تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,313,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,544,510 |
شناسایی معابر گذر فعال پیاده بهمنظور بهسازی مسیرهای فعال پیادهروی کلانشهر مشهد با استفاده از ابزار تحلیل شبکۀ شهری (UNA) | ||
جغرافیاوتوسعه ناحیه ای | ||
مقاله 9، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 39، تیر 1401، صفحه 252-223 اصل مقاله (2.46 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی-مطالعه موردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jgrd.2022.76683.1145 | ||
نویسندگان | ||
الیا وطن پرست1؛ شعبان شتایی جویباری* 2؛ عبدالرسول سلمان ماهینی3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم و مهندسی جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،گرگان ،ایران | ||
2استاد جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
3استاد محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
پیاده راه ابزاری مرتبط با سلامت اجتماعی، سبک زندگی شهری، اقتصاد شهری و کیفیت محیطی است. امروزه این فضاهای شهری با اهدافی نظیر ایجاد مقیاس انسانی، افزایش پویایی و تعاملات اجتماعی، مسائل محیطزیستی، سلامت فردی و اجتماعی، ایجاد شادابی و جذب توریسم، بسیار مدنظر صاحبنظران برنامهریزی شهری قرار گرفته است. در دهه اخیر در کلانشهر مشهد با توجه به مسائلی چون افزایش جمعیت، توریسم، رشد شتابان تعداد خودروها، افزایش آلایندههای محیطزیستی ناشی از حمل و نقل و درنهایت، افزایش آمار کمتحرکی شهروندان، نیاز به حمایت از حمل و نقل پاک، انسانمحور و ایجاد محورهای پیاده مطلوب و سازگار با محیطزیست احساس میشود که میتواند در ارتقای فضاهای باز پیاده محور نقش بسزایی داشته باشد. در تحقیق پیشرو سعی شده است مناطق جاذب سفر از منظر شهروندان بررسی شود و درنهایت مسیرهای فعال پیاده محور برای بهسازی و بهبود کیفیت بهمنظور کمک به جنبش پیادهگستری و انسانمحور کردن سیمای کلبدی شهر معرفی شود. به این منظور با استفاده از پرسشنامه و نظرات جامعه شهروندی و روشهای تجزیه تحلیل و وزندهی SAW وAHP و مدل تحلیل شبکه شهری UNA، به شناسایی محورهای پیاده روی فعال و جاذب سفر پرداخته شد. نتایج نشان میدهد، حدود 15 درصد از پیادهراههای محورهای اصلی شهری دارای قابلیت جذب سفرهای پیاده و جنبه عملکردی مطلوب هستند که در صورت ایجاد یک محور پیاده مطلوب میتوان در جهت ارتقای سیمای کالبدی، معنایی و انسانمحور کردن این کلانشهر گام مؤثری برداشت. همچنین میتوان از نحوه بهکارگیری مدل UNA در مطالعه پیشرو در ارزشگذاری و وزندهی ساختمآنها و کاربریهای شهری برای مدیریت، برنامه ریزی و سیاستگذاری طرحهای کلانشهری بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل تحلیل شبکه شهری؛ پیادهراه فعال؛ مشهد؛ شهر انسانمحور؛ مطلوبیت عملکردی پیاده راه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |