تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,407 |
تعداد مقالات | 15,342 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,049,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 578,505 |
مطالعه تطبیقی ساختار خط شکسته در آثار قدما و معاصران (مطالعه موردی: آثار درویش عبدالمجید طالقانی- یداله کابلی خوانساری) | ||
تاریخ و فرهنگ | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jhistory.2020.40897.0 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه یغمایی ![]() | ||
هنر نیشابور | ||
چکیده | ||
خط شکسته یکی از زیباترین خطوط جهان اسلام و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی است که در اوایل قرن یازدهم قمری ابداع شد و در سیر تکامل، درویشعبدالمجید طالقانی آن را به کمال رسانید. از شیوهی قلم درویش و پیروان او امروزه با عنوان سبک و شیوهی قدیم قلم شکسته یاد میشود. با گذشت چند قرن و پس از رخوتی حدود صدسال، یداله کابلیخوانساری به این قلم جان تازهای بخشید. در شیوهی او هر اثر، فرم، فضا و ترکیب خاص خود را پیدا میکند و همین تنوع و تازگی باعث نامگذاری سبک جدید (معاصر) قلم شکسته شده است. هدف اصلی این مقاله، مطالعه تطبیقی ساختار خط شکسته در دو سبک قدما و معاصران و شناسایی ساختار و ویژگیهای خط شکسته در دو سبک مذکور است. جهت نیل به این هدف سعی برآن است به این سوال پاسخ داده شود که چه تفاوتهایی در ساختار خط شکسته در دو سبک قدما و معاصران وجود دارد؟ روش تحقیق، تحلیلی-تطبیقی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای-اسنادی است. جامعه آماری این پژوهش گزیدهای از آخرین آثار کتابت شده در پنج سال آخر فعالیت این دو خوشنویس میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ساختار خط شکسته در دو سبک قدما و معاصران، ضمن وجوه مشترکی در تنوع شکل حروف و کلمات، جویدهنویسی در فضای کشیدهها و استفاده از مرکبهای رنگی، تفاوتهایی چون قانونمندی بیشتر حروف و کلمات، با رعایت تناسبات و ترکیببندیهای خوانا و بهدور از پیچشهای نامتعارف در آثار قدما و اعمال سلیقه شخصی و نقاشیگونهتر کردن قطعه و اثر در سبک معاصران دارند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |