تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,796 |
تعداد مقالات | 19,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,355,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,689,004 |
از آموزش تا آزمون: تحلیل مقایسهای آزمونهای کارشناسی ارشد و دکترای علم اطلاعات و دانششناسی با برنامههای درسی | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
مقاله 14، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1400، صفحه 281-299 اصل مقاله (392.89 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/infosci.2021.24045.0 | ||
نویسندگان | ||
سمیه سادات آخشیک* 1؛ رضا رجبعلی بگلو2 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه پژوهشی علمسنجی و تحلیل اطلاعات/پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف این مطالعه، تحلیل آزمونهای کارشناسی ارشد و دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و مقایسه آن با برنامههای آموزشی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود. این مقایسه بر پایه طبقهبندی بازنگری شده بلوم و در دو بعد دانشی (واقعی، مفهومی، فرایندی و شناختی) و شناختی (یادآوری، درک، کاربرد، تحلیل، ارزیابی و آفرینش) انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد کیفی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه این پژوهش، پرسشهای کنکور کارشناسی ارشد و دکترای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در سالهای 1393-1397 و آخرین نسخه از سرفصلهای درسی مقطعهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بود. ابزار این پژوهش، سیاهه وارسی بود که ساخت آن مبتنی بر طرح طبقهبندی بازنگری شده بلوم توسط اندرسون و کراسول (2001) انجام شد. برای تحلیل دادهها نرمافزار MaxQDA V. 11 بهکار رفت و بررسی پایایی با استفاده از شیوه توافق بین کدگذاران میزان 2/91 را نشان داد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین هدفهای رفتاری درسهای کارشناسی و پرسشهای آزمونهای کارشناسی ارشد این رشته از دو بعد مهارتهای شناختی و دانشی، تناسب اندکی وجود دارد. همچنین میان هدفهای رفتاری درسهای کارشناسی و پرسشهای آزمونهای دکترا در بعد مهارتهای شناختی، تناسب اندک است اما در بعد دانشی تناسب نسبی وجود دارد. نتیجه: هدفهای رفتاری درسهای کارشناسی و کارشناسی ارشد نیاز به بررسی مجدد دارد. بر اساس این بررسی لازم است در طراحی آزمونهای کارشناسی ارشد و دکترا نیز تغییر محتوایی ایجاد شود. توصیه میشود بر پایه طبقهبندی بلوم، این تغییر در طراحی پرسشهای آزمونهای کارشناسی ارشد بر ارزیابی دانش واقعی و مفهومی صورت پذیرد. در حالی که انتظار میرود در پرسشهای تخصصی آزمونهای دکترای رشته نیز بیشتر، دانشِ شناختی شرکتکنندگان ارزیابی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون کارشناسی ارشد؛ آزمون دکترا؛ برنامه درسی؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ طبقهبندی بازنگری شده بلوم | ||
مراجع | ||
آخشیک، سمیه سادات (1398). آیا این گره کور است؟ تحلیل و ارزیابی برنامههای درسی علم اطلاعات و دانششناسی از منظر شناختی و دانشی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 9(1)، 5-26. Doi: 10.22067/RIIS.V0I0.74107
بلوم، سمیوئل بنجامین، انگهارت، ماکس دی. (1374). طبقهبندی هدفهای پرورشی. (علی اکبر سیف و خدیجه علیآبادی، مترجم). تهران: رشد.
حری، عباس (1384). چالشها و راهکارهای آموزش کتابداری در گفتگو با عباس حری. مصاحبهکننده فرزاد دادرس. کتاب ماه کلیات، 90 و 91، 6-17. بازیابی شده در 23 فروردین 1398 از https://www.magiran.com/paper/276239
حسنزاده، محمد، زندیان، فاطمه و نویدی، فاطمه (1393). بررسی سازگاری میان کتابهای منتشر شده و مباحث آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در مقطع کارشناسی در ایران. مدیریت اطلاعات و دانششناسی. 1(1)، 33-45. بازیابی شده در 1 اردیبهشت 1398 از: https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_1007.html
حیاتی، زهیر (1383). آموزشهای کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: گذشته، حال، آینده. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 57، 25-41. بازیابی شده در 1 اردیبهشت 1398 از http://nastinfo.nlai.ir/article_705.html
حیاتی، زهیر (1384). آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران! یافتهها و نایافتهها. کتاب ماه کلیات، 90 و 91، 30-39. بازیابی شده در 18 فروردین 1398 از: http://ensani.ir/fa/article/300531
خسروی، فریبرز (1375). ترازوی کاست کار. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26، 110-117. بازیابی شده در 1 اردیبهشت 1398 از: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/8697
داورپناه، محمدرضا (1383). آسیبشناسی سوالات کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و عدم تطابق آن با واحدهای درسی این رشته. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 57، 11-24. بازیابی شده در 31 فروردین 1398 از: http://nastinfo.nlai.ir/article_704.html
دیانی، محمدحسین، رجبی، محمد حسن، شعبانی، احمد، عازم، پرویز، قزل ایاغ، ثریا، لاریجانی، حجت الله و مختاری معمار، حسین (1372). ارزیابی برنامههای درسی رشته کتابداری در سطح کارشناسی، پیام کتابخانه، 3(4)، 33-64. بازیابی شده در 16 خرداد 1398 از: https://publij.ir/article-1-540-fa.html
دیانی، محمدحسین (1379). شیوههای ناکارآمد در آزمون کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. کتابداری و اطلاعرسانی، 3(2)، 1-22. بازیابی شده در 23 تیر 1400 از: http://lis.aqr-libjournal.ir/article_47567.html
دیوسر، هدی و جعفری گهر، منوچهر (1393). ارزیابی برنامههای درسی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر مبنای طبقهبندی بازنگری شده بلوم. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. 32، 73-99. بازیابی شده در 23 تیر 1400 از: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=258499
عزیزی، یعقوب، صادقی، علیرضا و عبداللهی، حسین (1395). ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس عمومی دوره کارشناسی از دیدگاه اساتید و دانشجویان. پژوهشهای کیفی در برنامهریزی درسی. 2، 1-24. بازیابی شده در 23 تیر 1400 از: https://qric.atu.ac.ir/article_7038.html
علیپور ندوشن، خدیجه، طلاچی، هما و خوشگام، معصومه (1385). بررسی کتابهای منتشر شده کتابداری و اطلاعرسانی (1358-84) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس. مدیریت سلامت، 9(25)، 13-22. بازیابی شده در 23 تیر 1400 از: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92157
محمدی، مهدی، متقی دادگر، امیر (1386). بررسی تطبیقی آزمون کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی بین سالهای 1381-1386. کتابداری، 41(46)، 155-177. بازیابی شده در 21 تیر 1400 از: https://jlib.ut.ac.ir/article_21166.html
نیکزاد، فاطمه و عصاره، فریده (1394). بررسی استنادی و محتوایی کتابهای تألیفی فارسی موجود در سرفصل جدید کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی (مصوب 1388) کشور بر پایه استنادهای درون متنی آن کتابها. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(1)، 138-152. بازیابی شده در 23 تیر 1400 از: https://civilica.com/doc/667098/
Anderson, L. and Krathwohl. D. A. (2001). Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman. Boden, C., & Murphy, S. A. (2012). The Latent Curriculum: Breaking Conceptual Barriers to Information Architecture. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 7(1). https://doi.org/10.21083/partnership.v7i1.1519 Chu, H. (2006). Curricula of LIS programs in the USA: A content analysis. In C. Khoo, D. Singh & A.S. Chaudhry (Eds.), Proceedings of the Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice 2006 (A-LIEP 2006), Singapore, 3-6 April 2006 (pp. 328-337). Singapore: School of Communication & Information, Nanyang Technological University. Pasipamire, N. (2014). Examining the Gap between Employers’ Skills Needs and Library and Information Science Education in Zimbabwe. Presented at IFLA WLIC 2014 - Lyon - Libraries, Citizens, Societies: Confluence for Knowledge. Retrieved on July 17 2021from http://library.ifla.org/1002/1/150-pasipamire-en.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |