تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,607 |
تعداد مقالات | 17,593 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,589,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,125,478 |
قصۀ «معاشران» در تاریخ (فرآیند شکلگیریِ شخصیتِ «معاشر» و بازتاب آن در ادبیات فارسی) | ||
جستارهای نوین ادبی | ||
مقاله 4، دوره 54، شماره 4 - شماره پیاپی 215، اسفند 1400، صفحه 67-90 اصل مقاله (526 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی. | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jls.2022.72866.1174 | ||
نویسندگان | ||
بابک کاویانی سورکی ![]() ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد زبان و ادب یات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
تغییر شرایط تاریخی – فرهنگی و دگرگونی انواع بافتها، باعث فراموشی بخشی از دلالتهای واژۀ «معاشر» شده است. این دلالات گمشده، بر طبق سنجش روابط همنشینی و جانشینیِ واژگان متون، قابل بازشناسی است. فرهنگهای لغت برای واژة «معاشر»، معانی «دوست» و «همنشین» را ضبط کردهاند؛ اما دلالات یاد شده، نه در محور همنشینی و نه در محور جانشینی، نظام معنایی بسیاری از ابیات، از جمله این بیتِ سعدی: «سر کوی ماهرویان همه روز فتنه باشد / ز معربدان و مستان و معاشران و رندان» را پشتیبانی نمیکنند. گویاست که در این بیت، واژة «معاشر» از نظر شمول معنایی، با واژههای «رند»، «مست» و «مُعَربد» همشمول است. واژة «معاشر» در این زمینه به معنی «فردی اهل عشرت، بزم و لهو» در زمینهای غیر اخلاقی است. این معنی هم برای افراد عیاش و هم برای گروهی که شغل آنها «عشرتآفرینی» بوده، به کار میرفته است. برخی از «معاشران» با عنوان «ندیمان معاشر» در دربارها نقش مدیریت و خدمترسانی به میزبانان را در مجالس بزم بر عهده داشتهاند. انوری، یکی از مشاهیر معاشرانِ دربار سلجوقی را با نام «اکرم معاشر» شناسانده است. در این پژوهش، افزون بر معرفی و ریشهشناسی تاریخیِ دلالت جدید «معاشر»، به زیرساختهای شکلگیری «طبقة معاشران» نیز پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معاشر؛ معاشرت؛ طبقة معاشران؛ بافت؛ دلالت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,131 |