تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,797,302 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,092,698 |
ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در حوزه ساخت و ساز با رویکرد اهمیت عملکرد(مورد مطالعه: شرکت ساختمانی کیسون). | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/infosci.2022.78208.1130 | ||
نویسندگان | ||
سجاد تابع جماعت1؛ حسن احمدی* 2؛ بهنود برمایه ور3 | ||
1دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران | ||
3استادیار و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش مستلزم ارزیابی وضعیت مدیریت دانش است که از آن با عنوان میزان بلوغ مدیریت دانش یاد میشود. در همین راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی بلوغ مدیریت دانش شرکت کیسون با رویکرد اهمیت- عملکرد پرداخته است. روششناسی: این پژوهش براساس هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است و براساس روش گردآوری دادهها یک مطالعه غیرآزمایشی (توصیفی) از نوع پیمایش مقطعی میباشد. همچنین در این مطالعه از روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه طیف لیکرت بود. برای اعتبارسنجی بخش کیفی از ضریب هولستی استفاده شد و اعتبارسنجی بخش کمی نیز با اعتبار صوری و محاسبه آلفای کرونباخ صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران شرکت کیسون است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با 19 مصاحبه به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان شرکت کیسون است. حجم نمونه با فرمول کوکران 140 نفر محاسبه شد. نمونهگیری در بخش کمی نیز با روش تصادفی ساده صورت گرفت. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و نرمافزار مکسکیودیای استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل شکاف و تحلیل اهمیت-عملکرد به ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت دانش پرداخته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش در شرکت کیسون در سطح آغازین مدل بهرهوری آسیایی قرار دارد. شکاف بین سطح عملکرد و سطح مورد انتظار زیاد است. در زمینه «فناوری» انتظارات (اهمیت) به ادارکات (عملکرد) نزدیک است اما در مورد متغیرهایی مانند «نتایج مدیریت دانش» و «فرایندهای دانشی» شکاف از ژرفنای بیشتری برخوردار است. براساس نمره کسبشده شرکت کیسون در وضعیت توسعه یافته قرار دارد که حد متوسطی است. نتیجهگیری و بحث: شرکت کیسون جهت اجرای فراگیر مدیریت دانش، میتواند با گذر از مرحله توسعه به مرحله پالایش و در نهایت بلوغ مدیریت دانش دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ بلوغ مدیریت دانش؛ مدل بهرهوری آسیایی؛ شرکت کیسون | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 |