تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,742 |
تعداد مقالات | 18,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,272,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,385,192 |
بررسی نشانهمعناشناسی تصاویر در مثنویهای عطار | ||
زبانشناسی و گویش های خراسان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlkd.2022.78369.1120 | ||
نویسندگان | ||
عشرت ایشان اقا![]() ![]() ![]() | ||
11- گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایران. | ||
چکیده | ||
استفادۀ عطار از تصویر و آفرینش تصویرهای گوناگون و خلاق از ویژگیهایی است که به آثار وی امکان تحلیلهای ورای تحلیلهای گفتمانی رایج میدهد. عطّار در آثار خود به فراخور موضوع، برای بیان مضامین و اصطلاحات حکمی و فلسفی، و تاثیرگذاری بیشتر ، از تصویرپردازی و ظرفیاهای آن در خلق زیبایی استفاده کرده است. تصاویر موجود در آثار عطار در خدمت گسترش مفاهیم در داستان هستند و بر زیباییآفرینی و ابهام مجود در متن میافزایند، بنابراین ضرورت دارد که به شکلی روشمند بررسی شوند. نگاه عطار به تصویر فراتر از نظام ادبی نگاهی جهانشناختی نیز هست وی باور دارد؛ عالَم، تصویری از جمال حّق است که همۀ زیباییهای معشوق را در خود منعکس کرده و به راحتی میتوان صفات جمال حق را در دنیا و مخلوقات نظاره کرد. این پژوهش با استفاده از نشانهشناسی دیداری به بررسی رمزهای موجود در تصاویر به کار رفته در مثنویهای عطار پرداخته است. در این فرایند نخست برخی تصاویر مورد مطالعه قرار میگیرند؛ و ویژگیهای نظام دیداری موجود در تصاویر تا حد امکان بررسی میشوند و در مرحلۀ بعدی دلالتهای ضمنی و رمزگانی آنها مورد بررسی و اشاره قرار میگیرد تا نقش تصاویر در زیباییآفرینی و تکمیل گفتمان مفهومی مورد نظر عطار در آثارش آشکار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: نشانهشناسی معناشناسی دیداری؛ زیبائی آفرینی؛ عطّار نیشابوری؛ دلالت ضمنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |