تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,777 |
تعداد مقالات | 18,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,773,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,065,411 |
سنجش گرایش دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد به درس عربی و عوامل مؤثّر بر آن | ||
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مقاله 3، دوره 1، سال سوم، شماره2، اسفند 1385 اصل مقاله (198.98 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jss.v0i0.8709 | ||
نویسنده | ||
دکتر غلامرضا صدیق اورعی ![]() | ||
چکیده | ||
افت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی و بی رغبتی آنها به این درس یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش است. اهمیت این مسأله در آن است که آشنایی با زبان عربی برای برقراری ارتباط با متون دینی و میراث علمی و ادبی ایران لازم است. بررسی 400 دانش آموز دبیرستانی در مناطق آموزش و پرورش مشهد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند، نشان می دهد که مهمترین عوامل مؤثّر بر گرایش دانش آموزان به زبان عربی عبارتند از « میزان جذابیت درس عربی»، « میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل مفید بودن درس عربی»، « میزان اطلاع و موافقت دانشآموز با دلایل بیفایده بودن درس عربی»، « میزان مذهبی بودن سیاسی دانشآموز»، « میزان اطلاع دانشآموز از راههای یادگیری دقیق و سریع درس عربی» که با توجه به آن ها این پیشنهادات زیر ارایه شده است: ایجاد تغییرات در شیوة تدریس معلمان و تأکید آنان بر فعالیتهای کلاسی دانش آموزان با استفاده از تشویقها، ایجاد تغییراتی در کتب درسی و اختصاص چند صفحه از کتاب به بیان فواید درس عربی و ردّ مستّدل دلایل بیفایده بودن آن، همچنین ارایه شیوه ها و مثالهایی برای انجام فعالیتهایی که بتواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش؛ درس عربی؛ دانش آموزان دبیرستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |