ایلخانی، زهرا، شفیعی، بیژن، فرازی، مرتضی (1396). اثربخشی مداخله واژگان هستهای بر کودک مبتلا به ایدز با اختلال گفتاری. مجله علمی پزشکی جندی شاپور. د 16 ، ش 3. صص 369-377.
2 - پرهیزگار، محمدرضا (1389)، شنواییشناسی پزشکی، تهران: انتشارات تیمورزاده: طبیب.
3 - تاجالدینی، ساناز، منصوری، مهرزاد، نامی، محمد، فرپور، سیما، خرمایی، علیرضا، مولودی، امیرسعید، فرپور، حمیدرضا (1399). بررسی و مقایسه مؤلفههای زبانی کودکان 7 تا 21 سالۀ فلج مغزی با کودکان سالم با تمرکز برنقشههای توپوگرافیک الکتروآنسفالوگرافی کمّی. پژوهشهای زبانشناسی دانشگاه اصفهان. سال 12، ش 1، شماره ترتیبی 22 صص 65-86.
4 - تقیخان، کیانا، حسنزاده، سعید، خداوردیان، سهیلا (1396). قابلیت تبیین زبان در نظریۀ ذهن کودکان با اختلال طیف اتیسم. پژوهشهای کاربردی روانشناختی. د 8، ش 2. صص 69-77.
5 -تقیزاده، الهه، فاروقی هندوالان، جلیلالله، نویدی نیا، حسین (زیرچاپ). مشکلات تلفظی کودکان دارای تأخیر در گفتار در جایگاه آغازین، میانی و پایانی واژه ها: شواهدی از دختران و پسران 3 تا 8 سالة فارسی زبان شهرستان بیرجند.
زبان پژوهی.
10.22051/JLR.2020.30640.1850
6 ـ توکلی، مهدیه، جلیله وند، ناهید، کمالی، محمد، مدرسی، یحیی، متصدی زرندی، مسعود (1395). بررسی تنوع واژگانی و پیچیدگی نحوی گفتار کودکان 8-9 ساله پس از کاشت حلزون شنوایی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد. د 5، ش 1، صص20-28.
7 ـ جاراللهی، فرنوش، مدرسی، یحیی، آقارسولی، زهرا، جعفری، سلیمه (1392). بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کمشنوا با استفاده ازآزمون باز گویی داستان. شنوایی شناسی. د 22، ش 1، صص 102-96.
8 ـ جلیلهوند، ناهید (1392). مروری بر تحول گفتار و زبان در کودکان ناشنوا پس از کاشت حلزون. علوم توانبخشی. د 9، ش 8، صص 1323-1332.
9 ـ جهانگیری، نادر و زهرا روحی (1389). سبب شناسى تأخیر زبان و نارساییهاى گفتار در عقب ماندگی ذهنی سندرم داون. مجلة زبانشناسی و گویشهای خراسان دانشگاه فردوسی مشهد. ش3. صص135-172.
10 ـ حسینآبادی، شیما، ظریفیان، طلیعه، تیموری، رباب، بخشی، عنایتالله (1398). مقایسه جنبه محتوایی و ساختاری مهارت تعریف اسم در کودکان کاربر کاشت حلزون با همتایان طبیعی. علوم توانبخشی. د 20، ش 3، صص 256-269.
11 ـ حقجو، اصغر، سلیمانی، زهرا، دادگر، هوشنگ (1397). بررسی اثر بخشی پروتز کاشت حلزون و سمعک بر کسب مهارت خواندن در کودکان کمشنوا. مطالعات ناتوانی. د 69، ش 8، صص 1-7.
12 ـ ذنوبی، طیبه (1394). کاربرد لغات و تعابیر توسط ناشنوایان. تاوان نامه. ش 1. صص 32 ـ 34.
13 ـ رهگذر، مهدی، موسوی، نجوا، شیرازی، طاهره سیما، داروبی، اکبر، دانای طوسی، مریم، پورشهباز، عباس (1388). مقایسه برخی تواناییهای کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کمشنوای شدید 4تا 6 ساله با همسالان شنوا. توانبخشی. د 10، ش 3، پیاپی 39، صص 60-65.
14 - شکوهمند، فرزانه، خوشسلیقه، مسعود (1399). زیرنویس ناشنوایان و کمشنوایان در ایران: راهکارهای متنی زیرنویس درون زبان فارسی. جستارهای زبانی. د 11، ش 1، پیاپی 55، صص 53-80.
15 - شمسیان، فرشته ، فرقدانی چهار سوقی، زهره (1395). مقایسه میزان سرعت و درک خواندن دانشآموزان کاشت حلزون شده و شنوای پایه اول دبستان. پژوهش در علوم توانبخشی. د 13، ش 4، صص 194-199.
16 - ظریفیان، طلیعه، محمدی، ریحانه، محمودی بختیاری، بهروز (1391). بررسی مقایسهای مهارتهای نحوی کودکان کمشنوا و شنوای فارسی زبان پیش دبستانی، پژوهش در علوم توانبخشی. د 8، ش 4، صص 659-670.
17 - عاشوری، محمد، جلیل آبکنار، سیده سمیه، حسن زاده، سعید، پور محمد رضای تجریشی، معصومه (1392). مقایسه وضوح گفتار کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی هنجار. علوم توانبخشی. د 14، ش 3، صص 15-8.
18 - غلامیان عارفی، محدثه، آذرین فر، مریم، حسینی، سیده فاطمه، سبحانیراد، داوود (1399). بررسی رابطه خزانه واژگان و مهارت درک خواندن در سه گروه کودکان کمشنوا، کاشت حلزون و سالم پایه چهارم مقطع ابتدایی شهر مشهد. علوم پیراپزشکی و توانبخشی. د 9، ش 2، صص 7-15.
19 - قائمی، حمید، وفائیان، اسماء، چهکندی، اطهره، سبحانی راد، داوود، ریاسی، مینا، طیرانی، حمید (1392). بررسی مقایسهای مهارتهای درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کمشنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی. د 2، ش 2، صص 19-12.
20 – قزلسفلو، کبری (1388). فراگیر سازی، مزایا و معایب. تعلیم و تربیت استثنایی. د 7، ش 97، صص 73-68.
21 - گلپور، لیلا، نیلیپور، رضا، روشن، بلقیس (1385). تحلیل مقایسهای برخی ساختارهای صرفی-نحوی گفتار کودکان کمشنوای شدید-عمیق در حال آموزش با کودکان عادی 4-5 فارسی زبان. شنوایی شناسی. د 15، ش 226، صص 29-23.
22 - لرنر، ژانت (1390). ناتوانیهای یادگیری: نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس. ترجمۀ عصمت دانش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات. صص 443-446.
23 - لطفی، یونس، ظریفیان، طلیعه، مهرکیان، سعیده، رهگذر، مهدی (1388). بررسی ویژگیهای زبانی کودکان کمشنوای پیش دبستانی شهر تهران. شنوایی شناسی- دانشگاه علوم پزشکی تهران. د 18، ش1، صص 97-89.
24 - محمداسماعیلزاده، سحر، شریفی، شهلا، اصغری نکاح، سید محسن، طیرانی نیکنژاد، حمید (1393). تأثیر بازیهای زبان شناختی بر مهارتهای نحوی کودکان کمشنوای کاربر سمعک. شنوایی شناسی-دانشگاه علوم پزشکی تهران. د 23، ش 5، صص 52-59.
25 - منوچهری، نسیم، عادل قهرمان، منصوره، مؤبدشاهی، فرزاد، متصدی زرندی، مسعود، روشن، بلقیس (1390). بررسی روند پیشرفت درک گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون. شنوایی سنجی. د 20، ش 236، صص 31-37.
26 - نیوکامر، فیلیپ، ال، هامیل، دی، دونالد. (1389). آزمون رشد زبان Told-p: 3. ترجمة سعید حسن زاده و اصغر مینایی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
27 - هاشمی، سیدبصیر، منشیزاده، لیلا، علیپور، عباس (1390). کاشت حلزون شنوایی و نقش برنامه توانبخشی متعاقب آن در ارتقاء هوش کلامی و غیر کلامی کودکان ناشنوای 6-9 ساله مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس.
کومش. د 13، ش 1، صص 99-93.
28- Adams, K., Brown, B. B. & Edwards, M. (2006). Disorders of language development (M. Taghi Monshi Tusi, Trans.). London: Whurr Publishers.
29 - Bloom, E., (1974). Talking, understanding and thinking. In R. L. Schiefelbusch & L. L. Lloyd (Eds.), Language perspectives, acquisition, retradition, and intervention. Austin, TX: PRO-ED.
30- Cannon, J. E., (2010). Vocabulary instruction through book read in American Sign Language for English-language learners with hearing loss. Communication Disorders Quarterly, 3 (2), 98-112.
31- Chapman, R., (1974). Discussion summary- developmental relationships between receptive and expressive language. In R. L. Schiefelbusch & L. L. Lloyd (Eds.), Language perspectives, acquisition, retradition, and intervention. Austin, TX: PRO-ED.
32- Dehghan-Hashtjin, Y. (1991). Speech and language disorders. Tehran: Rad Publications.
33- Ghayoumi Anaraki, Z., Faham, M., Derakhshandeh, F., Hashemi Hosseinabad, H., & Haresabadi, F. (2016). Language parameters of 4- to 7-year-old persian-speaking children with cleft lip and palate. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 68, 119–123.
34- Ingram, D. (1974). The relationship between comprehension and production. In R. L. Schiefelbusch & L. L. Lloyd (Eds.), Language perspectives, acquisition, retradition, and intervention. Austin, TX: PRO-ED.
35- Karl, A. & O’Donoghue, G. M., (2010). Profound deafness in childhood. The New England Journal of Medicine, 363, 1438-1450.
36- Pahlavan Nezhad, M. R. & Tayarani Niknezhad, H. (2014). Comparison of the speech syntactic features between hearing-impaired and normal hearing children. Iranian Journal of Otorhinolaryngology, 26(2), 62-75.
37- Paul, P. V. (1998). Literacy and deafness: The development of reading, writing, and literate thought. Needham Height: Allyn & Bacon.
38- Paul, P. V. (2003). Processes and components of reading. In M. Marschark & P. E. Spencer (Eds.), Handbook of deaf studies, language, and education (pp. 79-109). New York: Oxford University Press.
39- Quigley, S. P., Smith, N. L. & Wilbur, R. B. (1974). Comprehension of relativized sentences by deaf students. Journal of Speech Language and Hearing Research, 17 (3), 325-341.
40- Rahimi, M., Sadighi, F., Razeghi, S. (2013). A comparison of linguistic skills between persian cochlear implant and normal hearing children. Iranian Rehabilitation Journal, 11(17), 11-19.
41- Ruben, R. J. (2018). Language development in the pediatric cochlear implant patient. Laryngoscope Investigative Otolaryngology, 3, 209-213.
42- Shafiei, B., & Farazi, M. (2017). Investigation of speech impairments in a child with HIV: the study of phonological processes: case report. Journal of Rehabilitation Sciences and Research, 1, 20-23.
43- Shojaei, E., Jafari, Z., Gholami, M. (2016). Effect of early intervention on language development in hearing-impaired children”. Iranian Journal of Otorhinolaryngology, 28(1), 13-21.
44- Zarate, S. (2014). Subtitling for deaf children: Granting Accessibility to Audiovisual programmers in an Educational Way. PhD Dissertation. University College London, England.