تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,776 |
تعداد مقالات | 18,924 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,744,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,008,805 |
ارزشیابی طرح حلقههای کتابخوانی سوادآموزان نهضت سوادآموزی استان خوزستان براساس الگوی سیپ | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23، خرداد 1401، صفحه 186-204 اصل مقاله (562.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/infosci.2022.68484.1006 | ||
نویسندگان | ||
سید منصور مرعشی ![]() ![]() | ||
1دانشیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست؛ بلکه کمک کردن به انسان و رشد کامل اوست. هدف این پژوهش، ارزیابی فعالیتهای حلقههای کتابخوانی کمسوادان استان خوزستان براساس الگوی ارزشیابی سیپ بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با روشی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و پشتیبانان آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی استان خوزستان و همچنین سوادآموزانی بود که در طرح حلقههای کتابخوانی سازمان نهضت سوادآموزی استان خوزستان مشارکت داشتهاند. حجم نمونه، در مجموع 300 نفر بودند که به دو شیوه گلوله برفی و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS22 و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش گروهها در مورد کیفیت شاخص کل فعالیتهای حلقههای کتابخوانی، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p، 226/3 = F). آزمون توکی نشان داد که مدیران و کارشناسان با میانگین (98/1 از 34/2،05/0>015/0=P)، بهطور معناداری کیفیت شاخص کل فعالیتهای آموزشی حلقههای کتابخوانی را پایینتر از سوادآموزان با میانگین (32/2 از 34/2) ارزیابی کردهاند. نتیجه گیری: ملاکهای نیازها و اهداف، منابع انسانی، روشهای آموزشی، محتوای آموزشی و مشارکت آموزشی در سطح مطلوب؛ و ملاکهای آمادهسازی زمینههای فرهنگی و انگیزشی برنامه، منابع علمی و اطلاعاتی، منابع مالی و کالبدی، خطمشی و آییننامههای آموزشی برنامه در سطح متوسط به بالا و ملاکهای آمادگی زمینههای اجرایی در سطح متوسط به پایین ارزشیابی شد. عملکرد کلی فعالیتهای حلقههای کتابخوانی در استان خوزستان متوسط به بالا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی آموزشی؛ الگوی سیپ؛ حلقه های کتاب خوانی؛ نهضت سواد آموزی | ||
مراجع | ||
اخلاقی، فائزه؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ خوشگام، معصومه؛ محبی، نوشین (۱۳۹۰). ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزشی در آموزش عالی با استفاده از الگوی سیپ. نشریه مدیریت اطلاعات سلامت، ۸ (۸)، ۶۲۱-۶۲۹ بازیابی شده در تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ از: http://him.mui.ac.ir/index.php/him/issue/view/22
تاجآبادی، رضا (۱۳۸۶) نقش کتابخانههای عمومی در عدم بازگشت نوسوادان به دوران بیسوادی و تقویت سواد آنها. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. ۱۸ (۱)، ۱۶۷-۱۸۴. بازیابی شده در تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ از: http://nastinfo.nlai.ir/issue_57_65.htmlحسنی، رفیق (۱۳۹۶). تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی. فصلنامه تعلیم و تربیت.۳۳ (۲)، ۸۲-۹۹ بازیابی شده در تاریخ ۳۱/۵/۱۴۰۰ از: http://qjoe.ir/browse.php?mag_id=14&slc_lang=fa&sid=1
سودانی، منصور (۱۳۹۸). ارزیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی در مدارس متوسطه اهواز بر اساس الگوی ارزیابی سیپ. مجله دستآوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز.۴ (۱) ۱۱۱-۱۳۰ . Doi: 10.22055/PSY.2019.23682.1909
عسگری، اردشیر؛ قنبری، سیروس (۱۳۸۴). بررسی عوامل مؤثر در جذب افراد زیر ۴۰ سال بازمانده از تحصیل در استان همدان. طرح پژوهشی. تهران: دفتر برنامهریزی و مشارکتهای بین بخشی سازمان نهضت سوادآموزی.
عصاره، علیرضا؛ مدرسی سریزدی، آسیهالسادات؛ رضازاده بهادران، حمیدرضا (۱۳۹۳). ارزیابی نحوه اجرای طرح مدارس هوشمند در استان یزد بر اساس الگوی سیپ، فصلنامه خانواده و پژوهش، ۱۱ (۴)، ۵۵-۳۸. بازیابی شده در تاریخ ۳۱/۵/۱۴۰۰ از http://qjfr.ir/browse.php?mag_id=6&slc_lang=fa&sid=1
فتاحی، رحمتاله (۱۳۷۱). طرحی برای حفظ تداوم سوادآموزی و جلوگیری از بازگشت به بیسوادی. فصلنامه پیام کتابخانه، ۲ (۴)، ۲۱-۱۷. بازیابی شده در تاریخ ۲۰/۴/۱۴۰۰ از https://publij.ir/browse.php?mag_id=23&slc_lang=fa&sid=1
کردنوقابی، رسول؛ مرادی، شهریار؛ دلفان بیانوند، آرزو (۱۳۹۸). عوامل پیشبینی کننده رجعت به بیسوادی در سوادآموختگان دوره سوادآموزی، دوفصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش، ۱۲ (۱)، ۶۵-۵۴. بازیابی شده در تاریخ 20/04/1400 از: http://www.iase-jrn.ir/issue_6680_6681.html
مکارم، عباس؛ موحد، ترانه؛ سرآبادانی، جواد؛، شاکری، محمدتقی؛ تکتم اسدیان لالیمی؛ اسلامی، ندا (۱۳۹۳). ارزشیابی وضعیت آموزش در بخش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشکده دندانپزشکی مشهد با کمک الگوی ارزشیابی سیپ. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، ۱۳ (۴)، ۳۶۲-۳۴۷. DOI:10.22038/JMDS.2014.3312
مرعشی، سید منصور؛ و قائدی، یحیی (۱۳۹۵). مبانی و کارکردهای حلقههای کندوکاو. انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Clarke, L.W., & Holwadel, J. (2007). Help! What is wrong with these literature circles and how can we fix them? The Reading Teacher, 61(1), 20-29. https://ila.onlinelibrary.wiley.com/toc/19362714/2007/61/1 Retrieved on: 2021/25/6 Dalie, S.O. (2001). Students becoming real readers: Literature circles in high school English classes, in Ericson, B.O. (Ed.), Teaching Reading in High School English Classes. Urbana: NCTE, 84-100 Retrieved on 2021/25/6 Daniels, H. (1994). Literature circles: Voice and choice in the student centered classroom. York, Maine: Stenhouse Publishers. Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in the student-centered classroom. York, ME: Stenhouse Daniels, H. & Steineke, N. (2004). Mini-Lessons for Literature Circles. Portsmouth: Heinemann. Daniels, H (2006). “Rethinking intervention: Changing the cultures of schooling”. Emotional and Behavioural Difficulties. 11(2), 105-120. https://www.tandfonline.com/toc/rebd20/11/2?nav=tocList Retrieved on: 2021/25/6 Fall, R.; Webb, N.; Chudowsky, N. (2000). "Group discussion and large-scale language arts assessment: Effects on students' comprehension". American Educational Research Journal. 37 (4), 911–942. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/00028312037004911 Retrieved on: 2021/25/6 Harste, J., Short, K. and Burke, C. (1988). Creating Classrooms for Authors: The Reading-Writing Connection. Portsmouth: Heinemann Retrieved on: 2021/25/6 Hill, B.C., Johnson, N.J., & Schlick Noe, K.L. (1995). Literature Circles and Response. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers, Inc. Hill, B.C., Schlick Noe, K.L. & Johnson, N.J. (2001). Literature Circles Resource. Hill, B.C., Schlick Noe, K.L., and King, J.A. (2003). Literature Circles in Middle School: One Teacher's Journey. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers, Inc. Irawati, D& Dini, M. (2016). Effectiveness of Literature Circles on Students’ Reading Comprehension.IJOLTL (2016), 1(3), 179-192. https://ijotl-tl.soloclcs.org/index.php/ijoltl/article/view/183 Retrieved on: 2021/25/6 Jacobs, M (2015), "Using literature circles to increase reading comprehension and student motivation". Theses and Dissertations. 568. https://rdw.rowan.edu/etd/568 Retrieved on: 2021/25/6 Keegan, S. & Shrake, K. (1991). Literature study groups: An alternative to ability Lasway, Rest, B.P. (1992). Barriers to participation of New Literate Adults in the Literacy Program in Tanzania. Toronto: University of Toronto. P: 346. Lehman, B.A., & Scharer, P. L. (1996). Reading alone, talking together: The role of discussion in developing literary awareness. The Reading Teacher, 50(1), 26-35. https://www.jstor.org/stable/i20201698?refreqid=excelsior%3Aa80d38e181d8093723209eeacd76bdde Retrieved on: 2021/25/6 Long, T.W., & Gove, M. K. (2003). How engagement strategies and literature circles promote critical response in a fourth-grade urban classroom. The Reading Teacher, 57(4), 350-360. https://www.jstor.org/stable/i20205364?refreqid=excelsior%3A435bf06a89dcc082fd96d4c852e15309 Retrieved on: 2021/25/6 Mark, P.L. (2007). Building a Community of EFL Readers: Setting up Literature Circles in a Japanese University. In K. Bradford-Watts (Ed.) JALT 2006 Conference Proceedings. Tokyo: JALT. https://jalt-publications.org/articles/25719-access-jalt2005-proceedings-articles-here Retrieved on: 2021/25/6 Muniroh, S. (2010). College Students' Attitudes towards Literature Circle. In B.Y. Cahyono (Ed.), The Teaching of English Language Skills and English Language Components (chapter 8). Malang: State University of Malang Press. Schlick Noe, K.L. & Johnson, N.J. (1999). Getting Started With Literature Circles. Norwood, MA: Christopher-Gordon Publishers, Inc. Sai, M & Hsu, j.y (2007) Multiple Intelligence Literature Circles: A JFL and an EFL Experience, ERIC Clearinghouse. Short, K., and Pierce, K.M. (1990). Talking About Books: Creating Literate Communities. Portsmouth: Heinemann. Stabile, C. (2009). Are Literature Circles an Effective Reading Strategy for Struggling Readers? A Master's Research Paper. Department of Teacher Education. Ohio University, (online) Rezaii, A., & Izadi, S. (2012). The Social Causes of Illiteracy in Iran. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 46, 5631–5634. https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/1 Retrieved on: 2021/25/6 Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |