ارجانی، فرامرز بن خداداد. (1367). سمکعیار، تصحیح پرویز ناتل خانلری. تهران: آگاه
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1346). جام جهانبین. تهران: جامی
انجوی شیرازی، ابوالقاسم. (1359). گل به صنوبر چه کرد. تهران: امیرکبیر
بلعمی، ابوعلی. (1353). تاریخ بلعمی. به تصحیح ملکالشعرا بهار. تهران: زوار
بهرنگی، صمد. (1377). افسانههای آذربایجان. تهران: انتشارات بهرنگی
جامی، عبدالرحمان. (1361). هفت اورنگ. تصحیح مرتضی مدرس چهاردهی. تهران: کتابفروشی سعدی
جرجانی، ابوالمحاسن. (1337). تفسیر گازر. تصحیح محدث ارموی. تهران: مهرآیین
حسینی، مریم و جوادی ترشیزی، پری سیما. (1389). «کهن نمونهها در قصّۀ غربت غربی سهروردی». مجلۀ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. شماره2. سال نخست: صص 71-49
حسینی، مریم و شکیبی ممتاز، نسرین. (1394). «روانشناسی اسطوره و داستان؛ رویکردی نوین در نقد ادبی». مجلۀ متن پژوهی ادبی. شمارۀ 64. دورۀ 19: صص29-7
خاتونآبادی، افسانه. (1376). «مضمون عشق و منش قهرمانان در داستان ویس و رامین». مجله نامه پارسی. سال سوم. شماره 3. صص 38-15 و چیستا. اردیبهشت 1376. شماره 138 و 139: صص 663-669
خالقی مطلق، جلال. (1369). «بیژن و منیژه و ویس و رامین»(مقدمهای بر ادبیات پارتی و ساسانی)». ایرانشناسی. س 2. شماره 1: صص 273-298
دقایقى مروزی، محمد. (1345). بختیارنامه (راحة الارواح فى سرور المفراح). به کوشش ذبیحالله صفا. تهران: امیرکبیر
ستاری، جلال. (1377). بازتاب اسطوره در بوف کور. تهران: توس
سورآبادی، ابوبکر عتیق نیشابوری. (1375). تفسیر سور آبادی. تهران: نشر نو
سیف، عبدالرضا، سلمانی نژاد مهرآبادی، صغری و موسیوند، نسرین. (1391). «بررسی و تحلیل چیستی و چگونگی ظهور کهنالگوی آنیما و آنیموس در شعر طاهره صفارزاده». مجلۀ زن در فرهنگ و هنر. شماره نخست. سال چهارم: صص126-107
شایگان فر، حمیدرضا. (1380). نقد ادبی. تهران: انتشارات دستان
صبحی (مهتدی). فضلالله. (1377). افسانههای ایرانی. تهران: نیل
صرفی، محمدرضا و عشقی، جعفر. (1387). «نمودهای مثبت آنیما در ادبیات فارسی». مجله نقد ادبی. شماره3: صص 88-59
صفوی، کوروش. (1392). درآمدی بر معنی شناسی. تهران: انتشارات سوره مهر
طرسوسی، ابوطاهر محمدبن حسن. (1380). ابومسلم نامه. 4 جلد. به کوشش حسین اسماعیلی. تهران: نشر معین با همکاری قطره و انجمن ایران شناسی فرانسه
عباسی داکانی، پرویز. (1380). قصۀ غربت غربی. تهران: تندیس
عوفی، سدیدالدین محمد. (1360-1370). جوامعالحکایات و لوامع الروایات (7 جلد). به کوشش مظاهر مصفا و دیگران. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
فوردهام، فریدا. (1364). مقدمهای بر روانشناسی یونگ. ترجمه مسعود میربها. تهران: انتشارات اشرفی کادن.
کوپر، جی.سی. (1380). فرهنگ مصّور نمادهای سنتی. ترجمۀ ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد
گورین، ویلفرد و دیگران. (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمه زهرا میهن خواه. تهران: انتشارات اطلاعات
محمدی، هاشم. (1380) «نقش دایهها در داستانهای عاشقانه ایرانی». کیهان فرهنگی. شماره 181: صص 64-62
موسوی، سید کاظم و خسروی، اشرف. (1387). «آنیما و راز اسارت خواهران همراه در شاهنامه». پژوهش زنان. شماره3: صص 133-153
مولایی (مستشارنیا). عفت. (2537-2536). بررسی تأثیردایه در داستانها روایات و ادبیات فارسی ازآغاز تا پایان قرن هفتم. رساله دکتری. استاد راهنما سیدجعفر شهیدی. گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه تهران
مونرو، آنتونیو. (1386). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمۀ داریوش مهرجویی. تهران: مرکز
ناشناس. (1386). قصّه حسین کرد شبستری. به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری. تهران: چشمه
نقیب الممالک. (1384). ملکجمشید طلسم آصف و طلسم حمام بلور. تهران: ققنوس
هدایت طبرستانی، رضاقلیخان. (1382). گلستان ارم. بهتصحیح بهروز محمودی بختیاری. تهران: عطایی
یونگ، کارل گوستاو. (1392). انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. تهران: جامی
یونگ، کارل گوستاو. (1383). آیون. ترجمۀ پروین و فریدون فرامرزی. تهران: به نشر
یونگ، کارل گوستاو. (1368). چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی