تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,334,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,568,356 |
آواهای القاگر در مرگ نگارههای بدر شاکر السیاب با تکیهبر نظریه موریس گرامون | ||
زبان و ادبیات عربی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 23، اسفند 1399، صفحه 112-130 اصل مقاله (1.77 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jallv12.i2.82588 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه پارسائی1؛ احمدرضا حیدریان شهری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی مشهد،ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد ، ایران | ||
چکیده | ||
زبان، مجموعهی آواهایی است که القاگر احساسات و عواطف گونهگون و انگارهایی از رنگها و رایحهها هستند؛ بدین ترتیب، زبان، تودهای از آواها و نشانههای نابسامان نیست؛ بلکه شبکهای است نظاممند و درهم بافته از لایهها و پیوندها یعنی هر پاره از گفتار یا متن، از خلال همکاری و پیوستگی همه سطوح زبانی متمایز، سازماندهی میشود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی آواهای القاگر در سرودههای بدر شاکر السیاب است؛ یکی از مباحث برجستهای که باید در اشعار این سراینده نامدار بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد، بحث آواها و القاهاست. شاعر جیکور یکی از شاعران چیرهدستی است که از آواها، برای همراه ساختن خواننده با خویش بهرهی فراوان برده است؛ نگارندگان در این جستار کوشیدهاند تا بر بنیاد نظریه موریس گرامون، زبانشناس نامدار فرانسوی به خوانش و تحلیل القاگری آواها در سرودههای سراینده سوگوار عراق، بدر شاکر السیاب دست یازند و در این راستا با کاربست روش توصیفی –تحلیلی به بررسی نشانهها و شاخصههای موسیقایی سرودههای بدر شاکر السیاب بهویژه واکهها و همخوانها پرداختهاند؛ خوانش و تحلیل چکامههای بدر شاکر السیاب بر بنیاد نظریه آواهای القاگر گرامون نشان میدهد که متناسب با مضامین چکامههای سیّاب و متأثّر از نفوذ عمیق و ژرف روح سوگباری و اندوه در اندیشه و زبان شاعر، واکهها و همخوانهای پربسامد سرودههای او نیز همین بار معنایی منفی، تیره و حزنآلود را تکرار میکنند؛ به دیگر بیان، یافتههای این پژوهش نشان میدهد که آواهای القاگر در سرودههای بدر شاکر السیاب به توصیف شکست روحی و جسمی مردمان سرزمین شاعر میپردازد و از لحاظ آوایی، اشعار او مرگنگارههایی است از شک و تردید، سرخوردگی و دلمردگی و اندوه و بدبینی. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر معاصر عربی؛ واکه؛ همخوان؛ بدرشاکر السیاب؛ موریس گرامون | ||
مراجع | ||
مک موان،ام کی.سی.واریک فویج.(1373) .آواشناسی وواجشناسی.مترجم محمدفائض –جواد نصرتی نیا.چاپ اول .تهران: روایت. 2.بلاطه،عیسی.(1971).بدرشاکر السیاب.حیاته وشعره.بیروت:دارالنهار 3.ثمره،یدالله.(1371).منابع آواشناسی زبان فارسی،چاپ سوم.تهران:نشردانشگاهی 4.حق شناس،علی محمد.(1388).آواشناسی (فونتیک).چاپ دوازدهم ،تهران: آگاه 5.خلف رشید، نعمان .(2006).الحزن فی شعر بدر شاکر السیاب، الطبعة الأولی.بیروت:الدار العربیة للموسوعات 6.خیربک،کمال .(1986).حرکة الحداثه فی الشعر العربی المعاصر. بیروت:دارالفکر 7.رجائی ،نجمه .(1381). اسطوره های رهایی: تحلیل روانشناسانه اسطوره در شعر عربی معاصر. مشهد: دانشگاه فردوسی 9.السیاب،بدرشاکر.(1968).دیوان منزل الأقنان .الطبعة الثانیة.بیروت :دارالعلم للملایین 10.السیاب،بدر شاکر(1971).الاعمال الشعریة الکاملة .جزءان ،الطبعة الثانیة. بیروت : دارالعودة 11.السیاب،بدرشاکر(2000).الاعمال الشعریة الکاملة.مقدمه ناجی علوش.الطبعة الثالثة.بیروت:دار الحریة 12.السیاب، بدر شاکر(2005).دیوان بدر شاکر السیاب.بیروت: دارالعودة 13.السیاب،بدرشاکر(2006).ثوره الشعر ومرارة الموت.هانی الخیر.دمشق:دارسلان 14.شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1373).موسیقی شعر. چاپ چهارم. تهران :آگاه 15.شعراوی،عبدالمعطی.(1982).أساطیر إغریقیة (أساطیرالشرق).الطبعة الأولی.الجزء الأول.القاهرة:اتحّاد الکّتاب العرب 16.صفوی،کوروش.(1383).زبان شناسی به ادبیات(شعر)جلد اول.چاپ اول . تهران: سوره مهر 17.صفوی،کوروش.(1390).از زبان شناسی به ادبیات(شعر). جلد دوم.چاپ سوم.تهران: سوره مهر 18.الضاوی،احمدعرفات.(1384).کارکرد سنت درشعرمعاصر عرب.ترجمه سید حسین سیدی.چاپ اوّل.مشهد : دانشگاه فردوسی مشهد 20. عباس،حسن.(1998).خصائص الحروف العربیة ومعانیها.دمشق:اتحاد الکتاب العرب 21.عبدالجلیل،منقور.(2001).علم الدلالة.دمشق: اتحاد الکتاب العرب 22.عبدالمطلب، محمد.(1984).البلاغة والاسلوبیة.مصر:الهیئة المصریه العامه للکتاب 23.قویمی،مهوش .(1383).آوا والقا رهیافتی به شعراخوان ثالث.تهران : هرمس 24.کمال زکی،احمد.(1991).دراسات فی النقد الأدبی.بیروت: دار الأندلس 25.الکندی،محمدعلی.(2003).الرمز والقناع فی الشعر العربی الحدیث(السیاب،نازک والبیاتی).بیروت: دار الکتاب الجدیدة 26.مارتینه ،آندره.(1380).توازن دگرگونیهای آوایی:جستاری در واجشناسی در زمانی.تهران :هرمس 27.الملائکه،نازک.(1923).قضایا الشعر المعاصر،بیروت: دار العلم للملایین 28.احمدی چناری،علی اکبر.(1392).«بررسی تطبیقی مفهوم مرگ در چکامة«سرزمین ویرانِ الیوت و اشعار سیاب بر مبنای نظریة کهن الگو ها». مجله زبان و ادبیات عربی. سال پنجم. شماره هشتم.صص1-28 29.متحدین،ژاله.(1354).«تکرار،ارزش صوتی وبلاغی آن».جستارهای ادبی. شماره 43.صص483تا530 30.مختاری، قاسم و فریبا هادی پور.(1395).«القاگری آواها در خطبه ی جهاد براساس دیدگاه موریس گرامون» پژوهش نامه علوی.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی. سال هفتم .شماره اول.صص 111-137 .31gerammont,Maurice(1965). petit traite de versification francais.paris:A.coiln
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |