تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,874 |
تعداد مقالات | 19,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,096,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,648,686 |
سنجش تأثیر شدت یادگیری و صرفه مقیاس بر هزینه بخش سلامت کشورهای جهان | ||
اقتصاد و توسعه منطقه ای | ||
مقاله 1، دوره 27، شماره 20، اسفند 1399، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/erd.2021.18814.0 | ||
نویسندگان | ||
سمانه نورانی آزاد* 1؛ فرهاد خدادادکاشی2؛ عرفانه راسخ جهرمی3 | ||
1استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادتمام، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3مربی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی است و تأمین سلامت آن اهمیت زیادی دارد. بهبود و پرورش نیروی انسانی بهنوبه خود وابسته به تأمین مخارج بهداشت و درمان است؛ تجربه کشورهای جهان نشان داده که با افزایش مقیاس تولید، هزینه متوسط به دلیل یادگیری و صرفه مقیاس کاهش مییابد و این امر باعث دسترسی نیروی انسانی به خدمات بهداشت و درمان با سهولت و هزینه کمتر میشود؛ بنابراین سؤال محوری این تحقیق آن است که آیا در بخش بهداشت و درمان مقوله یادگیری مطرح است و آیا هزینههای واحد این بخش با یادگیری و افزایش مقیاس طی زمان کاهش یافته است؟ بدین منظور ضمن بهکارگیری دادههای 187 کشور جهان مستخرج از پایگاه دادهها و اطلاعات بانک جهانی نسبت به کمی نمودن دو مقوله یادگیری و صرفه مقیاس و پاسخگویی به سؤالات تحقیق اقدام میگردد. نتایج تحقیق دلالت بر آن دارد که: اولاً در بخش بهداشت و درمان کشورهای جهان صرفههای مقیاس محقق شده اما هنوز کاملاً تخلیه نشده و میتوان با افزایش تولید از صرفه مقیاس بهرهبرداری نمود؛ ثانیاً در بخش بهداشت و درمان کشورهای جهان فرایند یادگیری تحقق یافته است؛ ثالثاً در کشورهای توسعهیافته ضریب تولید در منحنی یادگیری نزدیک به یک و بیمعنی است؛ یعنی از تمامی صرفههای مقیاس بهرهبرداری شده است ضمناً ضریب یادگیری در سطح بالاتر از متوسط جهانی قرار دارد. درحالیکه در کشورهای درحالتوسعه که ضریب تولید معنیدار بوده و متوسط بازدهی به مقیاس گویای آن است که صرفههای مقیاس کاملاً تخلیه نشده و انتظار میرود با افزایش مقیاس امکان برخورداری از صرفه مقیاس وجود داشته باشد. درمجموع یافتههای تحقیق مؤید آن است که نرخ یادگیری و برخورداری از صرفه مقیاس در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه متفاوت از یکدیگرند؛ اما در این کشورها هر دو مؤلفه نقش کارآمدی در کاهش هزینه دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
منحنی یادگیری ضمن انجام کار؛ صرفه جویی مقیاس؛ بهداشت و درمان؛ تراکم دانش؛ تجربه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |