تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,845 |
تعداد مقالات | 19,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,289,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,520,060 |
بررسی ارتباط پلورالیسم با فروپاشی سامان زمان و تعدد روایت در فراداستان فارسی | ||
جستارهای نوین ادبی | ||
مقاله 3، دوره 51، شماره 3 - شماره پیاپی 202، آذر 1397، صفحه 49-69 اصل مقاله (851.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی. | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jls.v0i0.71580 | ||
نویسندگان | ||
نرجس السادات سنگی؛ محمد جواد مهدوی* ؛ سمیرا بامشکی | ||
دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت، خصیصه هایی هستند که در اکثر فراداستان های ایرانی بهوضوح دیده میشوند و میتوان گفت جزو ویژگی های غالب فراداستان فارسی هستند. در واقع فراداستان ویژگی های بسیار زیادی دارد، اما در فراداستان فارسی تنها چند ویژگی غالب است که فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت از آن ویژگی هایند. غلبه این دو ویژگی در فراداستان فارسی با توجه به پراکندگی ویژگی های فراداستان در آثار خارجی در ارتباط با مسئله پلورالیسم در جامعۀ ایران قابل بررسی است. بهطورکلی میتوان گفت در ایران، در دهه هفتاد با مطرح شدن مبحث نواندیشی دینی و سپس چندگانگی فرهنگی و پلورالیسم، نوعی نگرش نسبی اندیشی رواج پیدا کرد. این مباحث با مقالههای مجله کیان آغاز شد و به چاپ کتاب صراط های مستقیم و هویت چهل تکه منجر شد. آنچه بیش از همه از چالش مطرح شدن مبحث پلورالیسم برآمد نگرش نسبی اندیشی بود که با وجود مطلق اندیشی هایی که پیشازاین در گفتمان دینی مردم وجود داشت به یک مسئله حساسیت برانگیز بدل شد و ازاینرو تأثیر این وضعیت در فراداستان فارسی بهعنوان غلبه دو کنش فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت ظهور کرد که زاییده یک نگرش نسبی گراست. با نظر به آرای بوردیو میتوان پیدایش مبحث پلورالیسم را موقعیت در نظر گرفت و فروپاشی سامان زمانی و مکانی روایت و تعدد روایت را کنش. طی بررسی موقعیت، ما به ویژگی ای از کنش رسیدیم که بوردیو آن را منش مینامد و بر این باور است که منشها با موقعیت ها ارتباط دارند و این منش همان نگرش نسبی اندیشی است که منجر به خلق و غلبه چنین ویژگی هایی در فراداستان فارسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراداستان فارسی؛ پلورالیسم؛ سامان زمانی؛ تعدد روایت | ||
مراجع | ||
ایوبی، محمد. (1387). صورتکهای تسلیم. تهران: افراز.
براهنی، رضا. (1384). آزاده خانم و نویسندهاش یا آشویتس خصوصی دکتر شریفی. تهران: کاروان.
جلاییپور، حمیدرضا. (1387). نظریههای متأخر جامعهشناسی. تهران: نشر نی.
خسروی، ابوتراب. (1383). اسفار کاتبان. تهران: نشر قصه. انتشارات آگاه. چاپ چهارم.
قاسمی، رضا. (1388). همنوایی شبانه ارکستر چوبها. تهران: نیلوفر.
قاسمی پور، قدرت. (1387). «زمان و روایت». مجله نقد ادبی. سال اول. تابستان. ش 2.
کاتب، محمدرضا. (1380). هیس: مائده؟ وصف؟ تجلی؟. تهران: ققنوس.
کامران، حسن. (1382). تکثر ادیان در بوته نقد (نگاهی جامع به بحث پلورالیسم دینی). نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
محمدپور، احمد. (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش. تهران: جامعهشناسان.
وو، پاتریشیا. (1390). فراداستان. ترجمه شهریار وقفیپور. تهران: چشمه.
هیک، جان. (1378). مباحث پلورالیسم دینی. عبدالرحیم گواهی. تهران: انتشارات تبیان.
Bourdieu, Pierre. (1990). The Logic of Practice, Translated by Richard Nice, Stanford CA: Stanford University Press.
Bourdieu, Pierre. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bourdieu, Pierre and Loic Wacquant. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |