تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,313,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,544,420 |
رابطه بین حافظه ی کاری و استدلال سیال کودکان نارساخوان: نقش میانجی عملکرد اجرایی | ||
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آبان 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/tpccp.2022.73586.1205 | ||
نویسندگان | ||
علی آگاهی1؛ حسین شاره* 2؛ حسن توزنده جانی3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
21- دانشگاه حکیم سبزواری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی. سبزوار، ایران. E: h.shareh@hsu.ac.ir 2- دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش میانجی عملکرد اجرایی در رابطهی بین حافظهی کاری و استدلال سیال کودکان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی شهر مشهد بود. از بین جامعه هدف، 205 نفر ( 130 پسر و 75 دختر) به روش نمونه گیری در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 1389-1399 انتخاب شدند. از مقیاس هوشی استنفورد بینه - ویراست پنجم، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون رنگ-واژه استروپ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج مدل برازش شده، نشان داد که حافظهی کاری با استدلال سیال رابطهی معنیداری دارد (04/0p=)، 1/28 درصد از تغییرات متغیر استدلال سیال تحت تأثیر عملکرد اجرایی و حافظهی کاری است، عملکرد اجرایی در رابطه ی بین حافظه ی کاری و استدلال سیال نقش میانجی ندارد و تقویت حافظه ی کاری منجر به تقویت استدلال سیال کودکان نارساخوان می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد اجرایی؛ استدلال سیال؛ نارساخوان؛ حافظهی کاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 |