تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,796,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,092,396 |
مفهومسازی احساسات براساس طرحوارههای تصوری در رمان «مسری الغرانیق فی مدن العقیق» | ||
زبان و ادبیات عربی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 27، اسفند 1400، صفحه 84-102 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jallv13.i4.2108-1071 | ||
نویسندگان | ||
طیبه فتحی ایرانشاهی1؛ سید محمود میرزایی الحسینی* 2؛ شیرین پورابراهیم3 | ||
1دانش آموخته دکتری گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان، خرم آباد | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
احساسات از مفاهیم انتزاعی قابلتأمل در بررسیهای معناشناسان شناختی است. زبان بشر، کلامی یا نوشتاری، نمودی است که تا حدودی پرده از راز مفهومسازیهای مربوط به مفاهیم پیچیده انتزاعی از جمله مفاهیم عاطفی برمیدارد. طرحوارههای تصوری که مبتنیبر شناخت مجسم و تجربهبنیادند، سازوکار اصلی بسیاری از چنین مفهومسازیهاست. از طرفی، زبان ادبی و متون روایی بازتاب گستردة حوزههای انتزاعی مربوط به احساساند؛ بنابراین بررسی طرحوارههای تصوری در یک متن ادبی میتواند ما را به جنبههایی از نظام احساسی عاطفی حاکم بر آن متن ادبی و روایی رهنمون کند. پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل طرحوارههای تصوری حوزۀ احساسات در رمان «مسری الغرانیق فی مدن العقیق» اثر أمیمة الخمیس (نویسنده سعودی) در چهارچوب نظریة طرحوارة تصوری لیکاف و جانسون (1987) میپردازد. ضرورت و اهداف پژوهش حاضر شناخت ذهنیت نویسنده و نظام فکری وی با استفاده از ابزار زبانی موجود در متن رمان است که در باب حوزۀ احساسات به کار رفته است. مسألة این است که طرحوارههای موجود در متن کداماند و چگونه به مفهومسازی احساسات در ذهن مخاطب کمک میکنند و با درونمایة داستان چه ارتباطی دارند. برای این منظور، طرحوارههای مربوط به احساسات از متن مذکور به روش نمونهگیری هدفمند استخراج و در چهارچوب نظریه طرحوارههای تصوری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد نویسنده با بهکارگیری ایزارهای معنیساز (صورتهای زبانی موجود در متن)، توانستهاست به احساسات مدنظر خود عینیت بخشد. این صورتها طرحواره بنیاد و شامل طرحوارههای حجمی، مقدار، حرکتی و مسیر، جهتی، دور و نزدیک و قدرتی میباشند. این طرحوارهها مفاهیم احساسی را اغلب بهطور استعاری، در متن منعکس میکند و در ذهن خواننده برمیانگیزند. همچنین، این مفهومسازیهای طرحواره -بنیاد همراه با ذهنیت و اندیشۀ عقلگرای راوی و نویسنده است | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة طرحوارههای تصوری؛ حوزة مفهومی احساس؛ متون ادبی؛ أمیمة الخمیس؛ مسری الغرانیق فی مدن العقیق | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
doi:10.1515/9783110219197.3.323))
(doi: 10.22108/nrgs.2017.85874).
10.1017/CBO9781139173865.013): (doi
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |