تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,534,097 |
تحلیل نقش شبکه های اجتماعی مجازی در مذاکرات هسته ای وین | ||
پژوهش نامه ایرانی سیاست بین الملل | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، اسفند 1399، صفحه 27-54 اصل مقاله (517.56 K) | ||
نوع مقاله: مقالات | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/irlip.2021.21423.0 | ||
نویسندگان | ||
فرشته بهرامی پور* 1؛ محمدحامد پورجعفری2 | ||
1دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2کارشناس ارشد روزنامهنگاری، دانشگاه صدا و سیما | ||
چکیده | ||
امروزه تقریباً بیشتر سیاستمداران کشورهای جهان، در شبکههای اجتماعی اینترنتی حضور دارند و در حسابهای کاربریشان، متنها و گزارشهای کاری را منتشر مینمایند. نقطه اوج این فعالیتها را میتوان در دوران مذاکرات هستهای ایران و 1+5 مشاهده کرد. سؤال اصلی که در اینجا مطرح میشود این است که: نقش شبکههای اجتماعی درروند مذاکرات هستهای وین چگونه بوده است؟ برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفادهشده است. تمام دادهها با بهرهمندی از روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایجی که در پاسخ به پرسش فرعی نخست حاصل شد نشان داد که تعامل با مردم، مدیریت افکار عمومی و استفاده از زبان انگلیسی بخشی از نقاط قوت گروه مذاکرهکننده هستهای ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی بوده است و از سوی دیگر، نداشتن راهبرد، بی نظم بودن و نداشتن مشاور رسانهای را نیز میتوان در لیست نقاط ضعف مذاکرهکنندگان در استفاده از این شبکهها جای داد. در بخش دیگری از نتایج و در پاسخ به پرسش فرعی دوم مشخص شد که شکستن انحصار رسانهای جریان اصلی، بالا بردن سرمایه اجتماعی مردم نسبت به مسئولان و تعامل مستقیم با مردم جهان و سخن رودررو با افکار عمومی از مهمترین اهدافی است که گروه مذاکره کننده هستهای با استفاده از شبکههای اجتماعی در پی آن بوده است و اما از دید مصاحبه شوندگان این پژوهش، پوشش رسانهای، ابزار جنگ روانی، جریانسازی رسانهای، بسترسازی تحلیل اخبار و مکمل جریان گردش آزاد اطلاعات از مهمترین کارکردهایی است که شبکه های اجتماعی در مذاکرات هستهای داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
دیپلماسی دیجیتال؛ دیپلماسی رسانه؛ شبکههای اجتماعی مجازی؛ مذاکرات وین؛ ایران | ||
مراجع | ||
Abedi Jafari, H.; Faqihi, A.; Sheikhzadeh, M., & Taslimi, M. S. (2011). Content Analysis and Content Network: An efficient and Simple method for elucidating existing models in Qualitative Data. Strategic Management Thought Quarterly, 5(2), 198-151.]in Persian[ Ameli, S.; Kharazi Azar, R. & Mozafari, A. (2017). The Role of New Media Technologies in Media Diplomacy of Republic Islamic of Iran. Quarterly Journal of Cultural and Social Strategy, 6(22), 176-153.]in Persian[ Ahadi, A. & Darabi, A. (2017). Media, Foreign Policy and Consensus Building in Nuclear Program of Iran: Comparative Studies. Foreign Relations Periodicals, 9(1), 67-33.]in Persian[ Bahrami Kian, M. (2013). BBC Media Diplomacy Methods in Iran with the Aim of influencing on 10th Presidential Election of Iran with Futur studies Approach. Master Degree Thesis, The Islamic Azad University, Central Tehran, Political Science Branch. ]in Persian[ Bakhtiarian, R. (2008). Diplomacy of Iran and American in George W. Bush Era. Master Degree Thesis, Shahid Beheshti University.]in Persian[ Bijani, M. (2005). Diplomacy over the time, Journal of Political and Economic Information. 1(221) & (222), 118 – 129. ]in Persian[ Castells, M. (1999). The Information Age: Economy, Society and Culture. translated by Ahmad Ali Qolion and Afshin Khakbaz, First Volume, Third Edition, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Quidance Publications. ]in Persian[ Castells, M. (2012). Networks of Fury and Hope: Social Movements in Internet Age. Translated by Mojtaba Qholipour, third edition, Tehran: Markaz Publication.]in Persian[ Chung, N. (2017). How diplomacy in the global world is shaped by media, Available at: https://medium.com/@nicole.c Dabag, A. (2014). Talk Analysis of Mohammad Javad Zarifʼs Facebook Page: September 1992 to April 1993. Master Degree Thesis, The Islamic Azad University, Central Tehran. ]in Persian[ Dominik, J. R. & Wimer, R. D. (2010). Research in Mass Media. Translated by Kavous Emami. Tehran: Soroush Publishers.]in Persian[ Esmaeeli, A.(2008). Media diplomacy with a concentration on broadcasting Organization. Master Thesis, School of Radio and Television. ]in Persian[ Farhangi, A. ; Gharaati, A. & Karbalaee Haji Ouqli, H. (2014). Digital Diplomacy and Relations amony states in Contemporary Societies. Media Studies, 9(24), 100-89.]in Persian[ Ghasabi, F. & Naqhib al-Sadat, S. (2015), The role of cultural value in social networks contents (comparative studies of Iranian social networks content with non-Iranian, Quarterly Journal of Media and Culture, 5(1), 103-79.]in Persian[ Gilboa, E. (2001). Diplomacy in the Media Age:Three Models of Uses and Effects. Diplomacy and Statecraft, 1(2), 1-28. Hocking, B. & Melissen, J. (2015). Diplomacy in the Digital Age. Netherlands Institute of International Relations Clingendael. IRNA, The role of media competition in nuclear negotiations; Win-win games arenot defined by diplomats. The latest update 2015/07/04, Available at: https://www.irna.ir/news/81669691]in Persian[ Kincsei, A. (2007). Technology and Society in the Information age. Publication of this Coursebook is Supported by: Education and Culture Manor, Ilan. (2016). What is Digital Diplomacy, and how is it Practiced around the World? A brief introduction. http://www.diplomatist.com/dipoannual2016/index.html?pageNumber=36 Mir Mohammad Sadeghi, S. A Glance on General Diplomacy of Iran within the Nuclear Negotiations. the latest update 2015/08/20, Available at: https://www.tabnak.ir/fa/news/525663.]in Persian[ Sabilan Ardestani, H. (2004). Psychological Operations and Media Diplomacy. Journal of Mental Operations Studies, 1(7), 189-215.]in Persian[ Sam Ma, Y. (2014). The role of global media in public diplomacy. Available at: http://www.chinadaily.com.cn Verrekia, B. (2017). Digital Diplomacy and Its Effect on International Relations. Independent Study Project (ISP) Collection, 1(1), 1-30.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |