آذریزدی، مهدی (1388). قصههای خوب برای بچههای خوب؛ جلد سوم، چاپ سی و پنجم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
2 - استادزاده، زهرا. شکری، یدالله. نقشبندی، شهرام. اسماعیلی، عصمت (1396). "مهارت درک خواندن فارسی آموزان غیر ایرانی: مطالعهی تأثیر کاربرد متون سادهشدهی گلستان بر آن". پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، 6(1)، 135-152.
3 - بهارلوئینژاد، فهیمه (1393). دستیابیپذیری متون اصلی برای فراگیران زبان دوم از طریق سادهسازی متن. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد.
4 - بیجنخان، محمود. محسنی، مهدی (1398). فرهنگ بسامدی بر اساس پیکره متنی زبان فارسی امروز.چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
5 - تقوی، محمد، هادیزاده، محمدجواد (1393). "آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بر پایه رویکرد داستانگویی با تکیهبر داستانهای مثنوی". پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دوره 4(2)، 340-317.
6 – جوادیراد، عطیه (1392). بررسی شاخصهای سادهسازی متنهای کهن ادبی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ مطالعه موردی کلیلهودمنه. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه الزهرا.
7 - حقشناس، علیمحمد، سمیعی (گیلانی)، احمد، وحیدیان کامیار، تقی، داودی، حسین، ذوالفقاری، حسن،سنگری، محمدرضا، عمرانی، غلامرضا، قاسمپور مقدم، حسین، میرجعفری، سید اکبر(1392). زبان فارسی (3). چاپ پانزدهم. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی.
8 - حقی کومله، معصومه (1393). بررسی بهرهگیری از متون ادبی فارسی برای تهیه و تدوین درسنامههای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده)، تهران: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی.
9 - خدادادیان، مهدی ، ابطحی، سیدمهدی (1395). "بهرهگیری از متون ادبی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: ضرورت توجه به مسائل زبانی و ادبی"، مالزی: کنفرانس بینالمللی آیندهپژوهی، علوم انسانی و توسعه،مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا). بازیابی شده در 11 اردیبهشت 1399 از
10 - خدایی لیقوان، عاطفه. (1397). "جایگاه ادبیات در آموزش زبان فارسی". نشریه مطالعات آموزش زبان فارسی، شماره7، 31-46.
11 - دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه. چاپ دوم. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
12 - سلیمیان، احسان. (1393). مبتداسازی در متون ادبی داستانی اصیل و بازنویسی شده. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده)، یزد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یزد.
13 - صفارمقدم، احمد، احدی، حوریه. (1394). "رویکردهای عمده در آموزش خواندن و نقش آنها در «آموزش نوین زبان فارسی". مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان. سال هفتم، شماره 13، 61-88.
14 - طوسی، بهرام (1376). مهارتهای آموزش زبان خارجی و آزمون. چاپ اول. مشهد: انتشارات ترانه.
15 - علیجانی، محمد (1394). حکایتهای قابوسنامه و سیاستنامه. چاپ اول. تهران: انتشارات آریان.
16 ـ عمید، حسن. (1358). فرهنگ فارسی. چاپ اول. تهران: انتشارات امیرکبیر.
17 - قبادیراد، زهرا. (1395). نقد و بررسی کتاب آموزش زبان فارسی بر اساس اصول انگاره نیشن و مک آلیستر و نظرات مک دانو و شاو و کانینگزورث. (پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده)، مشهد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
18 ـ قبول، احسان، غضنفری، صالحه (1401). آموزش نوین خواندن و درک مطلب فارسی برای فارسی آموزان سطح مقدماتی میانی و پیشرفته؛ (نسخه پیش از چاپ، مشهد). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
19 ـ معین، محمد. (1375). فرهنگ فارسی. چاپ دهم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
20 - میردهقان، مهینناز، وکیلیفرد، امیررضا، منتظریراد، زینب، و باقری، فرشته (1395). چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: حوزههای دستور، واژه و کارکرد برای سطوح پایه، میانی و پیشرفته. چاپ اول، تهران: نشر خاموش.
21 - میرزایی حصاریان، محمدباقر.(1390). خواندن و درک مطلب متون فارسی برای فارسی آموزان سطح پیشرفته. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
22 - ورزگر، مینو. فرهادی، حسین. مفتون، پرویز. (1397).
انگلیسی عمومی. چاپ بیست و پنجم. تهران: سمت.
23- Babaee, R., Roselezam, W., & Yahya, W. (2014). “Significance of literature in foreign language teaching”. International Education Studies, 7(4), 80-85.
24- Blau, E. K. (1982). “The effect of syntax on readability for ESL students in Puerto Rico”. TESOL Quarterly, 16, 517–526.
25- Brigg, P. (2015). Modifying input in extensive reading: Elaborating and glossing. [Unpublished master’s thesis], Faculty of Human Sciences, MacquarieUniversity,Retrievedfromhttps://www.researchonline.mq.edu.au/vital/access/services/Download/mq:44584/SOURCE1.
26- Bingel, J. (2018). Personalized and adaptive text simplification. [Unpublished Doctoral dissertation]. University of Copenhagen, Retrieved from https://jbingel.github.io/files/Joachim_Bingel_PhD_Thesis_1.0.pdf.
27- Cambridge English Assessment. (2014). C1 advanced handbook for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
28- Council of Europe. (2001). The common European framework of reference for languages: Learning, teaching and assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
29- Hidayat, N., & Setiawan, S. (2020). Developing, supporting reading materials for English subject. IDEAS: Journal on English Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 8(1), 175 - 188. doi:https://doi.org/10.24256/ideas.v8i1.1335
30- Maxwell, S. (2011). The effect of two types of text modification on English language learners' reading comprehension: Simplification versus elaboration. [Unpublished master’s thesis]. Hamline University.
31- Paetzold, G., & Specia, L. (2015). Lexenstein: A framework for lexical simplification. Paper presented at The 53rd Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics and The 7th International Joint Conference on Natural Language Processing, Beijing.
32- Setyowati, H., & Sugirin, S. (2021). Developing reading materials based on the student’s multiple intelligence types for junior high school students. Celt: A Journal of Culture, English Language Teaching & Literature, 19(2), 244 - 256. doi:https://doi.org/10.24167/celt.v19i2.2066
33- Tomlinson, B. (2013). Introduction: Are materials developing? In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (1-17). London: Bloomsbury Academic.