تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,844 |
تعداد مقالات | 19,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,281,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,513,012 |
تغییر اندازه توربین شعاعی توربوشارژر برای استفاده در موتوری با احتراق رقیق | ||
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک | ||
دوره 32، شماره 2 - شماره پیاپی 24، 1400، صفحه 165-180 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jacsm.2021.71634.1045 | ||
نویسندگان | ||
مهیار مفاخری1؛ اسرا امانی2؛ علی مددی* 1 | ||
1دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
2دانشجوی کارشناسی، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله، شبیهسازی عددی توربین شعاعی توربوشارژر یک موتور احتراق داخلی و بازطراحی مجدد آن است. یکی از روشهای کاهش میزان آلایندهها، کاهش دمای محفظه احتراق با استفاده از احتراق رقیق است. بدین منظور لازم است که موتور با جریان هوا بیشتری کار کند، برای دستیابی به جریان هوای بیشتر، لازم است که تغییراتی در هندسه توربوشارژر اعمال شود. در گام نخست، سعی در انجام شبیهسازی عددی مناسب برای این مسئله، شده؛ سپس روش عددی مناسب یافتشده و اعتبارسنجی آن مطابق با دادههای تجربی انجام میگیرد. در ادامه، تغییر اندازه توربوشارژر انجامگرفته و برای افزایش جریان، چهار سناریو متفاوت پیشنهاد میشود و با استفاده از شبیه سازی عددی، عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد. در سناریو اول، تنها شعاع منحنی هاب کاهش مییابد، که منجر به افزایش نیم درصدی جریان عبوری میشود. در سناریو دوم، شعاع شراد افزایش و شعاع هاب کاهش مییابد، که نتیجه آن تغییر هفتدرصدی جریان بوده است. در سناریو سوم، شعاع ورودی و شعاع شراد افزایشیافته و شعاع هاب کاهش مییابد، این تغییر هندسه منجر به افزایش یازدهدرصدی جریان عبوری میشود. درنهایت در سناریو چهارم، هندسه توربین بدون هیچ محدودیتی تغییریافته و جریان عبوری بیست درصد افزایش پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
توربین شعاعی؛ توربوشارژر؛ شبیهسازی عددی؛ CFD؛ تغییر اندازه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |