تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,875 |
تعداد مقالات | 19,730 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,574,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,705,878 |
اثربخشی تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانشآموزان متوسطه اول (مطالعهای از نوع تک آزمودنی) | ||
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، تیر 1401، صفحه 5-24 اصل مقاله (399.84 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/tpccp.2022.36976.0 | ||
نویسندگان | ||
حمیده محمودی1؛ بهروز مهرام* 2؛ فاطمه حاجی اربابی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استادیار گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه اول بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح مطالعات تک موردی بود. از میان دختران پایه هشتم شهر مشهد، دو آزمودنی با روش هدفمند جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. این دو آزمودنی به ترتیب 4 و 7 جلسه آموزش سنتی را دریافت و بعد از هر جلسه آزمونهای نگرش و اضطراب ریاضی را تکمیل کردند. با استفاده از این داده ها، خط پایه برای هر دانشآموز تعیین شد. پس از مشخص شدن خط پایه هر دانشآموز؛ تنفس ریتمیک همراه با آموزش ریاضی به آزمودنیها ارائه و از موسیقی و تن آرامی نیز بهرهگیری شد. آزمودنیها به ترتیب 6 و 3 جلسه با استفاده از این شیوه آموزش دیدند. در پایان هر جلسه از آزمونی ها خواسته شد به ابزارهای پژوهش پاسخ بدهند. همچنین برای پیگیری اثرات مداخله، آزمودنی حدود یک ماه پس از اتمام آموزش مجدداً به مقیاس های نگرش ریاضی و اضطراب پاسخ دادند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزش تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز در افزایش نمرات نگرش به ریاضی (با شاخص های دلتای 68/48 و 11/3 به ترتیب برای دو آزمودنی) و کاهش نمرات اضطراب ریاضی (با شاخص های دلتای 18/2 و 2 به ترتیب برای دو آزمودنی) موثر بوده است. به طور کلی، نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت تدریس تلقینزدایی مبتنی بر دو نیمکره مغز بر نگرش به ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تلقین زدایی؛ تدریس مبتنی بر دو نیمکره مغز؛ نگرش به ریاضی؛ اضطراب ریاضی | ||
مراجع | ||
Aghaei, S. (2014). Investigating The Relationship Between Mathematical Self- efficacy And Mathematical Anxiety With Mathematical Performancein Third Gard Middle School Students. In Rasht In The Academic Year of 2011-2012., Unpublished Masters Thesis, Urmia University. Aydin, D., & Aytekin, C. (2019). Controlling mathematics anxiety by the views of guidance and psychological counseling candidates. European Journal of Educational Research, 8(2), 421-431. Caine, R. N., & Caine, G. (1991). Making connections: Teaching and the human brain. Caine, R. N., Caine, G., McClintic, C., & Klimek, K. (2005). 12 brain/mind learning principles in action: The fieldbook for making connections, teaching, and the human brain: Corwin Press. Caine, R. N., Caine, G., McClintic, C., & Klimek, K. J. (2009). 12 brain/mind learning principles in action: Developing executive functions of the human brain: Corwin Press. Colliander, H., & Fejes, A. (2021). The re-emergence of Suggestopedia: teaching a second language to adult migrants in Sweden. Language, Culture and Curriculum, 34(1), 51-64. Davadas, S. D., & Lay, Y. F. (2020). Contributing Factors of Secondary Students' Attitude towards Mathematics. European Journal of Educational Research, 9(2), 489-498. Ernstein, E. S., & Hankins, F. P. (2013). Fundamentals, Principles And Issues Of The Curriculum. Tehran: Islamic Azad University, Science And Research Branch. Fardaei Benam, K., & Farzad, V. (2012). Structural Validity of Aiken’s Science Attitude Scale. Journal of Applied Psychology, 6(3 (23), 69-84. Ghafoor, K. A., & Kurukkan, A. (2015). Why High School Students Feel Mathematics Difficult? An Exploration of Affective Beliefs. Online Submission. Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Scofield, J. E. (2021). In-class attention, spatial ability, and mathematics anxiety predict across-grade gains in adolescents’ mathematics achievement. Journal of educational psychology, 113(4), 754-769. Hassanabadi, H. R. (2019). Data analysis in single case experimental design studies. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ), 7(12), 291-306. Jackson, W. H. (2008). The application of accelerated learning techniques to an e-learning training program in the retail industry. Capella University. Kundu, A., & Ghose, A. (2016). The relationship between attitude towards and achievement in mathematics among higher secondary students. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3(6), 69-74. Malanchini, M., Rimfeld, K., Wang, Z., Petrill, S. A., Tucker-Drob, E. M., Plomin, R., & Kovas, Y. (2020). Genetic factors underlie the association between anxiety, attitudes and performance in mathematics. Translational psychiatry, 10(1), 1-11. Mathai, M. J. (2014). Perceptions and lived experiences of traditional community college developmental mathematics students. University of Phoenix. Mazana, M. Y., Montero, C. S., & Casmir, R. O. (2019). Investigating Students’ Attitude towards Learning Mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 207-231. Miller, J. P. (2008). Curriculum Theories (Sixth Edition, Translated By Mahmoud Mehr Mohammadi). Tehran: Samat. Resabala Encalada, K. I. (2000). DE LICENCIATURA EN LINGÜÍSTICA APLICADA. Freeman, 500, 85. Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching: Cambridge university press. Roshanzadeh, F. (2015). Comparison Of The First Female High School Students With Strong And Weak Mathematical Attitude And Mathematical Self-efficacy Of Shush City. Unpublished Masters Thesis. Roshchina, Y., Roshchin, S., & Rudakov, V. (2017). The demand for massive open online courses (MOOC): Evidence from Russian education. Voprosy obrazovaniya/Educational Studies Moscow No 1, 2018. Shokrani, M. (2002). Construction and validation of students' math anxiety scale and review of some factors related to math anxiety. (Master Thesis), University of Tehran. Suárez-Pellicioni, M., Núñez-Peña, M. I., & Colomé, À. (2016). Math anxiety: A review of its cognitive consequences, psychophysiological correlates, and brain bases. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 16(1), 3-22. Tamura, F. (1983). The Development of Community Language Learning, The Silent Way and Suggestopedia in Comparison with Other Methods. Trends in Language Methodology in the US, 13-23. Tuncer, M., & Yilmaz, Ö. (2020). Relations attitude towards mathematics lesson: anxiety and academic success. REDIMAT, 9(2), 173-195. Wolfe, P. (2010). Brain matters: Translating research into classroom practice: ASCD. Zaki, M. A. (2011). Students’ Attitude Toward Mathematics And Relationship to Exam Anxiety(Case:male and female high school students of governmental high schools of the city of Isfahan). Journal of Psychological Studies, 7(3), 153-181. Zan, R., Brown, L., Evans, J., & Hannula, M. S. (2006). Affect in mathematics education: An introduction. Educational studies in mathematics, 113-121. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |