش حاضر درصدد است دستاوردها و اثرات عملی خواندن را در بین اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه شناسایی نماید. روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد روششناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکتکنندگان 31 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در تابستان سال 1395 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 14 موضوع اصلی، 27 زیر موضوع و 21 موضوع فرعی گردید. 14 موضوع اصلی عبارتاند از: پیشرفت علمی؛ توسعه ذهن؛ بهروز بودن؛ تفریح سودمند؛ دستیابی به آرامش و نشاط؛ خودسازی و شخصیتسازی؛ کسب توان و باز توانی اجتماعی؛ کسب تجربه؛ درمان مشکلات؛ بهبود کیفیت زندگی؛ کسب اعتبار؛ الگوبرداری؛ خلاقیت و مشارکت ذهنی. هر کدام از موضوعات اصلی نیز دارای زیر موضوعات و موضوعات فرعی هستند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با خواندن، دستاوردهایی عاید فرد میشود که در هر مرحله از زندگی باعث دستیابی وی به موفقیت و ایجاد تغییرات مثبت عینی و ذهنی بهصورت مشهود و یا نامشهود میشود. این تغییرات هر چند فردی است اما بهصورت غیرمستقیم در پیشرفت و بهبود جامعه نیز تأثیرگذار است. بنابراین اهمیت دادن و شناسایی چنین دستاوردهایی، میتواند در جهت رسیدن به جامعهای اهل خواندن راهگشا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خواندن | ||
مراجع | ||
آدلر، مارتیمر، و وندرون، چارلز (1371). چگونه کتاب بخوانیم. ترجمه محمد صرافی تهرانی. مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
استربرگ، جی کریستین (1384). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه احمد پوراحمد و علی شماعی. یزد: دانشگاه یزد.
باستانی، سوسن، کمالی، افسانه، و صالحی هیکویی، مریم (1387). سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 16 (61)، ۴۱-۸۱.
پالهنگ، زینب (1389). بررسی اثربخشی مطالعه کتابهای غیردرسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 88-89. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
تاجداران، منصور، پیوستهگر، مهرانگیز، و مرادی، فیضیه (1393). بررسی میزان تأثیر کتابدرمانی بر افزایش خودپنداره نوجوانان دختر دارای 11 - 16 سال عضو کتابخانههای عمومی شهر خرمآباد. اندیشههای نوین تربیتی، 10(4)، 117-130.
حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
حسینی، سیده حدیث، و بابایی، هدی (۱۳۹۴). اثربخشی مطالعه روزانه شعر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان. در سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، مؤسسه اطلاعرسانی نارکیش.
دهقانپور، مهدیه (1394). تأثیر مطالعه منابع غیردرسی بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 6 (23)، 105-133.
سالاری، محمود، و عابدینی دوکی، مریم (1395). بررسی تأثیر وضعیت مطالعه بر کیفیت زندگی زنان شهر ساری. در فرهنگ خواندن: مبانی نظری و راههای عملی ایجاد، توسعه و نهادینه کردن رفتار خواندن (صص. 285-296). به کوشش سید مهدی حسینی. تهران: چاپار؛ سنندج: دانشگاه کردستان.
ظریفقاسمیان، نعیمه (1395). واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 2 (1)، 57-75.
یاری، شیوا (1394). خواندن در محیط دیجیتال. در همایش ملی خواندن، دانشگاه کردستان، 28-29 آبان 1394. برگزار شده توسط دانشگاه کردستان و نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
Black, J.E., & Barnes, J.L. (2015). The effects of reading material on social and non-social cognition. Poetics, 52, 32–43. Retrieved March 30, 2017, from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304422X15000558
Bundy, A. (2008). A Nation Reading for Life: the Challenge for Australia’s Public Libraries. Retrieved august 30, 2016, from http://www.thefreelibrary.com/A+nation+reading+for+life%3A+the+challenge+for+Australia's+public...-a0190747231
Busayo, I.O. (2005). The reading habits of undergraduates as deduced from the use of the library: a case study of the university of Ado-Ekiti, Nigeria. Nigerbiblios, 16 (1-2), 60-70.
Eden, M. B., and Ofre, E.T. (2010). Reading and Internet Use Activities of Undergraduate Students of the University of Calabar, Calabar, Nigeria. African Journal of Library, Archives and Information Science, 20 (1), 11-18.
Hettinger, H. R. and Knapp, N.F. (2001). Supporting underachieving readers in the elementary classroom. The Reading Teacher, 55 (1), 26-29.
Loan, F.A. (2012). Impact of the internet surfing on reading practices and choices. Webology, 9 (1). Retrieved august 30, 2016, from http://www.webology.org/2012/v9n1/a94.html.
Mumper, M. L., & Gerrig, R.J. (2017). Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 109-120.
Poorsoti, S., & Davatgari Asl, H. (2016). Effect of extensive reading on grammatical accuracy and fluency of EFL learners' writing performance. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 3 (2), 188-201.
Satija, M.P (2002). Reading and book culture. Herald of Library Science, 41 (1/2), 55-59.
Suk, N. (2017). The Effects of Extensive Reading on Reading Comprehension, Reading Rate, and Vocabulary Acquisition. Reading research quarterly, 52(1), 73-89.
Tamir, D.I., Bricker, A.B., Dodell-Feder, D., & Mitchell, J.P. (2015). Reading fiction and reading minds: the role of simulation in the default network. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 0 (0), 1-10. Retrieved March 26, 2017, from http://jasonmitchell.fas.harvard.edu/Papers/Tamir_neurolit_2016.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |