Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran
Abstract
There has always been a lot of controversy among various scholars about the role and presence of ideology in educational systems and its most important element, namely school curricula. In fact, some support the presence of ideological elements in educational systems and their formation and development, but others do not agree much with this idea. In this article, an analytical-inferential approach was used to study and analyze some aspects of this issue. By reviewing the existing theoretical perspectives and the literature, the relationship of ideology with the educational system has been proposed in the implicit (indirect) and explicit (direct) forms. In the first approach, ideology is used in the sense of fundamental values and macro-philosophical frameworks governing education, which shows only the general direction of the educational system and does not take action to engineer the current trends of education in schools and educational centers. It seems that the presence of ideology in education can be justifiable and acceptable in such a situation. However, in the explicit (direct) approach, the relationship and interaction of ideology with the educational system is such that curricula are under the control and dominance of ideology and the mental and intellectual capacities of students are ready to accept and internalize specific values. In this case, the role of ideology in the educational system is controversial, which itself necessitates the attention and rethinking of policymakers and planners to correct this trend.
بیات، ا.، لطیفی، م.، مرادی، م،. و اسلامبولچی، غ. (1398). تحلیل رابطه بین اسطورههای پزشکی و ایدئولوژی سازمانی با نقش میانجی حماسه سازمانی در سازمان مأموریتمحور دانشگاه علوم پزشکی. فصلنامه مدیریت بهداشت، 10(1)، 77-67.
پیری، م.، عطاران، م.، کیامنش، ع.ر. ، و حسیننژاد، غ. ر. (1390). برنامهریزی درسی مدرسهمحور راهبردی برای تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی. فصلنامۀ پژوهشهای برنامه درسی، 1(1)، 27-1.
تامپسون، ج. (1378). ایدئولوژی و فرهنگ مدرن (م. اوحدی، مترجم). تهران: مؤسسۀ فرهنگی آینده پویان.
عبداللهیان، ح.، و حسینیفر، آ. (1391). تحلیلی بر بازنمایی ایدئولوژی و سبک زندگی در کتابهای آموزش زبان اینترچنج. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 13(20)، 60-35.
عبدی، ع.، و عیسینیا، ح. (1394). بررسی نسبت ایدئولوژی با تغییر جای نامها در ایران پس انقلاب اسلامی. فصلنامۀژئوپلیتیک، 11(2)، 133-115.
علاقهبند، ع. (1393). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر روان.
علی بابایی، غ. ر.، و آقایی، ب. (1365). فرهنگعلومسیاسی (جلد اول). تهران: نشر ویس.
علی محمدی، ا. (1396). علم/ ایدئولوژی در نظرگاه لویی آلتوسر: جایگاه نظام آموزش در مناسبات قدرت. فصلنامۀسیاست، 4(13)، 107-85.
عمید، ح. (1364). فرهنگ عمید. تهران: امیرکبیر.
فاضلی، ن. (1398). ایدئولوژی در آموزش و پرورش مخل یادگری است. سخنرانی در نشست علمی- تخصصی ایدئولوژی و برنامه درسی، بازیابی از sedayemoallem.ir
ملکی، ح.، و آقامحمدی، ج. (1394). تمرکزگرایی و تمرکززدایی در فرایند برنامهریزی توسعه آموزشی: چالشها و موانع. ماهنامۀ اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، (180)، 66-60.
مهرمحمدی، م.، و امین خندقی، م. (1388). مقایسۀ ایدئولوژیهای برنامه درسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 10(1)، 45-27.
نظری، ع. ا.، و حسنپور، ع. (1391). فرهنگ، قدرت و معنا در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات ملی، (2)، 51-27.
نقیب زاده، م. ع. (1396). درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش. تهران: طهوری.
وثیق، ش. (1397). عناصرتوتالیترایدئولوژی درپرتونگاهبدیعهاناآرنت. بازیابی از chidan-vssigh.com
یمنی دوزی سرخابی، ع. (1397). تأملی در فعالیتهای علمی در دانشگاهها از نگاه پیر بوردیو. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزش عالی، 24(3)، 22-1.
Apple, M. W. (1990). Restoring the voice of curriculum specialists. Education Digest, 56(2), 48-52.
Apple, M. W. (2013). Knowledge, power and education: The Selected Works of Michael W. Apple, Abingdon. London: Routledge.
Collins, J. C., & Porras, J. I. (2005). Built to last: Successful habits of visionary companies. Discontent (pp. 47-76), New York: Free Press of Glencoe.
Fairclough, I., & Fairclough, N. (2012). Political discourse analysis: A method for advanced students. London& New York: Routledge.
Fairclough, N. (1996). Language and Power. London: Longman.
Geertz, C. (1964). Ideology as a cultural system. In A. D. Ernest (ed.): Ideology and discontent (pp. 47-76). New York: The Free Press of Glencoe.
Goodwin, B. (2007). Using political ideas (5th). London: John Wiley.
Hicks, D. (2004). Radical education. In S. ward (ed.). Education Studies: A Students Guide.
London: Routledge.
McLellan, D. (1995). Ideology (2nd). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Mintzberg H. (1983). Power in and around organizations. USA : Prentice-Hall Englewood Cliffs, NJ.