تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,407 |
تعداد مقالات | 15,342 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,049,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 578,504 |
اصل شفافیت در مناقصات دولتی ایران در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت و اتحادیه اروپا | ||
دانشنامه حقوق اقتصادی | ||
دوره 27، شماره 18، پاییز و زمستان 1399، صفحه 295-324 اصل مقاله (406.98 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/lowecon.2021.49340.0 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی رضایی1؛ اسدالله یاوری ![]() | ||
1پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استادیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
مناقصات دولتی حجم بالایی از فعالیتهای اقتصادی دولت را شامل میشوند و ازآنجاکه تأمین مالی آنها از بودجه عمومی صورت میگیرد، اصل شفافیت باید بر آنها حاکم باشد. شفافیت موجب برقراری رقابت، تضمین برابری و رفتار یکسان، پیشگیری از فساد و تحقق امنیت حقوقی میشود؛ بنابراین، یکی از مهمترین دلایل قانونگذاری در این حوزه شفاف ساختن فرآیند انعقاد قراردادهای دولتی است. ولی با وجود گذشت بیش از دو دهه از تصویب قانون برگزاری مناقصات در ایران، بررسی این قانون و آییننامههای آن در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت و اتحادیه اروپا نشانگر آن است که مناقصات در ایران از حیث اصل شفافیت واجد ضعفهای متعددی ازجمله عدم الزام به اعلام برآورد معامله در فراخوان مناقصه، عدم وجود معیار روشن در مورد کثیرالانتشار بودن روزنامهها، عدم الزام دستگاهها به اطلاعرسانی ارزیابی کیفی، عدم انتشار مقررات مربوط و آرای مراجع قضایی و شبه قضایی و عدم پیشبینی آگهی انعقاد قرارداد است؛ بنابراین، لازم است در قوانین مربوط، مناقصهگذاران ملزم به اعلام برآورد معامله در فراخوان شوند. بجای انتشار آگهی مناقصهها در روزنامهها، همه آنها در سامانه یا نشریهای رسمی واحدی منتشر شوند. معیارهای ارزیابی کیفی در فراخوان مناقصه اعلام شود. آرای مراجع قضایی و شبهقضایی در این خصوص منتشر شوند و مناقصهگذاران ملزم به انتشار آگهی برنده مناقصه شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
شفافیت؛ مناقصات دولتی؛ دسترسی به اطلاعات؛ مستندسازی؛ رقابت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] Ansari, Valliollah. (2011). Generalities of Administrative Contracts Law, Daneshnegar, Tehran. (In Persian). [2] Aroowsmith, S. (2010). EU Public Procurement Law: an Introduction, University of Nottingham. [3] Arrowsmith, S. (2005). The Law of Public and Utilities Procurement, Sweet & Maxwell. [4] Bagherzadeh, Hamid. (2014). Tendering Law, Volume 1, Mizan Legal Foundation, Tehran. (In Persian) [5] Bayenat, Abolghasem. (2010). “Rules and Regulation of WTO on Public Procurement” in WTO; Structure, Rules and Agreement, Commercial Print and Publications Company, Tehran. (In Persian) [6] Beth, E. (2005). Main Finding of the Forum Workshop on Improving Transparency in Public Procurement, in Fighting Corruption and Promoting Integrity in Public Procurement, OECD. [7] Bovis, C. (2005). Public Procurement in the European Union, Palgrave Macmillan. [8] Bovis, C. (2006). EC Public Procurement: Case Law and Regulation, Oxford University Press. [9] Craig, P. and De Búrca G. (2011). EU Law: Text, Cases, and Materials, 5th edition, Oxford University Press. [10] Davies, A. (2008). The Public Law of Government Contracts, Oxford University Press. [11] Esmaeeli Herisi, Ebrahim. (2014). Construction Law, Dadgostar Publication, Tehran. (In Persian). [12] Georgieva, I. (2017). Using Transparency against Corruption in Public Procurement, Springer. [13] Halonen, K. (2016). Disclosure Rules in EU Public Procurement: Balancing Between Competition and Transparency, Journal of Public Procurement, Volume 16, Issue 4. [14] Hamdami, Abolfazl. (2008). Financial Corruption, Research Institute of Strategic Studies, Tehran. (In Persian) [15] Hood, C. & Heald, D. (2006). Transparency: The Key to Better Governance, Oxford. [16] Khakbaz, Afshin & Kheikhahan, Jafar. (2004). Good Governance, Islamic Parliament Research Center of Iran, Tehran. (In Persian). [17] Kinsey, M. (2004). Transparency in Government Procurement: an International Consensus?, Volume 34, No. 1. [18] Langseth, Petter & et al. (2008). Global Program Against Corruption, Islamic Parliament Research Center of Iran, Tehran. (In Persian). [19] Mohammadi, Mina & et al. (2019). The Shortcomings of the Legal System of Tenders and Contracts Governmental from the Perspective of the Principle of Transparency, Administrative Law Quarterly, Volume 6, Issue 18. (In Persian). [20] Molaee, Ayat. (2014). Administrative Contracts, Mizan Legal Foundation, Tehran. (In Persian) [21] Naemeh, Hassan. (2011). Transparency and Fighting Against Corruption in Iran Administrative Contract, Legal Research Quarterly, Volume 14, Issue 109. (In Persian) [22] Pasquier, M, & Villeneuve, J. (2007). Organizational Barriers to Transparency, International Review of Administrative Sciences, Vol. 73, Issue 1. [23] Rahmani, Tahmineh & Mirzadeh, Nader. (2015). Legal Pathology of Public Procurement in Iran, Administrative Law Quarterly, Volume 2, Issue 7. (In Persian) [24] Tabatabai Motamani, Manoochehr. (2011). Administrative Law, Samt, Tehran. (In Persian). [25] Tajarlo, Reza & Ghorbany Darabad, Behzad. (2016). Integrity in Public Procurement, Journal of Researches Energy Law Studies, Volume 2, Issue 1. (In Persian). [26] Vijeh, Mohammadreza. (2011). The Legal Security as a Necessary Condition for Procedural Security, Scientific Research Journal of Rahbord, Volume 58, Number 20. (In Persian) [27] Vijeh, Mohammadreza. (2011). The Protection of the Principle of Transparency by Constitutional Courts, Journal of Legal Research, Volume 10, Issue 19. (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |