تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,872 |
تعداد مقالات | 19,702 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,500,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,586,230 |
بررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات وسایلنقلیه سنگین در راههای برونشهری با استفاده از رگرسیون لاجیت | ||
مهندسی عمران فردوسی | ||
مقاله 6، دوره 35، شماره 2 - شماره پیاپی 38، شهریور 1401، صفحه 75-86 اصل مقاله (848.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jfcei.2022.73927.1093 | ||
نویسندگان | ||
ایرج برگ گل* 1؛ محمد رحمانی نژاد اصیل2؛ سعید فاطمی3؛ سید امیر سعادتجو4 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان | ||
2دانشکده عمران، راه و ترابری، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان | ||
3گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد وسایلنقلیه در راههای برونشهری، تصادفات رانندگی یکی از مهمترین مشکلات سیستم حمل و نقل می باشد. وسایلنقلیه سنگین تاثیر زیادی در پیشرفت اقتصادی کشورهای درحال توسعه مانند ایران دارند. وسایلنقلیه سنگین حجم زیادی از کالا را در داخل کشور جابهجا میکند. راههای برونشهری در استان گیلان، بهدلیل امکان بازرگانی با کشورهای حاشیه دریایخزر و وجود زمینهای کشاورزی، تردد حجم زیادی از وسایلنقلیه سنگین را تجربه میکنند. این پژوهش به بررسی تصادفات وسایلنقلیه سنگین در راههای برونشهری و بررسی عوامل تاثیرگذار بر شدت تصادف با استفاده از آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف و آزمون فریدمن و همچنین رگرسیون لاجیت میپردازد. نتایج نشان میدهد وجود قوس در هندسهراه، برخورد جلوبهجلو، تصادفات ساعات غیراوج ( یک تا شش صبح) و ساعات اوج عصر ( 19 تا نیمه شب)، بومیبودن راننده و برخورد با ماشین آلاتکشاورزی باعث افزایش شدت تصادفات میشود. همچنین موتورسواران آسیبپذیرترین کاربران راه در برخورد با وسایلنقلیه سنگین هستند. از سوی دیگر، عواملی نظیر وجود میانهراه، نوع برخورد بغلبهبغل و آب و هوای صاف باعث کاهش شدت تصادفات میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شدت تصادفات؛ وسایلنقلیه سنگین؛ راههای برونشهری؛ رگرسیون لاجیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |