تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 1,613 |
تعداد مقالات | 17,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,615,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,122 |
ساده سازی و به کارگیری حکایتی منتخب از قابوس نامه در مهارت خواندن برای فارسی آموزان سطح فروپیشرفته و بازخورد انعکاسی مخاطب | ||
زبانشناسی و گویش های خراسان | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlkd.2022.73946.1073 | ||
نویسندگان | ||
عطیه کامیابی گل ![]() ![]() | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
تهیه و تدوین مواد آموزشی برمبنای اصول علمی، یکی از اهداف کلان نظام در سند نقشه جامع علمی کشور محسوب می شود. با توجه به نیاز روزافزون به این منابع، متأسفانه امروزه با کمبود مطالب آموزشی سطحبندی شده و کارآمد، برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان مواجه هستیم. هدف پژوهش حاضر، ارائه متنی ساده شده از حکایات «قابوس نامه» برای مهارت خواندن فارسی در سطح فروپیشرفته است . این پژوهش به روش کتابخانهای، تحلیلی و میدانی صورت گرفت. بدین منظور، در بخش ساده سازی، چارچوب های پیشنهادی مکس ول (2011) و پتزولد و اسپسیا (2015) بر روی یک حکایت قابوس نامه، اعمال شد. در بخش میدانی برای سنجش بازخورد مدرسان، از مصاحبه کتبی نیمه ساختار یافته استفاده شد.متن انتخابی داستان کوتاهی با مضمون جهانی است که می توان از آن جهت تفهیم ضرب المثل و اصطلاحات رایج در زبان فارسی به فارسیآموزان بهره برد. تمامی مدرسان شرکتکننده در این پژوهش پس از بررسی بازخورد فارسی آموزان از مطالعه متن و حل تمرین های مربوطه، متناسب بودن موضوع متن انتخابی با نیاز فارسی آموز (درک ضرب المثل و نکات فرهنگی مستتر درس و مشاهده کاربرد آن در بافت واقعی زبان) را تائید کردند و طبق گزارش مدرسان، ساختار نحوی و واژگانی متن ها برای 19 نفر از مجموع 25 فارسی آموز قابلدرک بوده که نشان گر سطح دشواری مناسب متن های ساده سازی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قابوس نامه؛ سطح فروپیشرفته؛ مهارت خواندن؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ سادهسازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 |