تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,602 |
تعداد مقالات | 17,583 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,460,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,048,480 |
تأثیر سوختهای گازی و دمای مایع خنککننده بر مشخصههای عملکردی و احتراقی یک موتور تک سیلندر دیزل دور پایین | ||
ماشین های کشاورزی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jam.2021.68089.1007 | ||
نویسندگان | ||
بهرام صباحی ![]() ![]() | ||
1گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران | ||
2گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جهرم ، جهرم، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش تأثیر استفاده از سوختهای گاز طبیعی فشرده و گاز نفتی مایع بر مشخصههای عملکردی و احتراقی یک موتور دیزل تک سیلندر، چهار زمانه، آب خنک با مکش طبیعی و بهصورت مختلطسوز مطالعه شد. هدف اصلی در این پژوهش تعیین شاخصهای عملکردی و مشخصههای احتراقی موتور در محدوده عملکرد گاورنر و در سرعتها و دماهای مختلف مایع خنککننده موتور بوده است. آزمایشها در شرایط پایدار برای حالتهای کارکرد موتور با سوخت گازوییل خالص و مختلطسوز گازوییل-گاز و در سرعتها و دماهای مختلف مایع خنککننده موتور بهصورت آزمایشهای فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار انجام و مشخصههای عملکردی موتور اندازهگیری شد. نتایج آزمایش موتور نشان داد که گشتاور، توان ترمزی و فشار مؤثر متوسط ترمزی در حالت مختلطسوز گازوییل-CNG نسبت به حالت سوخت گازوییل خالص در تمامی سرعتها و در حالت مختلط سوز گازوییل-LPG در سرعتهای پایین موتور افزایش معنیداری یافتند. مصرف سوخت و انرژی ویژه ترمزی نیز با افزایش دمای مایع خنککننده در سرعتهای پایین موتور و همچنین کارکرد موتور بهصورت مختلط سوز کاهش معنیداری را نشان دادند. همچنین با افزایش دمای مایع خنک کننده و کارکرد موتور با حالت مختلط سوز بازده حرارتی ترمزی و بازده حجمی به ترتیب افزایش و کاهش معنی داری را نشان دادند. به طورکلی، نتیجه گیری شد که استفاده از موتور به صورت مختلط سوز گازوییل-CNG و دمای مایع خنک کننده 60 درجه سلسیوس در تمامی سرعت ها بهترین نتیجه را روی مشخصه های عملکردی و احتراقی موتور دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
توان ترمزی؛ دمای مایع خنککننده؛ سوختهای گازی؛ عملکرد موتور؛ موتور مختلطسوز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 |