تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,874 |
تعداد مقالات | 19,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,096,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,648,917 |
تحلیل کیفی پیوند فراغت و هویت در میان دانش آموزان دبیرستانی شیراز | ||
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مقاله 1، دوره 0، سال هفتم، شماره2، اسفند 1389 اصل مقاله (268.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jss.v0i0.15820 | ||
نویسندگان | ||
دکتر محمدتقی ایمان* 1؛ دکتر داریوش بوستانی2 | ||
1دانشگاه شیراز | ||
2دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش کیفی، بررسی اوقات فراغت به عنوان بستری برای شکل گیری هویت دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز است. بیست تن از دانش آموزان سال سوم دبیرستان از مدارس مختلف شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند. تحلیل داده ها با بهره گیری از روش شناسی کیفی نظریه زمینه ای، هفت مقوله و یک مقوله هسته به دست داد. این مقولات عبارتند از: فضای مجازی در حال چیره شدن، فراغت خطرساز، گزینش همذات پندارانه: رسانه های داخلی و خارجی، شکل گیری ذایقه موسیقی پاپ، گزینش مکان: چانه زنی برای هویت، مطالعه: کسب معرفت از منابع جدید، ورزش: اهمیت بدن. مقوله هسته نیز عبارت است از بازاندیشی و منابع فراسنتی هویت یابی در اوقات فراغت. به طور کلی یافته ها نشان دادند که بستر و منابع فراسنتی فراغت از قبیل تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی، فضاهای رسانه ای، تحولات بازار موسیقی و همچنین خط مشی های محلی- جهانی ورزشی در کنار شرایطی از قبیل فضای گروه دوستی، خاستگاه اقتصادی-اجتماعی و بافت محل سکونت، منجر به بازاندیشی در هویت مشارکت کنندگان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاندیشی؛ نظریه زمینه ای؛ دانش آموز؛ هویت؛ فراغت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |