تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,844 |
تعداد مقالات | 19,488 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,266,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,493,459 |
تعیین مناسبترین مکان احداث ایستگاه دوچرخه اشتراکی با رویکرد حملونقل پایدار (منطقه دو شهر کرمان) | ||
جغرافیا و توسعه فضای شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jgusd.2022.73401.1126 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی فرقانی* 1؛ رسول عربپور2؛ زین العابدین صادقی3 | ||
1دانشیار بخش مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران . | ||
3دانشیار، بخش اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
مسائل حملونقل در رویکردی با عنوان توسعه پایدار با تمرکز بر سه زمینه زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی تحلیل میشوند که خود منجر به توسعه رویکرد جدیدی با تکیهبر مفهوم حملونقل پایدار شده است. در این رویکرد استفاده از منابع حملونقلی جامعه با توجه به نیازهای نسلهای آینده صورت میگیرد. جهت رسیدن به یک شبکه حملونقل پایدار، حالتهای مختلف جایگزین حملونقل باید قابل دسترسی باشد. مشکلات ناشی از حملونقل ازجمله آلودگی هوا، ترافیک سنگین و رشد بیحساب استفاده از وسایل نقلیه موتوری ازیکطرف و مزایایی از قبیل سرمایه گزاری کمتر، همخوانی بالا با محیطزیست و مصرف درخور انرژی و رشد هوشمند شهرها سامانههای دوچرخه اشتراکی را برای سفرهای درونشهری موردتوجه برنامه ریزان شهری قرار داده است. یک عامل مهم در موفقیت سامانههای دوچرخه اشتراکی مکان ایستگاه دوچرخه اشتراکی در رابطه با معیارهای مختلف درخواست سفر است. بنابراین ایستگاه دوچرخه اشتراکی باید در مناطقی ایجاد شود که بتواند بالاترین عملکرد را داشته باشد. روش تحقیق در این پژوهش، بر اساس روش و ماهیت توصیفی و بر اساس هدف کاربردی است. پس از مشخص شدن معیارهای مؤثر (15 معیار) در امر تعیین مناسبترین مکان ایستگاه دوچرخه اشتراکی در منطقه دو شهر کرمان که با توجه به محدوده موردمطالعه گزینش گردید. ضریب اهمیت معیارهای موردمطالعه طبق نظر کارشناسان و خبرگان دارای تجربه در این زمینه از روش AHP تعیینشده است. سپس بهمنظور به دست آوردن گزینههای ایستگاه دوچرخه اشتراکی لایههای اطلاعاتی ترکیبشده و همچنین وزنهای بهدستآمده از تحلیل سلسلهمراتبی وارد شده اند؛ و با استفاده از توابع و ابزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی دادهها تجزیهوتحلیل شده است. درنهایت نتایج حاصل از پژوهش نمایانگر 34 مکان بهینه برای ایستگاه دوچرخه اشتراکی، در منطقه دو شهر کرمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایستگاه دوچرخه اشتراکی؛ تصمیمگیری چند معیاره؛ حملونقل پایدار؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ کرمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |