بامشکی، سمیرا. (1393). «تداخل سطوح روایی». در جستارهای ادبی مجلة علمی- پژوهشی. شمارة 184. صص (1-27)
بامشکی، سمیرا. (1395). «جهانهای موازی و معنی شناسی روایت». در مجلة نقد ادبی. سال 9. شمارة 43. صص (91-117)
بامشکی. سمیرا. (1395). «نامدهی در شخصیّتپردازی: فتنه یا آزاده؟». در پژوهشنامة ادب حماسی. سال دوازدهم. شمارة 21. صص (65-83)
براهنی، رضا. (1376). آزاده خانم و نویسندهاش یا آشویتس خصوصی دکتر شریفی. تهران: کاروان.
پاینده، حسین. (1386). «رمان پسامدرن چیست؟(بررسی شیوههای روایت در رمان آزاده خانم و نویسندهاش)». در مجلة ادب پژوهی. شمارة دوم. صص (11-47)
پاینده، حسین. (1390). داستان کوتاه در ایران (جلدسوم). تهران: نیلوفر. چ دوم:1393.
پاینده، حسین. (1392). گشودن رمان. تهران: انتشارات مروارید.
پاینده، حسین. (بی تا). «معکوس کردن رابطهها، خلاقیت پسامدرن در «آزاده خانم و نویسندهاش»». کد مطلب 118837
پرینس، جرالد. (1391). روایتشناسی-شکل و کارکرد روایت. ترجمة محمد شهبا. تهران: مینوی خرد.
پیروز، غلامرضا. (1390). «بررسی مؤلفههای پسامدرن در رمان آزاده خانم و نویسندهاش نوشتة رضا براهنی». در جامعه شناسی هنر و ادبیات سال سوم شمارة اول. صص (133-157)
تایسن، لُیس. (1387). نظریههای نقد ادبی. ترجمة مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی. ویراستار: حسین پاینده. تهران: نشر نگاه امروز.
تدینی، منصوره. (1390). «چگونگی ظهور آخرین مکتب ادبی در ایران (با تکیه بر رمان «آزاده خانم و نویسندهاش»)». در اندیشههای ادبی شمارة 10. صص (141-170)
تسوجی تبریزی، عبداللطیف. (1395). هزارویک شب. تهران: هرمس. چ: پنجم.
تولستوی، لئو. (1387). آناکارنینا. ترجمة منوچهر بیگدلی خمسه. تهران: نگارستان کتاب.
چوبک، صادق. (1345). سنگ صبور. تهران: انتشارات جاویدان.
حاجی زاده، فرخنده. (1378). «از نوعی دیگر». در بایا شمارة 1 و 2. صص (63-66)
حیاتی، حمید. (بیتا). بینامتنیت. در مجلة اندیشه. صص (76-79).
داستایوسکی، فئودور. (1387). شبهای روشن و پنج داستان دیگر. ترجمة پرویز همتیان بروجنی. تهران: انتشارات امیر کبیر.
رابرتسون، رابین. (1395). یونگ شناسی کاربردی. ترجمة ساره سرگلزایی. تهران: انتشارات فرهنگ زندگی.
رحیمبیکی، ساناز و دیگران. (1394). بررسی زبان سبک ادبی پسامدرن در رمانهای ایرانی. در فصلنامة علمی-پژوهشی «پژوهش زبان وادبیات فارسی». شمارة سی و هفتم. صص (147-177)
ریمون-کنان، شلومیت. (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمة ابوالفضل حرّی. تهران: انتشارات نیلوفر.
شاملو، سپیده. (1385). سرخی تو از من. تهران: مرکز.
صنعتی، محمد. (1380). تحلیلهای روانشناختی در هنر و ادبیات. تهران: مرکز. چ دوم 1382ش.
فریزر، جیمز جرج. (1383). شاخة زرین. تهران: آگاه. چ چهارم: 1386.
کریمی، فرزاد. (1397). تحلیل سوژه در ادبیات داستانی پسامدرن ایران. تهران: انتشارات روزانه.
لاج، دیوید. (1388). هنر داستان نویسی با نمونههایی از متنهای کلاسیک و مدرن. ترجمة رضا رضایی. تهران: نی. چ دوم 1391ش.
مک هیل، برایان. (1383). «گذر از مدرنیسم به پسامدرنیسم در ادبیات داستانی». در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان (برایان مک هیل، لیندا هاچن، پتریشیا وُ،...). گزینش و ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر. چ دوم: 1393. صص (107-167)
مک هیل، برایان. (1392). داستانهای پسامدرنیستی. ترجمة علی معصومی. تهران: ققنوس.
نامور مطلق، بهمن. (1395). بینامتنیت از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم. تهران: سخن.
هاچن، لیندا. (1383). «فراداستان تاریخ نگارانه: سرگرمی روزهای گذشته». در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان (برایان مک هیل، لیندا هاچن، پتریشیا وُ،...). گزینش و ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر. چ دوم: 1393. صص (241-289)
هدایت، صادق. (1383). بوف کور. اصفهان: انتشارات صادق هدایت.
وُو، پاتریشیا. (1383). «مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی». در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان (برایان مک هیل، لیندا هاچن، پتریشیا وُ،...). گزینش و ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر. چ دوم: 1393. صص (169-240)
-وُو، پاتریشیا. (1390). فراداستان. ترجمة شهریار وقفی پور. تهران: چشمه.
یعقوبی جنبه سرایی، پارسا و محمدی، خدیجه. (1396). «مستند نمایی و تعلیق مرز واقعیت و داستان در روایتهای پسامدرن (با تکیه بر رمان آزاده خانم و نویسندهاش)». در دو فصلنامة روایت شناسی. سال 1 شمارة 2. صص (157-184)
یونگ، کارل گوستاو. (1377). انسان و سمبلهایش، ترجمة محمود سلطانیه. تهران: جامی. چ نهم 1392.
یونگ، کارل گوستاو. (1382). تحلیل رؤیاها. ترجمة رضا رضایی. تهران: افکار.
یونگ، کارل گوستاو. (1382). روانشناسی و کیمیاگری (انسان و اسطورههایش). ترجمة محمد بهفروزی. تهران: جامی. چ دوم 1392.
Rimmon-Kenan, Shlomith. (1983). Narrative Fiction. Contemporary poetics: by Methuen & Co. Ltd. 2nd. ed, 2002.