تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,326,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,562,403 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی | ||
اقتصاد و توسعه منطقه ای | ||
مقاله 6، دوره 28، پاییز و زمستان 22، اسفند 1400، صفحه 131-156 اصل مقاله (775.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/erd.2022.69624.1029 | ||
نویسندگان | ||
سیدامیر نصری1؛ ناصر صفایی* 2؛ علی اقبالی3 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده بحث در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، اهمیت و نقش آن در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها یکی از مباحث مهم توسعۀ اقتصادی است. درواقع موتور محرکۀ جهانیشدن در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع را میتوان بهنوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست که در ظهور جامعۀ شبکهای و آگاهی بین کشوری بسیار مؤثر بوده و عامل محرک ایجاد بازارهای جهانی است. شرکتهای کوچک و متوسط با توجه به رشد و توسعه پژوهشهای آکادمیک در حوزه فناوریهای برتر، در تشویق کارآفرینی و شکوفایی اقتصادی کشورها نقش مهمی ایفا میکنند. بنابراین پاسخ به این سؤال ضروری است که چه عواملی سبب موفقیت این شرکتهای حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهند شد. در این پژوهش عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی شده است. به همین منظور در تحقیق حاضر عوامل موفقیت ابن شرکتها با استفاده از روش تئوری فازی اولویتبندی شده است. در این راستا 21 شاخص در 5 دستۀ مختلف با استفاده از نظرات خبرگان و تحقیقات پیشین در ایران و سایر کشورها استخراج شد و در یکی از شهرهای نزدیک پایتخت ایران (قم) مورد ارزیابی قرار گرفت. هدف این تحقیق، ارزیابی تأثیر عوامل و شاخصهای بومی در موفقیت شرکتهای فعال در این حوزه و مقایسۀ آن با فاکتورهای کلیدی عمومی در سایر نقاط جهان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که عوامل مدیریتی و درونسازمانی، عوامل تکنولوژیکی و بازاریابی، هزینههای مالی، سیاستهای دولت و شاخصهای بومی به ترتیب بهعنوان مهمترین شاخصهای اصلی و مشارکت کارکنان و کارگروهی، تمرکز بر نیازهای مشتری، وضعیت اقتصادی کشور، تعارض منافع شرکتهای خصوصی و دولتی و صنعتی بودن استان به ترتیب بهعنوان مهمترین زیر شاخصهای موفقیت شرکتهای این حوزه نقش ایفا میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ رشد اقتصادی؛ عوامل بحرانی موفقیت؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alreemy, Z.; Chang, V.; Walters, R & Wills, G. (2016). Critical success factors (CSFs) for information technology governance (ITG), International Journal of Information Management 36(5), 907-916.
Canarella, G., & Miller, S. (2017). The determinants of growth in the U.S. information and communication technology (ICT) industry a firm-level analysis, Economic Modelling, 70(3), 259-271.
Carlucci, D & Schiuma, G. (2008). Applying the analytic network process to disclose knowledge assets value creation dynamics, Expert systems with applications, 36(4), 7687-7694.
Chen.H-C, C. C.-W., & W. C.-R. (2008). Using expert technology to select unstable slicing machine to control wafer slicing quality via fuzzy AHP. Expert Systems with Applications, 34(11), 2210–2220.
Choy Chong, S. (2006). "KM critical success factors: A comparison of perceived importance versus implementation in Malaysian ICT companies", The Learning Organization, 13(3), 230-256.
Chung, W.; Jo, Y., & Lee, D. (2020). Where should ICT startup companies be established? Efficiency comparison between cluster types. Telematics and Informatics, 56(3), 1-30.
Edquist, H.,& Henrekson. M. (2017). Swedish Lessons: How Important are ICT and Rand to Economic Growth. Structural Change and Economic Dynamics, 42(3), 1-12.
Hong, J. (2016). Causal relationship between ICT R&D investment and economic growth in KoreaTechnol, Technological Forecasting and Social Change, 11(1), 70-75.
Igari, N. (2014). How to successfully promote ICT usage: A comparative analysis of Denmark and Japan. Telematics and Informatic, 31(1), 115-125.
Jakobs, K. (2017). Two dimensions of success in ICT standardization, ICT Express, 3(1), 85-89.
Linstone, H.A.; Turo & M. (2002). The Delphi Method Techniques and Applications.OnlineAvaliable: www.inei.org.br/inovateca/estudos-pesquisas eminovacao/Delphibook.pdf
Mahmoudi Tabar, M.; Sotoodeh, S., & Boudlaie, H. (2021). Identifying the effective factors of innovative marketing in SMEs in the IT industry. Journal of Entrepreneurship Development. 14(2), 81-98.
Maresova, P., & Kacetl, J. (2014). Innovations in ICT in the Czech Republic with Focus on a Chosen region. Social and Behavioral Sciences, 109(6), 679 – 683.
Marinescu, M., & TraianPele, D. (2012). Modelling-the-Strategic-Success-Factors-of-the-Romanian-ICT-based-Companies, Social and Behavioral Sciences, 58(7), 1111 – 1120.
Moinian, B. Eliasi.; M. Soufi, J., & Naghavi, M. (2021). Developing a Knowledge Worker Retention Model in Knowledge-Based Companies (Case Study: IT, Communication, and Biotechnology Companies). Journal of sustainable human resource management. 3(1), 89-111.
Nieble, T. (2018). ICT and economic growt comparing developing, emerging and developed countries. World Development. 104(5), 197–211.
Niknam, O.; Darvishi, Z.; Moghaddam, Y., & Sedghiani, J. (2021). Designing and explaining the Sustainable Belongings Model of New Generation Employees through Grounded Theory (A Study in Information and Communication Technology Business), Journal of Research in human resource management, 44(8), 1-24.
Njoh, A. (2019). The relationship between modern Information and Communications Technologies (ICTs) and development in Africa, Utilities Policy, 50(1), 83-90
Park, J.; Kim, Y., & Kim. M. (2017). Investigating factors influencing the market success or failure of IT services in Korea, International Journal of Information Management, 37(8), 1418-1427.
Ruivo, P.; Rodrigues, J.; Neto, M.; Oliveira, M., & Johansson, T. (2015). Defining a framework for the development of ICT services nearshoring in Portugal, Computer Science, 64(2), 140-145.
Saaty, T.L. (1999). Fundamentals of the analytic network process", Proceedings of ISAHP 1999, Kobe, Japan.
Sadok, M.; Chatta, R & Bednar, P. (2016). ICT for development in Tunisia: “Going the last mile". Technology in Society, 46(1), 63-69.
Sadorsky, P. (2012). Information communication technology and electricity consumption in emerging economies, Energy Policy, 48(2), 130-136.
Safaie, N.; Ghazavi, N.; Sarabadani, A., & Nasri, S. (2021)."Analysis of the effects of covid-19 virus on the import, export and labor in iran using system dynamic approach", Journal of Control, 14(5), 107-120. (In persian)
Safaie, N.; Hedayati, S.; Nasri, S. & Mirzaei, M. (2021). Analyzing the Effectiveness of EU Climate Policies by Simulating Scenarios to Reduce Carbon Emissions from 2021 to 2030 and Its Impacts on Iranian Environmental Strategic Policies Using a System Dynamics Approach, Journal of Iran Futures Studies, 6(1), 127-149. (In persian) Vahidinia, E.; Hosseinzade, M.; Hosseini, H., & Abdolvand, N. (2020). Explaining the Coopetition Model for Market Entry in the ICT Sector. Journal of Business Administration Researches. 12(2), 511-533.
Wang H.; Tian M.; Zhang Y., & Wang Z. (2021). The Impact of R&D Strategy on Firm Performance of ICT Companies in China.
Yongjo, M.; ChangLee, K.; SungLee, D., & Hahn, M. (2015). Empirical analysis of roles of perceived leadership styles and trust on team members’ creativity: Evidence from Korean ICT companies. Computers in Human Behavior, 42(1), 149-156.
Zare, M.; Aghaie, A.; Asl Hadad, A., & Samimi, Y. (2019). Service Quality Management Modeling, Controlling and Upgrading as well as Communications and Information Technology Enhancement through Conducting a Case Study in the Parent Telecommunications Network of Iran, Journal of Control, 13(6), 9-20.
Zhang, F & Li, D. (2018). Regional ICT access and entrepreneurship: Evidence from China. Information & Management, 55(4), 188–198. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |