تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,814,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,125,782 |
توسعه سامانه الکترونیکی برای تعیین بار عمودی وارده بر اکسل عقب کمباین غلات در حین حرکت | ||
ماشین های کشاورزی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، تیر 1401، صفحه 241-252 اصل مقاله (764.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jam.2021.58832.0 | ||
نویسندگان | ||
اعظم رضایی؛ حسن مسعودی* ؛ حسن ذکی دیزجی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی | ||
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
برای طراحی بهینه و اصلاح ساختار اکسل وسایل نقلیه دانستن بارهای وارده بر آن در شرایط کاری ضروری است. این پژوهش به دنبال اعلان نیاز پژوهشی شرکت کمباینسازی ایران مبنی بر تحلیل و محاسبه نیروهای وارد بر بدنه، محورها و چرخهای کمباین انجام شد. سامانهی الکترونیکی ساختهشده شامل کوپلینگ فولادی، نیروسنج فشاری، مدار تقویتکننده ولتاژ، دیتالاگر و رایانه بود. نیروسنج به کمک کوپلینگ بر میانه اکسل عقب کمباین جاندیر 955 نصب گردید. آزمونهای ارزیابی عملکرد سامانه در حالتهای سکون و حرکت کمباین در جاده آسفالت، جاده خاکی و مزرعه با سرعتهای پیشروی متفاوت بهصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی و در پنج تکرار انجام شد. مطابق نتایج میانگین بارهای استاتیکی وارده بر اکسل در حالت موتور روشن و موتور خاموش بهترتیب 14.908 و 14.905 کیلونیوتن بود که تفاوت معنیداری در سطح یک درصد نداشتند. میانگین بارهای عمودی وارده بر اکسل حین حرکت در جاده آسفالت با سرعتهای 10، 15 و 20 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 15.20، 15.27 و 15.28 کیلونیوتن، حین حرکت در جاده خاکی با سرعتهای 2، 4 و 6 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 17.57، 17.99 و 18.15 کیلونیوتن و هنگام دروی گندم با سرعتهای 3، 4 و 5 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 16.47، 18.01 و 17.78 کیلونیوتن بهدست آمد. بیشینه بار وارده بر اکسل حدود 50 کیلونیوتن و در جاده خاکی بود. در مجموع نتایج ارزیابیها نشان داد که عملکرد سامانه ساختهشده قابل قبول بوده و میتوان از آن برای اندازهگیری بارهای عمودی وارده به اکسل عقب کمباین استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکسل عقب؛ سامانه الکترونیکی؛ کمباین غلات؛ کوپلینگ؛ نیروسنج | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,049 |