تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,738 |
تعداد مقالات | 18,659 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,166,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,155,140 |
نقش معماری و فضای کتابخانههای عمومی در میزان رضایت کاربران | ||
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، آذر 1401، صفحه 213-234 اصل مقاله (411.64 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/infosci.2022.24187.0 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر خاصه![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: معماری و فضای کتابخانه های عمومی عواملی اثرگذار در رضایت کاربران و جذب و نگهداری آنان هستند. در این مطالعه نقش مؤلفه های مرتبط با معماری و فضای کتابخانه های عمومی در میزان رضایتمندی کاربران آنها بررسی شده است. روش شناسی: در این پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی ـ همبستگی، از میان 15000 نفر از کاربران فعال 23 کتابخانه عمومی شهر کرمانشاه نمونهای متشکل از 375 نفر از کاربران بهروش تصادفی طبقه ای بر پایه فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای با 39 گویه در مقیاس پنج طیفی لیکرت با چهار مؤلفه مربوط به معماری و فضای کتابخانه بود که پایایی آن با آلفای کرونباخ و روایی آن با تحلیل عاملی تأییدی به دست آمد. داده های 346 پرسشنامه تکمیل شده با نرم افزار اسپی اس اس تجزیهوتحلیل شد. یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد بین معماری کتابخانه های عمومی و رضایتمندی کاربران از آنها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین عوامل فیزیکی و رضایتمندی کاربران کتابخانه های عمومی هم رابطه معنادار وجود دارد؛ اما بین حذف صداهای مزاحم (آکوستیک) و رضایتمندی کاربران کتابخانه های عمومی رابطه معنادار وجود ندارد. در نهایت بین طراحی فضاهای پشتیبانی و رضایتمندی کاربران هم رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه: برای جلب رضایت کاربران کتابخانه های عمومی، توجه به عوامل معماری و فضا بسیار لازم و اثرگذار است. این دو عامل به اجتماعیسازی خدمات کتابخانه و تقویت اثر فرهنگی ـ بومی آن کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانه های عمومی؛ ایران؛ رضایت کاربران | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، کمال؛ حبیبی، شفیع و تسبیحی، غلامحسین (1389). مقایسه وضعیت نیروی انسانی، مجموعه، فضا و بودجه کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران. مدیریت اطلاعات سلامت، 7(2)، 198-187. بازیابی شده در 31 شهریور 1401 از: http://him.mui.ac.ir/article_10984_0460519599b49e51813f4c6033813082.pdf
اسفندیاریمقدم، علیرضا و صابری، محمدکریم (1393). مقایسه وضعیت کتابخانههای عمومی استان همدان با سند چشمانداز نهاد کتابخانههای عمومی کشور در افق ایران 1404. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه)، 20(4)، 659-643. بازیابی شده در 31 شهریور 1401 از: https://publij.ir/browse.php?a_id=396&sid=1&slc_lang=fa&ftxt=1
بنیفاطمه، لیلا و غفاری، سعید (1396). بررسی تأثیر طبیعت و معماری در رضایتمندی دانشجویان کتابخانه مرکزی تبریز. فصلنامه مطالعات دانششناسی، 3(10)، 60-41. بازیابی شده در 30 شهریور 1401 از: https://jks.atu.ac.ir/article_7773_9c47d2e53297849a439c69a3973bfa9e.pdf
حکیمی، رضا؛ طبسی، علی (1382). مقایسه وضعیت موجود کتابخانههای دانشگاهی زاهدان با استاندارد کتابخانههای دانشگاهی ایران. فصلنامه کتاب، 14(2)،58-52. بازیابی شده در 30 شهریور 1401 از: http://nastinfo.nlai.ir/article_761_59274d9cd2cb73e74f77ce7fe97bf0c3.pdf
حیدرتأمینی، میترا؛ علیپورحافظی، حامد و عبداللهی، زهرا (1390). وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز در مقایسه با استانداردهای کتابخانههای عمومی و بررسی میزان رضایت مراجعان از فضای کتابخانه. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17(3)، 544-517. بازیابی شده در 31 شهریور 1401 از: http://publij.ir/article-1-126-fa.pdf
رهامی، محمدباقر؛ حیدری، علیاکبر؛ اسکندری، حمید (1393). اجتماعپذیری و اهمیت آن در طراحی فضاهای عمومی (نمونه موردی: کتابخانه مرکزی یاسوج)، کنفرانس بینالمللی نیارش شهر پایا، تهران: موسسه سفیران فرهنگی مبین.
زهرایی، سبحان محمد و پناهی، علی (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در طراحی کتابخانههای عمومی نمونه موردی: محله آخوند - شهر قزوین. کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین در مهندسی عمران، معماری، محیطزیست و مدیریت شهری، تهران: مؤسسه مدیران ایدهپرداز پایتخت ویرا.
عازم، پرویز (1376). ساختمان و تجهیزات کتابخانه. تهران: دبیرخانه هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور.
علیزاده جدیدی، مرضیه و قاضیزاده، یوسف (1390). بررسی میزان رضایت مراجعان کتابخانههای عمومی مرکزی استان مازندران از ارائه خدمات به مراجعهکنندگان. ماهنامه الکترونیکی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مجله الکترونیکی ارتباط علمی، 19(1). بازیابی شده در 20 فروردین 98 از: https://irandoc.ac.ir/phonebook/1453
غفاری، سعید و محسنی، مهناز (۱۳۹۶). بررسی نقش طبیعت و معماری در رضایتمندی دانشجویان کتابخانه مرکزی تبریز. اولین کنفرانس بینالمللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
فهیمیفر، سپیده و فرزینیزدی، محبوبه (1393). بررسی رضایت کاربران از مجموعه، ساختمان و تجهیزات، کتابداران و خدمات کتابخانههای عمومی یزد.تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20(1)، 126-113. بازیابی شده در 11 اسفند 99 از: https://publij.ir/article-1-1207-fa.html
فیضی، محسن؛ حسینی، باقر؛ مجیدی، وحید؛ احمدی، جواد. (1396). ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر ارتقاء کیفیت فضای معماری در کتابخانههای عمومی (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی همدان). هویت شهر، 11(31)، 54-43. بازیابی شده در 29 شهریور 1401 از: https://hoviatshahr.srbiau.ac.ir/article_11387_8ac2be06ae398407cbf9163e2d17d561.pdf
لاهوتی، زهرا؛ قنبریان، عبدالحمید و مرادی، ابراهیم (1394). بررسی نقش طبیعت و معماری در رضایتمندی مراجعان کتابخانه نمونه موردی: شهر ایلام. نشریه فرهنگ ایلام، 16(46-47)، 114-91. بازیابی شده در 19 شهریور 1401 از: http://www.farhangeilam.ir/article_11652_a0bda84e6b09a61bb719c8be9f2a502d.pdf
محمدی، مهدی و مطهرینیا، ایمان (1395). ارزیابی رضایت کاربران از معماری و رنگآمیزی فضاهای داخلی کتابخانههای عمومی شهرستان یزد. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22 (3)، 398-379. بازیابی شده در 31 شهریور 1401از: https://publij.ir/browse.php?a_id=1288&sid=1&slc_lang=fa
محمودزاده، حسن و نوری، الهه (1396). بررسی توزیع فضایی کتابخانههای عمومی شهر ارومیه با استفاده از الگوریتمهای فازیGIS با تأکید بر عدالت اجتماعی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 23(4)، 465-441. بازیابی شده در 31 شهریور 1401 از: https://publij.ir/article-1-1648-fa.html
محمودی، علیرضا و میرحسینی، زهره (1388). بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران براساس استانداردهای موجود. فصلنامۀ کتاب، 78(2)، 116-97. بازیابی شده در 28 شهریور 1401 از: http://nastinfo.nlai.ir/article_267_a88a2b4fd70392b631758c8b18a0df6f.pdf
مرادپور، رضا و مهوش، محمد (1390). میزان رضایتمندی استفادهکنندگان کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانهها. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 17(3)، 401-381. بازیابی شده در 1 مهر 1401 از: https://publij.ir/article-1-120-fa.pdf
مرجانی، سید عباس؛ زبردست، مریم و باغستانی تجلی، عطیه (1395). واکاوی عوامل و موانع جذب مخاطب (پژوهشی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی). کتابداری و اطلاعرسانی، 19(1)، 156-131. بازیابی شده در 1 مهر 1401 از: http://lis.aqrlibjournal.ir/article_45323_7386e34a3660b16a174558066c30390b.pdf
مردمی، کریم و سلیمانپور، احسان (1395). نقد معماری بنای کتابخانۀ مرکزی و مرکز اطلاعرسانی شهرداری اصفهان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه عمومی، 22(3)، 377-355. بازیابی شده در 1 مهر 1401 از: http://publij.ir/article-1-1176-fa.html
معصومی، مرضیه و فرجزاده، منوچهر (1385). تحلیل فضایی کتابخانههای عمومی منطقه 12 تهران با استفاده از GIS. فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، 10(1)، 212-191. بازیابی شده در تاریخ 2 مهر 1401 از: https://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-6136-fa.pdf
ملکیگنادیشی، مهدیه (1391). بررسی طراحی فضای داخلی کتابخانههای عمومی شهر تهران: ارائه راهکارهای عملی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشتۀ کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ناصری، زهرا (1389). پیوند با طبیعت در معماری کتابخانهها. نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 2(7 و 8)، 1-10. بازیابی شده در 13 دی 1398 از: http://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50065.html
نیکدار، افروز و طباییان، مرضیه (1395). بررسی تأثیر نور طبیعی بر رضایت کاربران در سالن مطالعه دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان). کنفرانس دوسالانه جامعه و معماری معاصر، اصفهان، موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی.
Barclay, D. A. (2017). Space and the social worth of public libraries. Public Library Quarterly, 36(4), 267-273. DOI: 10.1080/01616846.2017.1327767 Begg, R. (2009). Death or diversification? the use of space in public library buildings, Aslib Proceedings, 61(6), 619-635. DOI:10.1108/00012530911005553 Bud, J. (1987). Measures of User Satisfaction at two academic libraries: Prolegmena. Library Research, 4(1), 71-84. Garmer, A. K. (2014). Rising to the Challenge, Re-Envisioning Public Libraries: A report of the Aspen Institute Dialogue on Public Libraries. US: The Aspen Institute. Retrieved 3 June 2017 via: https://www.aspeninstitute.org/wp-content/uploads/2014/10/Aspen-LibrariesReport-2017-FINAL.pdf Gupta, R., Kapsali, M. & Gregg, M. (2017). Comparative building performance evaluation of a ‘sustainable’ community center and a public library building. Building Services Engineering Research and Technology, 38(6), 691-710. DOI:10.1177/0143624417717202 Hassinger-Das, B., Zosh, J. M., Hansen, N., Talarowski, M., Zmich, K., Golinkoff, R. M., & Hirsh-Pasek, K. (2020). Play-and-learn spaces: Leveraging library spaces to promote caregiver and child interaction. Library & Information Science Research, 42(1), 101002. DOI:10.1016/j.lisr.2020.101002 Ismail, W. H. W., & Chi, L. T. S. (2019). Library as a social place. Journal of ASIAN Behavioural Studies, 4(12), 48-59. DOI: 10.21834/jabs.v4i12.329 Kim, J. A. (2016). Dimensions of user perception of academic library as place. The Journal of Academic Librarianship, 42(5), 509-514. DOI: 10.1016/j.acalib.2016.06.013 Lim H. & Kim S. (2009). Changes in Spatial Organization in French Public Libraries. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 8 (2), 232-330. Retrieved 24 Sptember 2022 via: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3130/jaabe.8.323?needAccess=true Lim H. & Ko H. (2014). A Study on the characteristics of required space composition for public libraries in Korea, Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 13(2), 287-294. Retrieved 26 September 2022 via: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3130/jaabe.13.287 McCabe G. B. & Kennedy J. R. (eds.) (2003). Planning the Modern Public Library Building, Library of Congress, America. McDonald, A. (2006). The ten commandments revisited: the qualities of good library space. LIBER Quarterly, 16(2). DOI:10.18352/lq.7840 Pierce, S. & Schilling, A. (2019). Removing the invisibility cloak: Using space design to influence patron behavior and increase service desk usage. Journal of Access Services, 16(4), 1-22. DOI:10.1080/15367967.2019.1614930 Senevirante, D. (2006). Measuring user satisfaction: A case study at the PGIM Branch Library at Peradeniya. Journal of the Universities Libraries Association of SriLanka, 10, 40-53. Retrieved 24 September 2022 via: https://pdfs.semanticscholar.org/9756/7944c304e36e9322359b3937efc0b958bcf9.pdf?_ga=2.9452085.1454102985.1664100921-57595167.1573071263 Wugang, J., & Jinghan, Z. (2022). Study on the Public Perceptions of the Value of Public Library as “Place” in the Era of Technology: Text Analysis of the Libraries’ Online Reviews Based on the Public Platform. Library Journal, 41(1), 17-28. Retrived 25 September 2022 via: http://www.libraryjournal.com.cn/EN/abstract/abstract2218.shtml | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |