تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,613 |
تعداد مقالات | 17,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,614,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,147,550 |
آموزش اندیشه برای کودکان در ادبیات داستانی معاصر مصر (مطالعۀ موردی:«تاجربغداد» اثر کامل کیلانی: براساس نظریۀ لبپمن) | ||
زبان و ادبیات عربی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، شهریور 1400، صفحه 104-121 اصل مقاله (1.09 MB) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jallv13.i2.2104-1042 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا حسینی طالمی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
داستان «تاجر بغداد» اثر کامل کیلانی( 1897-1959م ) نویسنده و اندیشمند معاصر مصری است. کیلانی در این اثر، داستان و عناصر داستانی را ابزاری برای آموزش اندیشه و فلسفه برای کودکان بهکارگرفته است. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، هدف اساسی آن است تا با بهرهگیری از مؤلفههای متیولیپمن، این مؤلفههای اندیشه ورزی را ضمن بررسی شیوه بازخوانی این داستانکهن در این اثر داستانی معاصر تحلیل نماید. برنامه فلسفه برای کودکان که بنیانگذار آن لیپمن است، در صدد است تا بهوسیله داستان، نیاز اساسی مخاطبان خردسال را که همان آموزش اندیشه، استدلال، نقد، پرسش از چیستی و چرایی پدیدهها، آموزش استفاده از آموختهها در زمان و مکان مناسب، دریافت پاسخ پس از تأمل و اندیشه، درک ارتباط منطقی بین پدیدهها است، پاسخ دهد. او بهوسیله داستان، کودکان و نوجوانان را از نقدناپذیری، مطلقگرایی و عدم توجه به آراء دیگران پرهیز میدهد. کودکان در فرآیند داستان یاد میگیرند که فرضیهها را به چالش بکشند و استدلالها را بیازمایند و به دنبال حقایق باشند. یافتههای پژوهش، بیانگر این است که کیلانی تلاش میکند تا سبک و محتوای این داستان را در مسیر آموزش تفکر خلّاق و انتقادی طرح نماید. او در این داستان با استفاده از بازی و به شیوۀ گفتوگو، داستان را به جلو رانده است. کودکان در این داستان، دارای شخصیت مستقل هستند. قضاوت قاضی را به چالش میکشند و یا بهرهگیری از استدلالهای منطقی، حقیقت را اثبات میکنند. در حقیقت، میان سبک داستاننویسی کیلانی و نظریۀ لیپمن، نوعی اشتراک و همسویی دیده شده است. هردو، داستان را اساس آموزش قرار داده و مسائل اساسی زندگی را در قالب داستان مطرح و به چالش میکشند و کودکان با استفاده از نقشآفرینی، نحوۀ استدلال، به چالشکشیدن، مفهومسازی و تفکر انتقادی گام در مسیر اندیشه ورزی برمیدارند. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان؛ تفکر کودک؛ نظریۀ متیو لیپمن؛ کامل کیلانی؛ تاجر بغداد | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
29.USA:Kendall/Hunt. Splitter, Laurence (1993). “Philosophy for Children an Important Curriculum, Innovation”, in Matthew Lipman(ed), Thinking Children and Education, USA:Kendall/Hunt. 30.Lipman ,matthew(2003). Thinking in education, second edition. Cambridge: Cambridge University press. 31.مغالطه چیست؟ فصل 5 قسمت 1: درآمد به منطق. تاریخ بازدید: 21/ 3/ 1399 به نشانی اینترنتی http://khccsc.ir/logic/copi/ch5/ch5sec1.htm 32.محمدی، ناهید، خلاقیت و نوآوری: تعریف، مفاهیم، و مدیریت آن، تاریخ بازدید: 19/ 2/ 1399 به نشانی اینترنتی www.mgtsolution.com/show/468246586
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |