تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,848 |
تعداد مقالات | 19,541 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,363,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,607,020 |
تبیین بقاء و فناء موجودات بر اساس مبانی حکمت متعالیه | ||
جستارهایی در فلسفه و کلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1400 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/epk.2021.44126.0 | ||
نویسندگان | ||
کوکب دارابی* 1؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی2؛ عباس جوارشکیان2 | ||
1فردوسی | ||
2دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
چکیده ملاصدرا با توجه به روششناسی فلسفی ویژه خود، در جاهای مختلف سخنان متفاوتی درباره فنا و بقای موجودات بیان کرده است. ایشان اسماء و صفات خداوند را باقی به بقای الهی میداند اما عقول و جهان عقل را گاهی باقی به ابقای خدای متعال، و در اکثر موارد باقی به بقای خدای متعال معرفی میکند. ملاصدرا بر این باور است که نفوس بعد از خروج از عالم طبیعت باقی به ابقا و پس از تحقق آنها به وجود حقانی باقی به بقا میباشند. جهان طبیعت را مانند سایر فیلسوفان، به جهت ویژگیهایی مانند حدوث، تغییر و حرکت مکرراً فانی نامیده است. اما آنچه را از مجموع گفتههای فیلسوفان حکمت متعالیه و عرفا و بر اساس مبانی آنان مانند اصالت وجود، بساطت وجود و تفسیر علیت به تجلّی میتوان به دست آورد این است که همه موجودات عالم هستی و تمام مراتب عوالم هستی باقی به بقای خدای متعال هستند نه تنها فنا معنا ندارد بلکه باقی به ابقا نیز بیمعنا میباشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 |