تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,848 |
تعداد مقالات | 19,541 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,363,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,606,722 |
چگونگی تقرر صفات خداوند در ذات او، از دیدگاه قیصری و ملاصدرا | ||
جستارهایی در فلسفه و کلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1400 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/epk.2021.43341.0 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد رحیم پور شهماروندی* 1؛ عباس جوارشکیان2؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی2 | ||
1فردوسی مشهد | ||
2فردوسی | ||
چکیده | ||
در این نوشتار سعی شده با روش تحلیلی توصیفی، ابتدا عینیت صفات با ذات حق از نظر عرفا بررسی شود سپس تفاوت قیصری در این مورد با دیگر عرفا بیان گردد و بعد از آن عینیت صفات با ذات از نظر ملاصدرا و تفاوت آن با عرفا بررسی شود. قیصری به عینیت صفات و ذات هم در مقام ذات و هم در صقع ربوبی قائل است. تعین اول عرفای دیگر در نزد قیصری همان مقام واحدیت دیگر عرفا است و مقام احدیت همان مقام ذات حق است. صفات در مقام ذات به صورت اطلاقی وحدت دارند که این وحدت به صورت حیثیت اندماجی در نظر گرفته می شود در مقابل در صقع ربوبی که تجلی مقام ذات است وحدت به نحو حیثیت شأنی که به صورت اضافه اشراقی است، می باشد نه اضافه مقولی از جنس ماهیت تا تکثر در ذات به وجود آید. فهم این مسأله را می توان به کمک دستگاه فلسفی ملاصدرا در مورد معقولات ثانی فلسفی کمک گرفت که تکثر معقولات به تکثر متن نمی انجاند. در این دستگاه فلسفی رابطه ذات با صفاتش مانند رابطه وجود با ماهیت است که وجود تقدم بالحقیقه نسبت به ماهیت، و ماهیت تأخر بالمجاز نسبت به وجود دارد. به عبارت دیگر صفات و شئون حق در مقام فهم تأخر رتبی نسبت به حق تعالی دارند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 |